Bitteliten Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 (redigert) Nå må dere slutte å klage over dette her. Sutrekopper synes jeg dere fremstår som. Vi har de reglene vi har - om man er uenig kan man enten jobbe for at vi kommer inn i EU eller klage til lovgiverne - det er de vi velger hvert 4. år (og det er ikke ordføreren... ) Det er da enkelt å tilpasse seg disse reglene. Det er de samme regler som når man flyr. Når tollbåten kommer kan man velge å gå på rød eller grønn sone. Sier man at man har med seg det antall man ca har så kan man betale avgiftene. Sier man ikke hva man har ombord og det er mer enn kvotene får man forelegg. Jeg ser økt grensekontroll som positivt. Det er stikkprøvekontroller. Vi har passert flere tollkontroller på vannet uten å bli stoppet. Neste gang kanskje vi blir stoppet. Jeg ser heller at de stopper en for mye enn en for lite. Jeg pendlet en tid mellom Norge og Sverige - da ble jeg stoppet hver gang jeg passerte Svinesund. Og det var en markant endring i 2007 - da økte antall kontroller markant. Det er for mye flyt av narkotika, traficking og annet vi ikke ønsker. Da må det mer kontroller til. Se ikke bort i fra at KV's og tollens tilstedeværelse også er et resultat av økt terrorfare (om noen ikke har fatta det ennå så er vi i krig) At KV har noe med om du har lov til å kjøre en 43 fots båt er jo spennende. Det er ingen kompetansekrav på å føre denne båten så sant man er eldre enn at reglene for båtførerbevis kommer inn i bildet. HAdde jeg blitt stilt det spørsmålet hadde jeg nok svart "hva mener du med det?" Redigert 1.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Det må vere lov å kritisere regelverket, som må vere blant det strengaste i den vestlege verda, utan å verte karakterisert som ein sutrekopp. Noko av problemet med Noreg er at ein ukritisk finn seg i alle slags reglar og avgifter. Ja, vi lever i verdas beste land og burde ikkje klage, men det får vere visse grenser for kva ein må akseptere. Kanskje eg er i overkant sur i dag, då eg fekk ei restskattrekning på 26 båtlappar i går Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
RSL Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 tolleren derimot gikk rundt med Maglite og spurte høflig om alle rom ombord og fant ut at vi hadde endel over kvoten dette var inkludert slomper av whisky og gammeldansk fra ifjor og det vi hadde med fra Drøbak på vei sydover ved utreise men jeg sa at de kan vel lett se om varene er kjøpt på polet i Norge eller ikke dette mente han ikke spilte noen rolle: medbrakt eksportert drikke fra Norge reduserer tigjengelig tollfri kvote tilbake til Norge i værste fall kan du risikere å ikke ha handlet i Sverige ovehodet og likevel bli tatt for smugling av ikke oppdrukne norske varer på returen hjem Det var da som pokker da... (men akkurat som jeg fryktet) Man må med andre ord planlegge alkoholinntaket nøye før avreise fra Oslo og konsumere etter nøye planlagt skjema nedover sørlandskysten og over til Danmark eller Sverige slik at man går tom for alkoholholdig drikke dagen før innreise. Alt som ikke er med på skjemaet, må helles over på tomme colaflasker hjemme og merkes med sprittusj slik at man kan helle det tilbake på originalflaskene når man vel er hjemme igjen. Kvittering på flasker som er kjøpt etter Harrysjopping og/eller utenlandsturer de siste to-tre årene er kastet for lengst og jeg tviler sterkt på at de hadde hjulpet. Det er liksom vanskelig å bevise at en flaske Jägermeister er den samme flasken som står på en kvittering fra 2008. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 (redigert) Sett dere inn i regelverket. Man kan fritt ha med deg normal tax free kvote uten å betale avgifter. Er du i tvil om du har for mye så sier du det om du blir stoppet av tollerne. Da har du gått på rød sone. I værste fall må du betale noen hundrelapper i avgift. (hadde du feks forventet at tollerne på Gardermoen skulle akseptert at du sier at de 5 vodka flaskene du har med er kjøpt på polet og ikke skal regnes som tax free?) Det er nivået på klaginga jeg mener er sutring. Og skal du klage så klag til noen du kan påvirke. Om ikke er det bare kos med misnøye. Den nye folkesporten i Norge Redigert 1.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 ... en grei fra Kystvakten som spurte om VHF sertifkat og om jeg hadde rett til å føre en 43 foter og jeg sa at både fruen og jeg har VHF lisens og hun har båt førerprøven og jeg har D5LA Var ikke eneste betingelse for det at du var minst 16 år på det aktuelle tidspunktet? Det må vere lov å kritisere regelverket, som må vere blant det strengaste i den vestlege verda, utan å verte karakterisert som ein sutrekopp. Selvfølgelig, men hva oppnår du annet enn å få ut litt frustrasjon? Hvis du virkelig ønsker å få gjort noe med et så er nok ikke et antall innlegg her fulle av gruff noe godt virkemiddel! Forøvrig er jeg helt enig med de som aksepterer at det finnes regler, at det ikke er urimelig å forvente at disse følges og at det får noen konsekvenser om man på fritt og selvstendig grunnalg velger å bryte disse uten at jeg derved ser noen grunn til å bli karaktersiert som hverken paragrafrytter eller for å være skinnhellig til det er jeg bøtelagt ofte nok, dog aldri for smugling! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jens_P Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 medbrakt eksportert drikke fra Norge reduserer tigjengelig tollfri kvote tilbake til Norge Og her er du tydeligvis ved kjernen. Det er medbragt mengde over grensen som avgjør, ikke hvor det er kjøpt eller om det er betalt (norske) avgifter tidligere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Jeg siterer meg selv: hadde du feks forventet at tollerne på Gardermoen skulle akseptert at du sier at de 5 vodka flaskene du har med er kjøpt på polet og ikke skal regnes som tax free? Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Mouche: joda jeg er 53 år og kan føre hva jeg vil inntil 50fot uten noe som helst, men svarte på ren refleks mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Sett dere inn i regelverket. (hadde du feks forventet at tollerne på Gardermoen skulle akseptert at du sier at de 5 vodka flaskene du har med er kjøpt på polet og ikke skal regnes som tax free?) Det er nivået på klaginga jeg mener er sutring. Og skal du klage så klag til noen du kan påvirke. Om ikke er det bare kos med misnøye. Den nye folkesporten i Norge Det er godt mulig det virker som jeg sutrer Bitteliten, men det er ikke slik det var ment. Du skriver også at jeg/vi skal sette oss inn i regelverket og det er vel akkurat det jeg forsøkte på når jeg skrev spørsmålet mitt. At det er slik jeg fryktet, tar jeg til etteretning og godtar helt uten videre. Kjempeklønete at det er slik, men det er nå engang slik det er og jeg får bare rette meg etter det. Da blir det enten til at vi setter igjen det meste av utvalget hjemme, eller at vi dropper svensketuren. Det som fortsatt er litt klønete er at jeg risikerer å få straffetoll uansett om jeg ikke har vært i sverige, om jeg velger å besøke et vennepar rett utenfor Fredrikstad. Det var etter et besøk hos de at jeg ble stoppet utenfor Hankø sist. Om de ikke hadde trodd meg når jeg sa jeg ikke hadde vært i Sverige og sjekket hva jeg hadde ombord kunne jeg fått problemer. Jeg hadde laangt over kvote for en person ombord. "(hadde du feks forventet at tollerne på Gardermoen skulle akseptert at du sier at de 5 vodka flaskene du har med er kjøpt på polet og ikke skal regnes som tax free?)" Nei, det hadde jeg ikke forventet. Men hvis jeg hadde hatt 5 flasker vodka i bilen som stod på gardermoen og ble stoppet av en toller på lillestrøm, ville jeg blitt grinete om jeg måtte betale toll på varene jeg kanskje hadde kjøpt på Polet en uke før. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 joda jeg er 53 år og kan føre hva jeg vil inntil 50fot uten noe som helst, men svarte på ren refleks Det som forundret meg var at KV spurte siden det vel ikke er noe de skal kontrollere (?) og at han/hun ikke visste bedre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Nei, det hadde jeg ikke forventet. Men hvis jeg hadde hatt 5 flasker vodka i bilen som stod på gardermoen og ble stoppet av en toller på lillestrøm, ville jeg blitt grinete om jeg måtte betale toll på varene jeg kanskje hadde kjøpt på Polet en uke før. Det er en feil sammenligning. Poenget er at loven angir at dersom du har tollpliktige varer ombord skal du på egen hånd oppsøke første mulige tollsted for fortolling. Ettersom du på Gardermoen passerer et tollsted når du går ut av ankomsthallen er du ferdig med det der. På sjøen er du ferdig med det når du enten er stoppet av tollbåten eller du selv har oppsøkt et tollsted (nærmeste fra Sverige er i Fredikstad). Se dette fra lovgivers sted - da er det ganske logisk. Alternativet hadde vært å ha en egen tollstasjon som alle måtte gjennom, omtrent som på Svinesund - det hadde kanskje vært litt vanskeligere? Det som forundret meg var at KV spurte siden det vel ikke er noe de skal kontrollere (?) og at han/hun ikke visste bedre. Helt enig - jeg hadde ikke svart på det spørsmålet. Hadde nok spurt hva de mener med det. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Det er en feil sammenligning. Det er jeg helt enig i. Hele sammenligningen med gardermoen er feil om det ikke er slik at du lander med et privatfly med polvarer du har hatt med ut på reise. Men, som sagt. Jeg har fått svar på det jeg spurte om og er fornøyd med det. At lovgivningen passer meg dårlig på den ruta vi har tenkt oss i år, får jeg bare akseptere. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Er det ikke bare å drikke opp varene da, hvilket vel formodentlig er formålet med innkjøpet i utgangspunktet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
arkmarin Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg vil oppfordre alle til å melde sin ankomst fra utlandet til Tollvesenet, enten du har noe å fortolle eller ikke. Ring via mobil/VHF og fortelle at du kommer fra utlandet og hva din første havn i Norge vil være. Fortell også om du har noe å fortolle eller ikke. Har du noe å fortolle får du nærmere anvisninger for hvordan du får dette gjort. Har du ikke noe å fortolle kan de ta en stikkprøve om de skulle være i nærheten. Du får da real behandling og de er ikke så nøye, når du har varslet din ankomst. Om du prøver å smugle, og de tar deg, får du selvsagt en behandling i forhold til det lovbruddet du hadde planer om å gjøre. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
RSL Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Er det ikke bare å drikke opp varene da, hvilket vel formodentlig er formålet med innkjøpet i utgangspunktet? Hehe.... Da ville jeg ikke vært i stand til å være edru nok til å seilt båten til sverige før ferien var over.... Det er nok letter å sette igjen det meste hjemme og heller fylle opp med noe nytt underveis om det blir servert flere ankerdrammer enn budsjettert. Men hvem har egentlig bevisbyrden om man etter et besøk i Fredrikstad blir stoppet utenfor hankø som jeg ble. Må de bevise at jeg har vært i Sverige, eller må jeg bevise at jeg har vært i Norge hele tiden? (Spør kun av nysjerrighet da det jo sikkert er mange andre også som ferdes i grensetraktene uten å passere grensa. Disse må jo nødvendigvis ha lov til å ha så mye drikkevarer og tobakk de bare måtte ønske.) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Twilight Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Men hvem har egentlig bevisbyrden om man etter et besøk i Fredrikstad blir stoppet utenfor hankø som jeg ble. Bevisbyrden ligger hos tollvesenet, men i en ord mot ord situasjon i retten tipper jeg tollvesenet vil vinne Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Nå skal det lite til for å sansynliggjøre at du har/ikke har vært ett sted. Ett GPS-track, ruta du har tegnet inn i kartet, innføringer loggboka, bilder på kameraet, hvilke basestasjoner mobiltelefonen din har vært innom, hvilke kart du har med/har framme, mengde og type varer om bord, havneavgiftskviteringer etc. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Bevisbyrden ligger hos tollvesenet, men i en ord mot ord situasjon i retten tipper jeg tollvesenet vil vinne Godt å høre. Har jeg vært på hyttebesøk i fredrikstad og ikke har båten full av "mellanøl", remser med snus og fulle kartonger med røyk skal det vel la seg gjøre å overbevise dem at jeg ikke har vært over grensa. I en evt tvist, kan de jo sjekke basestasjonene mobilen har befunnet seg og saken vil være avklart. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
SeaRaymond Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Eller hvor kreditt/bankkortet har blitt registrert brukt Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) I en evt tvist, kan de jo sjekke basestasjonene mobilen har befunnet seg og saken vil være avklart. Så enkelt er det ikke. Her må det kjennelse fra domsapparatet til før tele-selskapene utleverer data. (Ikke unormalt at dette kan skape forsinkelser ved søk etter savnede personer.) Betyr vel i praksis at du må møte i en rettsal. Blir vel i overkant mye brydderi for noen flasker "lovlig" alkohol. Redigert 2.Juli.2010 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ahamm Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Til de som har litt for mye alkohol og frakter den frem og tilbake mellom Norge og EU; det er tillat å ta med 1 (EN) liter sprit inn i EU når man kommer fra land som ikke er EU medlem. Jeg ble stoppet i tyskland. kjøpte en liter sprit på tax-free i Norge, kjøpte en liter til ved mellomlanding i Amsterdam, fikk en ganske kraftig gjennomgang av tolleren i Tyskland. Schipol var vistnok regnet som internasjonalt og ikke innen EU på en måte... Slapp med en advarsel da. Kvoter inn i Sverige er her; Reisende fra land utenfor EU, samt Åland, Kanariøyene og lignende områder Toll og skattefri privatinnførsel er kun tillatt om: - alkoholvarene er for eget bruk (d.v.s. for egen familie eller som gave til nært bekjente) - varene tas med av den som reiser Tillatt mengde alkohol som man kan innføre til Sverige: NB: Aldersgrensen for å innføre alkohol til Sverige er 20 år! - 1 liter sprit (over 22%) - 2 liter sterkvin (mellom 15% - 22%, inklusive musserende vin) - 2 liter vin (mellom 3,5 % - 15%, men ikke øl) - Øl regnes inn under øvrige varer, hvilket innebærer at den totale verdi av øl inklusive andre varer som kjøpes avgiftsfritt under reisen, ikke må overstige SEK1700. Toll og punktskatt for alkoholvarer som overstiger tollkvoten: - Sprit: toll 4 SEK/liter, skatt 253 SEK/liter - Sterkvin: toll 2 SEK/liter, skatt 67 SEK/liter - Vin: 1 toll 1 SEK/ liter, skatt 31 SEK/liter - Sterkøl: toll 3 SEK/liter, skatt 14 SEK/liter Er ikke noe værre i Norge enn andre steder, bare kontrollen som muligens er bedre Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mariell Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Hadde håpet jeg skulle blitt stoppet når jeg kom over fra sverige i går. Desverre ble jeg ikke det. Noe over kvote var ombord. Meste parten er varer som står i barskapet og har vært i mitt eie lenge. Siden jeg har flyttet i båten, måtte jeg jo tømme barskapet hjemme når huset ble solgt.Dette må jeg nødvendigvis ha med meg. Kan liksom ikke helle det ut heller. Spent på hvordan tollerene hadde reagert. Det jeg hadde ombord var: 0,7 ltr Singel malt Whisky som jeg fikk som gave for 2 år siden 0,6 ltr Tequila, må være minst 5 år gammel. 0,5 ltr Vodka en gave mottatt for 2-3 år siden. 01.dl Raki kjopt i Tyrkia for 10 år siden ca. 1 ltr akkevit innkjøpt i Grebbestad. 1 fl. rødvin kjøpt på Gardermoen 3 juni. 1 fl. Champis innkjøp på polet i Desember +noen øl bokser. Håper og tror at de hadde vært forståelsesfulle. I jobben har jeg vært en god del borti tollere og som regel er det hyggelige folk som kun gjør jobben de er ansatt til å gjøre. På samme måte som de fleste andre av oss. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sjøleik Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 jeg hverken røyker eller drikker . Er ikke det mistenksomt om jeg ble kontrollert og har ikke en eneste dråpe alk ombord? Skulle jeg for sikkerhetens skyld kjøpe en liten flaske til tolleren? Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.