Jump to content

Fortolling av varer innført med båt

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Ble flau på tollvesnets vegne , når jeg så på TV at de stoppet en Svensk seilbåt og ga dem en bot på 2000,- eller hva det nå var. "det er bare sånn reglene er" sa føyja med epålettene.

Skjønner godt seileren som nektet å vedta forelegget.

Enig. Det var dette TV-innslaget som fikk meg til å grubble. Hva om svensken hadde sagt "ja" når betjenten bordet båten. Da hadde de sluppet unna med fortolling til kr. 35 pr. liter vin, beholdt vinen og ingen bot.

Sjansen er jo liten for å bli praiet, men blir du det, er det bare å svare ja, så fortolles varene der og da. Det motsatte alternativet ble vist i TV-innslaget. :nonod: Neppe særlig smart

Ett snev av smidighet hadde kanskje ikke vært så dumt.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig her også, men de var jo ute med kamera i ryggen, så det hadde vel neppe vært det rette signalet å sende inn i de tusen hjem. Ikke misforstå, jeg mener betjentene bør være smidige, men det er vel egentlig politikerene vi velger som er ansvarlig i siste instans.

Ops nå har vel jeg gått over streken igjen. :lol:

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol:

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Javel.  Kan du vise til bestemmelser eller annen relevant og troverdig info?

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal ikke tro så dårlig om dine medmennesker, det oppveies ikke av din egen selvbevissthet. :cool:

Mht betydningen av det hel-gule signalflagget i tollsammenheng vises til den internasjonale signalhåndboken. Den ha jeg i båten, så jeg kan ikke sitere den her og nå. :smiley:

Tollbåten ligger ofte i Drøbaksundet og kaprer båter. Dette har jeg selv opplevd. En svært ubehagelig overaskelse i møte med tollfolk som hadde null basiskunnskap i føring og bording av båter.  :headbang:

Til tider er de svært hissige i sine kontroller.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg forsøker med en kanskje på kanten utalelse igjen.

Med hvilken rett kan våre venner i lyseblåskjorter border en båt i Drøbaksundet?

Drøbaksundet er da pokker så langt fra grensebøyene.

Helt greit at de foretar kontroller, men uten at det foreligger spesiell grunn til mistanke så bør vel disse kontrollene utføres i nærheten av grensen.

Hvis jeg hadde noen flasker /boxer av merker som selges både på systembolaget og Vinmonopolet.

Hvordan skal tollvesenet kunne bevise at jeg ikke har hatt dette med meg hele ferien.

Må man medbringe kvittering hvis dette i villfarelse er innkjøpt i Norge. :lol:

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg ble også frustret over bordingen. Sa klart i fra at jeg kom fra Brevik med ny båt. Deretter kom hekkbølgen til tollbåten å slengte den med baugen inn i min bredisde på Elwaroen.

Og det var hele besøket.

Resten kom via VHF hvor jeg klart og tydelig fortalte om hva jeg syntes om basiskunnskapen i sjømannskap til føreren av Tollbåten.

Men dette har vel lite med trådens start å gjøre.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det kan de fordi de har større hoder enn oss andre og følgelig tenker bedre enn oss. De kan såvidt jeg vet stoppe deg 30 km fra grensa. Og jeg har opplevd svenske tollere på norsk side av grensa,de har visst en gjensidig avtale. De måtte få tak i en politimann fra Halden for å få meg til å åpne bagasjerommet. Han var no innmari grinete husker jeg :lol:

Men at de har så mye å få tak i Drøbak sundet da? Er nok dumping fra ferjene de er ute etter kanskje?

For noen år siden var det 2 fiskere registrert i Vestfold. De fisket ikke akkurat fisk,ihvertfall ikke så mye at det var noe å skryte av. De gikk under navnene Roger og Kåre Rev,og bilen som var en alldeles fæl gusjegrønn Simca 1100 gikk under tilnavnet Revehiet.

Med hvilken rett kan  våre venner i lyseblåskjorter border en båt i Drøbaksundet?

Drøbaksundet er da pokker så langt fra grensebøyene.

Helt greit at de foretar kontroller, men uten at det  foreligger spesiell grunn til mistanke så bør vel disse kontrollene utføres i nærheten av grensen.

Hvis jeg hadde noen flasker /boxer  av merker som selges både på systembolaget og Vinmonopolet.

Hvordan skal tollvesenet kunne bevise at jeg ikke har hatt dette med meg hele ferien.

Må man medbringe kvittering hvis dette i villfarelse er innkjøpt i Norge. :lol:

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nettopp det som er så forbannade ergelig for tollere og myndigheter. Det er så aldeles for få veier og passasjer på sjøen hvor båtene passere og hvor tollere kan ligge i busken å knipe forbipasserende.

Sjøfarende kan jo ferdes aldeles hvor de vil og er ikke bundet av landegrenser og veier. Dette er og blir en uting og en vederstyggelighet som myndighetene så langt ikke har funnet et botemiddel mot og som de etterhvert motvillig har vært nødt til å akseptere.

Drøbaksundet er et unntak. Her må alle passere som kommer fra det syndige EU hvor brennevin og fest og fyll råder. Drikk og svir og all styggedom som følger i dets fotspor vil vi som kjent ha oss frabedt i kongeriket.

At Drøbaksundet ligger langt inn i landet, ja minst 10 mil fra grensa er jo ergelig selvfølgelig. Allikevel, målet helliger middelet. Det gjelder å markere seg. Å Bli sett. I det sterkt trafikkerte Drøbaksundet vil andre sjøfarende raskt se at tollere og myndighetspersoner alldeles ikke ligger på latsiden i kampen mot synd og løssluppenhet. En bording et sted Sør for Hvaler, ved grensa, ville stort sett gått ubemerket hen av alle andre en den som ble bordet. Jungeltelegrafeffekten ville blitt minimal.

Hilsen rem som iår snek seg gjennom blokaden med fire ølbokser over kvoten.

PS. Takk for sist Mariell, vi møttes på øvre dekk på ferja husker du, mellom Strømstad og Sandefjord. :wink: DS

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Med hvilken rett kan  våre venner i lyseblåskjorter border en båt i Drøbaksundet?

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Mariell !

Jag vaknade en morgon i Lögstör utav att en gubbe i uniform, hvit skjorta ikke lysblå,

men dansk tullare var han, o ville komma ombord i min Maxi 77! :eek:

visst, det var bare o släppa ombord honom, han frågade lite var vi komifra o vart vi var på veg

o sen gjorde han en snabb koll nere i båten!

Lögstör ligger mitt inne i Limfjorden!!!!!

så dom kan nog komma ombord precis varsom helst! :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg har blitt innkalt til lokalt tollkontor Levanger (for norn år siden) noen uker etter hjemkomst fra utlandet. De hevdet at jeg ikke hadde meldt meg. Jeg fortalte at jeg kontaktet tollvesenet i Ålesund noen timer før ankomst, og sa at vi ville ankomme rundt kl 19 og bli liggende i 2-3 timer før vi fortsatte. Sa samtidig at vi ikke hadde noe og fortolle. Vi fikk ikke besøk av tollere ombord.

Jeg spurte hva som er riktig prosedyre, og tolleren fortalt at min agent skulle forhåndsmelde båtens ankomst til Tollvesenet seinest 24 timer før ankomst. Dette gjelder den første havna i Norge skipet anløper.

Men hva gjør vi med lystbåter som ikke har agenter? Skal vi sende postkort fra utlandet eller ringer Tollvesenet? Det burde være tilstrekkelig at vi meldte oss på VHF/mobil så snart vi er innenfor dekningsområdet for kommunikasjon. Det var tolleren enig i.

Ett år meldte jeg meg for Tollkontoret i Kr.sund. Jeg fortalte hva vi hadde ombord, som var litt over grensen av lovlig import. Han vil se seg rundt og fant 1 liter wiskey og 4 liter Drambuie. Wiskeyflaska hadde jeg heldigvis gjort han oppmerksom på, at den hadde blitt innkjøp, men senere forsvunnet for oss. Drambuien visste jeg ikke noe om. Hadde mistanke om kona hadde kjøpt den før hun forlot oss på Shetland, for å ta stor båt hjem. Hun begynte på jobb etter ferie før oss.

Jeg hadde regnet med at tolleren vil beslag legge alt og gi meg en bot. Etter en stund betenkningstid sa han at det var ok! Vi fikke beholde alt uten å betale noe! Så norske tollere kan være reale karer/kvinner.

Arne

Hvis jeg har oppfattet det riktig:

De spør bare pent mellom Sverige og den FØRSTE TOLLHAVN i Norge. Har du seilet lenger nordover blir du ikke spurt, nei...

<{POST_SNAPBACK}>

hmmm... nei, slik jeg oppfattet det kan du gå til hvilken som helst havn, men ved første annløp innenfor tollstedet skal det fortolles, enten ved at du bestiller toller, møter på tollsted eller kontrollstasjon (f.eks tollbetjent fergeleie eller lignende) I tillegg fikk jeg opplyst av tollregionene har vakttelefon som kan kontaktes om du ønsker.

Til det med kontroll og hvor dette gjøres; iflg tolloven med underliggende forskrift heter det (jeg leste hele loven og forskriften igår!!) at kontrollen kan gjøres når man ferdes mot eller fra grensen og i grenseområdene. Nærmere definisjon fant jeg ikke, så her er det nok litt opp til tjenestemannens skjønn og etableret praksis. Kontroll i Drøbaksundet høres jo merkelig ut, men antakelig innenfor det tollerene har hjemmel for.

Ettersom kvotene for hva privatpersoner kan bringe med seg for fortolling er såpass romslige (27 liter øl/vin pr. voksen + 4 liter sprit pr. voksen + tollfri kvote) vil de aller fleste neppe ha med seg mer enn dette. Dersom da tollbåten praier deg i sjøen kan du altså bare fortolle der og da.

Til PanPan; Det var din påstand om at "Det gjelder de samme regler for lystbåter som for "store skip" jeg reagerte på. Dette er altså feil etter hva jeg har fått opplyst, og det var derfor jeg spurte etter henvisning. Ante meg desverre ikke at du ville ta dette ille opp.

M/Y Ellen Marie

• 4 år senere...

Hei!

Bringer en gammel tråd til overflaten.....

Hvis jeg har et barskap i min båt med normalt innhold (et par åpnede cognac, portvin etc.)og som "naturlig" hører hjemme ombord og som er i båten til enhver tid, vil det da si at jeg bringer med meg full kvote og ikke kan kjøpe noe mer på polet i Strømstad?

Er det noen som har erfaring med hvordan de border seilbåter som seiler? - Evt. krever tollvesen/kystvakt at man tar ned seilføringen før bording? Er jo særdeles tungvint å få "besøk" av dem hvis man er alene ombord bl.a.

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Jeg stiller meg det samme spørsmålet.

Vi har tenkt oss nedover sørlandskysten i sommer, men har planlagt å gå over til strømstad rett fra Kragerø på vi hjemover.

Barskapet er velutstyrt med drikke av forskjellig slag. Det er lite som blir konsumert av oss i båten, men det er alltid kjekt å ha noe å servere når man har gjester ombord.

Jeg har langt over kvoten liggende i båten og noe av det er flasker som har stått der i et par tre sesonger.

Er det noen prosedyre man skal følge for å ikke bli lovbryter og risikere å bli tatt for smugling inn i sverige og eventuelt også smugling inn til Norge etterpå.

Kvota fra sverige er egentlig ikke så veldig viktig, men det hadde vært kjekt å fyllt opp med noen bokser "mellanøl".

Sist jeg var en tur i Fredrikstad ble jeg stoppet av tollere på vei hjemover.. Jeg skulle bare fortsette å kjøre mens de pratet med meg. De trodde meg når jeg fortalte at jeg ikke hadde vært i Sverige, så det ble aldri aktuelt å ta ned seilene for å stoppe, men jeg kan ikke tenke meg at seiling gjør at de ikke forlanger å komme ombord uansett om man er alene eller har med mannskap.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Nå har ikke jeg noe videre barskap i min båt, men om jeg hadde og ønsket å ha med innhold fra norge til utlandet og tilbakes, i tillegg til kvota som blir kjøpt i utlandet, ville jeg enkelt å greit sørget for å ha kvitteringene i orden som viste hva som var kjøpt hvor. At du har noen flasker der alle er åpnet og betydelig tatt av tror jeg ikke tollerne slakter deg, men jeg bare tror. Da er det jo uannsett til eget bruk, og ikke ett tema om storsmuggling og videresalg.

hei folkens

jeg har blitt stoppet i Drøbaksundet av en 31 Targa Tollbåt og forhørt om hvor jeg kom fra og hva jeg hadde ombord

de valgte å tro meg og ønsket god tur videre til Husvikholmen!

i pinsen kom jeg fra Koster og Strømstad på tirsdag ettermiddag og ble praiet av samme båt på innsiden av Sletter

de spurte hvor vi kom fra og vi sa Strømstad.de spurte hva vi hadde og vi svarte sånn ca hva vi husket

de ba om å få komme ombord; en grei fra Kystvakten som spurte om VHF sertifkat og om jeg hadde rett til å føre en 43 foter og jeg sa at både fruen og jeg har VHF lisens og hun har båt førerprøven og jeg har D5LA

begge hadde vester på

da var Kystvakten fornøyd!

tolleren derimot gikk rundt med Maglite og spurte høflig om alle rom ombord og fant ut at vi hadde endel over kvoten

dette var inkludert slomper av whisky og gammeldansk fra ifjor og det vi hadde med fra Drøbak på vei sydover ved utreise

men jeg sa at de kan vel lett se om varene er kjøpt på polet i Norge eller ikke

dette mente han ikke spilte noen rolle: medbrakt eksportert drikke fra Norge reduserer tigjengelig tollfri kvote tilbake til Norge

i værste fall kan du risikere å ikke ha handlet i Sverige ovehodet og likevel bli tatt for smugling av ikke oppdrukne norske varer på returen hjem

fordi vi var sånn nogenlunde rederlige slapp vi toll,men ble gjort oppmerksom på hva som gjaldt på en relativt formanende måte

om man har over kvoten virker det som om åpningen for å fortolle er når de spør: da kan det ordnes underveis der og da; om du ferskes i blank løgn blir det forelegg,beslaglegging og om mulig tiltale

besøket tok rundt 20min i 5 knop nordover med targaen hakk i hel

neste mann med gammel klassisk treseiler på skarp kryss så ikke fullt så heldig ut

god sommer

moralen er:drikk alt asap på stedet etter innkjøp

mvh

Leif

Redigert av christensenleif@msn.com (see edit history)

I fare for å høyrest ut som ein Frp-ar, vil eg uttrykkje min frustrasjon over dei ekstremt firkanta og på grensa til paranoide alkohollovene vi har her i landet. Ein skulle tru at det dreia seg om harde, narkotiske stoff, når det eigentleg er snakk om ei lovleg vare som har vore bryggja i Noreg i meir enn tusen år.

Greit at ein kan slå ned på storstilt smugling, men at folk tek med seg nokre liter godsaker over grensa må vel for f... vere i orden utan at ein treng å verte bøtelagt og det som verre er. Turistar som kjem til Noreg er på generell basis overraska over kor vanskeleg det er å få tak i alkohol, kor dyrt det er å kjøpe øl, og kor strenge straffer det er for å ta med nokre liter for mykje. I EU-land kan ein utan problem køyre ein varebil fullasta av øl og sprit mellom landegrensene utan at ein bryt lova ein gong. Og Danmark, som har hundre gongar meir liberale alkohollover enn Noreg, går ikkje av hengslane av den grunn!

Godt å få det ut! :flag_da:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...