Jump to content

Vurderer kjøp av Bavaria S33HT

pebbe

Recommended Posts

Gratulerer med godt spekket båt. 

Nå som du har ny båt, så er det bare å kjøpe seg en avfukter, og finne en fast plass til den,  som holder det tørt og fint ombord, i hjemmehavn, på tur og i opplag. 

Gjør du det fra dag én, så er jeg sikker på at båten, interiør, madrasser, tekstiler, elektronikk etc etc  vil holde seg meget godt? 

Takk for det, begge to. Å velge ekstrautstyr er jo moro, men jammen så vanskelig det er å stoppe å krysse av også ;) Jeg forsøkte å begrense meg til trygghet og komfort - så får vi se hvor mye mer vi vil "trenge" etter at vi er blitt mer båtvant. 

Fuktighet er faktisk et tema jeg er nysgjerrig på. Jeg har hørt at de nye båtene er mye bedre enn det var "i gamle dager" med snekke etc., men at det blir fuktig/rått er jeg rimelig sikker på. Webasto bruker vel også strøm til vifter (den jeg har i bilen gjør i alle fall det), så det er jo litt begrenset hvor mye den kan brukes? 

Redigert av pebbe (see edit history)

Jeg kan virkelig anbefale en avfukter. Har hatt avfukter i min båt i hele vår/sommer/høst og nå under vinteropplaget. Har ikke vært noe fuktighet i sengetøy  eller ineriør i det hele tatt og heller ikke rått. Er deilig å komme ned å båten når det har regnet lenge og alt er knusk tørt inne i båten.

Bruker en Meaco avvfukter som har fungert utmerket.

Jeg undrer mig over dette fokus på fugt. Min erfaring er, at både af denne type har store vinduer - også i taget, så bare der er den mindste smule sol, så bliver der fint varmt inde - også om vinteren. Det driver fugten ud - hvis der er tilstrækkelig med udluftning - det er naturligvis vigtigt. Men normalt fungerer det fint nok med den indbyggede passive ventilation i taget. 

Min nuværende har solcelledrevede ventilatorer af denne type:

https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=12325&gclid=EAIaIQobChMIlrykof_M2AIVz5kbCh0BMwEoEAQYAiABEgLmS_D_BwE

i bad og i salon, og der kan jo overvejes. 

Ellers bruger jeg også en affugter (Sandstrøm kopi) om høsten, når der er dårligt med sol og meget fugtigt. Så lukker jeg alle ventiler, sætter affugteren på 1-2 dage og supplerer derefter med 2-3 "tørboller". Har aldrig haft problemer med fugt/lugt/andet. 

At køre en affugter konstant virker som klart "overkill" for mig. Og heller ikke godt for hverken miljø eller pengepung... Noget helt andet er jo nok, hvis man har båd af kaleche-typen (DC eller åben bagvæg.) Så forstår jeg, at der er brug for skrappere midler, men så ville jeg overveje vinterlagring i opvarmet hal fra oktober til april i stedet. 

( nå var det ikke min intensjon å dra opp en avfukterdebatt i en så hyggelig tråd som båtkjøptråder er. ?

Dog, med tilnærmer fabrikkny båt og alle muligheter for å holde den i tipp tipp stand, så er det jo veldig greit å gjøre det fra begynnelsen..) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...