Jump to content

Hvor ofte skifter dere luftfilter?


PiperBill

Recommended Posts

Fikk sjokk da jeg skulle bestiller ny luftfilter til Vetus DT67. Bort i kr 2000,- + frakt og sikkert norsk moms og toll. Den jeg har er datostemplet 2014 og ser egentlig ikke så ille ut. Kanskje det holder med å blåse den ren fra innside med høytrykksluft.

Mener det står i brukerhåndboka at den bør byttes annen hvert år men det er ikke akkurat et veldig støvete miljø den lever i forhold til filter på bil.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Som regel lite veistøv i båt så filteret varer LENGE. Ikke uten grunn at de fleste innenbordsmotorer og alle (?) utenbords ikke har luftfilter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Inspiserer begge sider av filteret hvert år på Volvo D4én og blåser rent fra innsiden, på god avstand slik at en ikke ødelegger filteret med blåsespissen. Etter ca 3 år er filteret tydelig "oppbrukt" ved at papirelementet har trukket fuktighet og begynner å deformeres.

På Yanmaren har jeg skumfilter, der vasker jeg det i grønnsåpe og setter inn med motorolje før jeg tørker og setter det på plass igjen.

 

Link to post

Motoren i forrige båten min, Yanmar 4JH-DTE, hadde egentlig ikke filter men bare en finmasket type stålnetting over luftinntaket. Filteret på Vetus er gedigent. 26cm i diameter og 30 cm lang. Veier 5kg!

Edited by PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Takk. Ja det står jo 1000 timer. Da er det ca 10 år igjen. Tror jeg må ta på meg brillene litt oftere :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
1 hour ago, boble65 said:

Bytter hvert år. Men det er for filteret står rett atmed veivhusventilasjonen.. trodde di fleste motorer hadde en eller annen form for luftfilter?

 

Masse rein og frisk luft der du bur! Å bytte filter kvart år her, er som å kaste penger på sjøen.

Link to post
Fjordgubbe skrev for 1 time siden:

 

Masse rein og frisk luft der du bur! Å bytte filter kvart år her, er som å kaste penger på sjøen.

Vel som sagt så står filter rett ved veivhusventilasjonen så det blir sort iløpet av ett år. Og koster bare 200kr så tror jeg overlever ? 

Link to post

I utgangspunktet så skulle luften ombord være mer enn ren nok til motoren,men opplevde selv at jeg ikke fikk gitt full gass på en 41 volvomotor som jeg hadde. Der var det ganske nytt luftfilter.Motorromsisolasjonen smuldret endel,og tettet luftfilteret ganske raskt.Slet litt med å finne ut av det,da motoren hadde røykbegrenser,så den vanlige svartrøyken som kjennetegner dette uteble.

Link to post

Jeg har egen "lufteslange" som går fra siden av overbygget rett til motorrom. Tror motoren suger luft fra der det er minst motstand. Kan ikke se støv eller annen skitt på filteret som er av grov skumtype. Men denne dustesokken av et filter kostet ca 600,- hos Volvo. Koster vel 3 kr i innkjøp.

 

Neste gang lager jeg noe selv eller kjøper ett vaskbart universalfilter.

Link to post

Hej

Jag hade tidigare en Perkins 4.108 och där fanns bara ett nät och det räcker säker i den rena luften. Jag satte dock dit ett stort filter på ett skott som jag aldrig bytte insats i men det gjorde en hel del på ljudet från motorn. En sugmotor har mycket insugningsljud.

 

IMG_0621.JPG.9ab37e90097209ff6e4c00f4c09900d6.JPG

 

Hälsningar Ove

 

Link to post

Hos meg taper jeg fort turtall hvis jeg ikke skifter filtre. Vet ikke helt hva de fylles med, men oljedamp fra veivhusventilasjonen kombinert med litt pollen, kanskje? 

 

Har sett på de fra Biltema som kan vaskes, men det var utsolgt når jeg var innom.

Link to post

Hej

Jag känner till ett fall med en ny båt där den efter en tur mellan Onsala och Laesö 30 M enkel väg, på hemvägen började gå dåligt. Orsaken, tätt luftfilter, det visade sig att det blev baksug så att avgaserna gick in i motorrummet via motorventilationen och satte igen filtret. Avgaser sätter fort igen ett pappersfilter. Man fick göra en ombyggnad på båten.

Hälsningar Ove

 

Link to post

Luftfilteret på min Yanmar 4JHE er bare en boks med finmasket netting. Men den nettingen blir oljet og møkket, så jeg pleier å vaske det med white spirit sammen med olje-  og dieselfilterbytte. Det er vel oljedamp fra veivhusventilasjonen som føres via en slange til filterboksen som avgir en del olje i nettingen. Den kaller forresten Yanmar for lyddemper også.

 

 

luftfilter_utv_800.jpg.ce5b402ac1ea6b072538dad7151483eb.jpg

 

 

luftfilter_inv_800.jpg.910e4101809a08b46b1473e8195f58ec.jpg

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...