M/Y Ellen Marie Startet 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2005 (redigert) Ferien nærmer seg og jeg lurer på en ting; Ved hjemkomst fra det store utland kan det hende at barskapet er noget over det som er tillatt tollfri kvote. Løsningen er naturlighvis da å fortolle varene. Noen som kjenner prosedyren for dette for oss i fritidsbåt? Satsene er her M/Y Ellen Marie Redigert 17.Juli.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
alnorbåt Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 prosedyren er å ikke si noe,det blir billigere på den måten Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 Så på nyhetene forleden dag at tollvesenet var på sjøen og kontrollerte fritidsbåter. Forsåvidt greit det, men at de skrev forelegg på noen flasker for mye virker kanskje litt "overkill" i disse ressursknappe tider. Men hvis du ønsker å være sikker, så bør du vel kontakte tollvesenet på forhånd og melde din ankomst med hva du har med av varer som skal fortolles. Så slipper du i alle fall å bli straffet dersom du skulle være uheldig å bli stoppet av tollbåten. Selv om sjansen for det må være forsvinnende liten. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 17.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2005 (redigert) Synes å huske en som fortollet sprit på Svinesund, det ble dyrere enn å dra på polet i Norge.. PS: Det er MANGE gjemmesteder i en båt! Redigert 17.Juli.2005 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Synd at det ikke er noen som svarer på spørsmålet, og svaret til alnorbåt er etter min mening av typen som mer vanlige på Båtmagasinets forum (desverre en generell trend her etterhvert...). Poenget, som de færreste ser ut til å ha fått med seg, er at dersom jeg skulle bli oppbrakt av tollbåten i rom sjø, f. eks. på vei fra Sverige til Norge, vil jeg da kunne hevde at jeg er påvei til nærmeste tollsted/evt. tollstasjon ved destinasjonshavn for fortolling? Det er jo ikke mulig å fortolle underveis. Er det krav til forhåndsvarsling om ankomst/fortolling/varedeklarasjon etc. av varer slik det er for handelsfartøyer, eller er det bare å møte opp på tollstasjonen etter hjemkomst? Noen som skjønner tegninga her? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 (redigert) Lagt til 02.02.2013: Innlegget ble opprinnelig postet av Skipsraadet. (nå nedlagt) Vennligst ikke post oppfordringer eller fremgangs måter for å omgå import regler som gjelder i Norge. Mvh Skipsraadet Redigert 2.Februar.2013 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Det jeg kommer med nå er ulovlig, jeg oppfordrer ingen til å gjøre det, det er bare en opplysning om hvordan mange ordner seg. det har vel forøvrig også blitt omtalt i både aviser og TV. Vet også det er mange som Seiler båten sin til Strømstad og tar en dagstur med Color line tur/retur Sandefjord og bunkrer opp på overnevnte måte før seilasen går videre nedover Svenske kysten. Dette er selvfølgelig helt lovligt. <{POST_SNAPBACK}> Og skulle du gå mot Norge med din dyrebare last vil du, om du har heist det helgule signalflagget, kunne fortolle inntil 27 liter vin/og- eller øl. Møter du ikke tollbåten underveis kan du gå til tollsted der du ankommer, eller i nærheten. Det gjelder de samme regler for lystbåter som for "store skip". Noen sier at det gule flagget heist gir deg rett til å gå helt frem til ditt bestemmelsessted før fortolling uansett, - men jeg er ikke sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Og skulle du gå mot Norge med din dyrebare last vil du, om du har heist det helgule signalflagget, kunne fortolle inntil 27 liter vin/og- eller øl. Møter du ikke tollbåten underveis kan du gå til tollsted der du ankommer, eller i nærheten. Det gjelder de samme regler for lystbåter som for "store skip". Noen sier at det gule flagget heist gir deg rett til å gå helt frem til ditt bestemmelsessted før fortolling uansett, - men jeg er ikke sikker. <{POST_SNAPBACK}> Hulda sjekket dette for en del år tilbake. Hulda kunne gå med tollflagg til Moss tollsted. Hulda har Son som hjemmehavn. Husker ikke om det var krav til at varene skulle være samlet/nedlåst e.l., det er fra gammelt av noe som heter "slappkiste" som skulle finnes ombord. Dette med slappkisten hang også sammen med at ankommende skip skulle slippe å fortolle inn i norsk farvann, men kunne ta med seg beholdningen urørt ut av norsk territorialfarvann på utreise. Nå beveger jeg meg ut av temaet, igjen. Problemet som Hulda (tidligere) har opplevd, er at ved telefonisk henvendelse til Oslo- og Akershus tolldistrikt, har det blitt presentert diverse tildels motstridende informasjon. Det lønner seg utvilsomt å søke opp skriftlige kilder. Det er fort gjort å bli smugler uten å ville det. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Det er fort gjort å bli smugler uten å ville det. <{POST_SNAPBACK}> Og blir du oppbrakt av tollere i Drøbaksundet som vi med selvsyn har sett, og som det figurerer mange oppslag om både i pressen og på nettet, så har du allerede gått på "grønnt" med "intet å fortolle" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Møter du ikke tollbåten underveis kan du gå til tollsted der du ankommer, eller i nærheten. Det gjelder de samme regler for lystbåter som for "store skip". Javel. Kan du vise til bestemmelser eller annen relevant og troverdig info? Vennligst ikke post oppfordringer eller fremgangs måter for å omgå import regler som gjelder i Norge. Mvh Skipsraadet <{POST_SNAPBACK}> Regner med at denne ikke var til meg, eller.....? Det lønner seg utvilsomt å søke opp skriftlige kilder. Det er fort gjort å bli smugler uten å ville det. <{POST_SNAPBACK}> Enig, har prøvd på tollvesenets sider, men fant ikke svaret der. Tar en telefon eller tre idag for å bli henvist til bestemmelsene. Og blir du oppbrakt av tollere i Drøbaksundet som vi med selvsyn har sett, og som det figurerer mange oppslag om både i pressen og på nettet, så har du allerede gått på "grønnt" med "intet å fortolle" <{POST_SNAPBACK}> Tja, omstendighetene forøvrig vil nok avgjøre utfallet av en evt. sak. Det er ikke gitt at tolleren har rett. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Jens_P Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Enig, har prøvd på tollvesenets sider, men fant ikke svaret der. Tar en telefon eller tre idag for å bli henvist til bestemmelsene. <{POST_SNAPBACK}> Send en mail om mulig til tad@toll.noJeg gjorde dette i annen sammenheng og fikk svar med link til gjeldende lov/forskrift. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 (redigert) Lagt til 02.02.2013: Innlegget ble opprinnelig postet av Skipsraadet. (nå nedlagt) Regner med at denne ikke var til meg, eller.....? <{POST_SNAPBACK}> Kommentarer postet på åpent forum er ikke rettet mot enkeltmedlemmer men er mere å forstå som en generell kommentar til brukerene. Har skipsraadet noe å meddele enkeltmedlemmer kommer det som IM. Mvh Skipsraadet Redigert 2.Februar.2013 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Tok å slettet hele innlegget mitt. Det hele ble noget uforstålig etter skipsraadets redigering. Var i tvil om jeg skulle poste det i det hele tatt. Og jeg aksepterer skipsraadets henstilling om ikke å poste om fremgangsmåter som er i strid med Norske tollreglene. Men nå ble jo også den varianten om lovlig bunkring før ferdsel i Svenske farvann borte. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Har tatt diverse telefoner og snakket med diverse informasjonskonsulenter og sjefer i vesenet. Hovedkonklusjonene er at dersom du blir oppbrakt av toll båten før du ankommer første havn vil tolltjenestemannen alltid først spørre om du har varer til fortolling. Er svaret "nei" vil alt som blir funnet av toll- og avgiftspliktige varer ved kontroll bli beslaglagt, og evt. etterfølgende reaksjoner vil komme. Svarer du derimot "ja" og legger frem de varer som skal fortolles, vil dette bli ordnet på stedet. Forøvrig er bestemmelsene, sålangt jeg har kunnet finne ut, at du plikter å gå direkte til nærmeste tollsted/tollstasajon når du ankommer tollområdet. Her skal du fortolle varene umiddelbart eller vente til de åpner sjappa, og så fortolle. Ikke anledning til hverken lossing eller lasting mens du venter. Du kan dog bestille en tjenestemann for fortolling utenom ekspedisjonstiden, men da tilkommer gebyr etc. for vesenets ekstrakostnader. Tollovens kap IV, §21 synes å være sentral. Kjekt å vite M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Hulda sjekket dette for en del år tilbake. Hulda kunne gå med tollflagg til Moss tollsted. Hulda har Son som hjemmehavn. Husker ikke om det var krav til at varene skulle være samlet/nedlåst e.l., det er fra gammelt av noe som heter "slappkiste" som skulle finnes ombord. Dette med slappkisten hang også sammen med at ankommende skip skulle slippe å fortolle inn i norsk farvann, men kunne ta med seg beholdningen urørt ut av norsk territorialfarvann på utreise. Nå beveger jeg meg ut av temaet, igjen. <{POST_SNAPBACK}> Hej M/Y Ellen ! frågade du tullen om dette med "slappkiste" ? för oss som besöker Norge skulle det vara bra o kunna plombera ett skåp som vi sedan kan öppna igen ute på internationellt vatten! (antingen det eller att Norge går med i EU, men det er vel ikke o tenke på! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 (antingen det eller att Norge går med i EU, men det er vel ikke o tenke på! ) <{POST_SNAPBACK}> Jeg vet nøyaktig når det skjer. Den dagen olja er slutt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Mariell Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 (redigert) Hej M/Y Ellen ! frågade du tullen om dette med "slappkiste" ? för oss som besöker Norge skulle det vara bra o kunna plombera ett skåp som vi sedan kan öppna igen ute på internationellt vatten! (antingen det eller att Norge går med i EU, men det er vel ikke o tenke på! ) <{POST_SNAPBACK}> Slappkiste/bondedstore er som du sier en låsbar locker som blir avstengt når man er under land. Uansett om man er i Norge - Sverige - Angola eller USA. Gjelder da selvfølgelig varer som er avgiftsfritt innkjøpt. Hvorvidt du kan få tollvesenet ombord for tollklarering når du ankommer 1. norske havn vet jeg ærlig talt ikke. Men problemstillingen er inntresant. Tviler på om de gidder å bry seg om en seilbåt som ankommer fra Svensk farvann. De satser nok heller på å ta deg på "fersken" med ett par liter vin for mye. Det enkleste hadde vel vært om EØS avtalen også omfattet alkohol og sigarett kvoter. Av en eller annen merklig grunn har jeg vansklig for å tro at DET vil skje i den nærmesete fremtid. Er mange år siden jeg har hatt besøk at tollere for forsegling av bondedstore når vi har ankommet Norsk havn. Agenten tar med seg papirene og leverer den på tollstasjon. Foregår selvfølgelig ikke noe salg når vi ligger under land. For Hvis det blir kontroll og opptalt mengde ikke er i sammsvar med innraportert så blir det baluba. Ble flau på tollvesnets vegne , når jeg så på TV at de stoppet en Svensk seilbåt og ga dem en bot på 2000,- eller hva det nå var. "det er bare sånn reglene er" sa føyja med epålettene. Skjønner godt seileren som nektet å vedta forelegget. Ett snev av smidighet hadde kanskje ikke vært så dumt. Ops nå har vel jeg gått over streken igjen. Mariell Redigert 18.Juli.2005 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Hej M/Y Ellen ! frågade du tullen om dette med "slappkiste" ? för oss som besöker Norge skulle det vara bra o kunna plombera ett skåp som vi sedan kan öppna igen ute på internationellt vatten! (antingen det eller att Norge går med i EU, men det er vel ikke o tenke på! ) <{POST_SNAPBACK}> Sorry, Gunga. Var ikke innom denne problemstillingen. Imidlertid er jo kvotene såpass romslige (ref mitt første innlegg i denne tråden) at du vel skjelden har behov for å overgå disse . Tog du 'an? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
alnorbåt Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 ang.fortolling av alkohol,flesteparten av oss ville nok ha tatt med oss det vi har kjøpt,regner ikke med at flesteparten av oss ville ha fyllt opp båten med brennevin,så jeg syntes at din replikk angående mitt svar faller på din egen urimelighet,dessuten så må det være takhøyde her inne for saklige svar,etter min mening er dette innlegget ditt ,unnskyld uttrykket "bak mål." Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 prosedyren er å ikke si noe,det blir billigere på den måten <{POST_SNAPBACK}> Synes du dette er et seriøst svar på et spørsmål om hvordan man går frem for å fortolle varer? ...og hva er det som er "bak mål" med innlegget da alnorbåt? Kan du fortelle meg det? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Imidlertid er jo kvotene såpass romslige (ref mitt første innlegg i denne tråden) at du vel skjelden har behov for å overgå disse . Tog du 'an? M/Y Ellen Marie <{POST_SNAPBACK}> jada, jag klarar mig sikkert någon dag även på den kvoten..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 ang.fortolling av alkohol,flesteparten av oss ville nok ha tatt med oss det vi har kjøpt,regner ikke med at flesteparten av oss ville ha fyllt opp båten med brennevin,så jeg syntes at din replikk angående mitt svar faller på din egen urimelighet,dessuten så må det være takhøyde her inne for saklige svar,etter min mening er dette innlegget ditt ,unnskyld uttrykket "bak mål." <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke meg du kjefter opp vel?? Hulda har fast bryggeplass i EU, så for meg eksisterer ikke "problemet". Jeg gidder ikke ta med er enn en sixpack Pripps Blå. Man er jo medlem i Morgenpilsens Venner må vite. Sitér dette innlegget Link to post
alnorbåt Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Etter mengden av svar på ditt innlegg,så sier vel det seg selv at det er ikke mange her på dette forum som ser vitsen i å svare seriøst på et slikt spørsmål,problemstilling.Grunnen er vel at hvis noen er utenlands og kjøper noe ekstra over kvoten,så tar de det med seg hjem,og ikke er så pietistiske som ditt innlegg bærer preg av,skulle nesten tro at du skulle fylle hele båten med brennevin.Detter er ikke vondt ment,men sånne spørsmål/innlegg synest jeg må kunne tåle noen slag under beltestedet,vi er stort sett et ærlig folkeferd,men å ta med seg mye brennevin koster jo mer å fortolle enn å kjøpe på polet,så du er nok helt på villstrå her,samt at du ikke tåler å høre andres meninger,tror kanskje at jeg har flere med meg på dette punktet.Du nevner også i første skytset mot meg at det er mye usaklig her inne etterhvert,ja du står nok for en del av dette selv,med denne postingen. Forøvrig ha en god båtfereie. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 (redigert) alnorbåt, du skriver så mye tull at jeg gidder ikke å diskuere med deg. Dessuten har poenget fullstendig gått deg hus forbi. Voks opp M/Y Ellen Marie Redigert 18.Juli.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
alnorbåt Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 sånn er det å ikke kunne høre andre sine meninger,her på vestlandet kalles det å bli sur. Kan godt skjønne at du ikke gidder å diskutere all den tid du ikke har noen fornuftige poeng å komme med.Hilsen en som er godt voksen,du har ett godt stykke igjen til det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.