PiperBill Startet 18.November.2017 Del på Facebook Startet 18.November.2017 Fikk sjokk da jeg skulle bestiller ny luftfilter til Vetus DT67. Bort i kr 2000,- + frakt og sikkert norsk moms og toll. Den jeg har er datostemplet 2014 og ser egentlig ikke så ille ut. Kanskje det holder med å blåse den ren fra innside med høytrykksluft. Mener det står i brukerhåndboka at den bør byttes annen hvert år men det er ikke akkurat et veldig støvete miljø den lever i forhold til filter på bil. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
SveinHa Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Som regel lite veistøv i båt så filteret varer LENGE. Ikke uten grunn at de fleste innenbordsmotorer og alle (?) utenbords ikke har luftfilter... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
boble65 Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Bytter hvert år. Men det er for filteret står rett atmed veivhusventilasjonen.. trodde di fleste motorer hadde en eller annen form for luftfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Inspiserer begge sider av filteret hvert år på Volvo D4én og blåser rent fra innsiden, på god avstand slik at en ikke ødelegger filteret med blåsespissen. Etter ca 3 år er filteret tydelig "oppbrukt" ved at papirelementet har trukket fuktighet og begynner å deformeres. På Yanmaren har jeg skumfilter, der vasker jeg det i grønnsåpe og setter inn med motorolje før jeg tørker og setter det på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Enig med Svein Ha. På Yanmaren min (3ym) ble luftfilteret kun vasket en sjelden gang i litt såpevann. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 18.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2017 (redigert) Motoren i forrige båten min, Yanmar 4JH-DTE, hadde egentlig ikke filter men bare en finmasket type stålnetting over luftinntaket. Filteret på Vetus er gedigent. 26cm i diameter og 30 cm lang. Veier 5kg! Redigert 18.November.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Princess V48 Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 (redigert) Hei. Tidligere eier her? Mener filteret ble skiftet av tidligere eier før sesongen 2016. Det står i manualen hver 1000 time. Redigert 18.November.2017 av 37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 18.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2017 Takk. Ja det står jo 1000 timer. Da er det ca 10 år igjen. Tror jeg må ta på meg brillene litt oftere :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Uglesett Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Hva brukes luftfilter i båt til? Bortkastet Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 1 hour ago, boble65 said: Bytter hvert år. Men det er for filteret står rett atmed veivhusventilasjonen.. trodde di fleste motorer hadde en eller annen form for luftfilter? Masse rein og frisk luft der du bur! Å bytte filter kvart år her, er som å kaste penger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Noen påstår det kommer støv av viftereimene... Men sammenlignet med bil er det nok en bagatell.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Fjordgubbe skrev for 1 time siden: Masse rein og frisk luft der du bur! Å bytte filter kvart år her, er som å kaste penger på sjøen. Vel som sagt så står filter rett ved veivhusventilasjonen så det blir sort iløpet av ett år. Og koster bare 200kr så tror jeg overlever ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.November.2017 Del på Facebook Svart 18.November.2017 Tre filtre på 1000 timer på 17 år. Unødvendig, men koster ikke mer enn en drøy hundrings. Grunnen til at jeg bruker filter er støydemping og beskytte mot slipestøv, ikke fra treverk. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 19.November.2017 Del på Facebook Svart 19.November.2017 I utgangspunktet så skulle luften ombord være mer enn ren nok til motoren,men opplevde selv at jeg ikke fikk gitt full gass på en 41 volvomotor som jeg hadde. Der var det ganske nytt luftfilter.Motorromsisolasjonen smuldret endel,og tettet luftfilteret ganske raskt.Slet litt med å finne ut av det,da motoren hadde røykbegrenser,så den vanlige svartrøyken som kjennetegner dette uteble. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.November.2017 Del på Facebook Svart 19.November.2017 Vaske og olje luftfilter med K&N kit. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.November.2017 Del på Facebook Svart 19.November.2017 Jeg bytter aldri filter. Bruker dette: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Torsen67 Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Jeg har egen "lufteslange" som går fra siden av overbygget rett til motorrom. Tror motoren suger luft fra der det er minst motstand. Kan ikke se støv eller annen skitt på filteret som er av grov skumtype. Men denne dustesokken av et filter kostet ca 600,- hos Volvo. Koster vel 3 kr i innkjøp. Neste gang lager jeg noe selv eller kjøper ett vaskbart universalfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Perkins 4.108, har ikke sett at den har noe filter. Så svaret må bli aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Man trenger normalt ikke filter, men det bør være gitter som hindrer at gjenstander kan suges inn. I "Min verste båt-tabbe" hadde vi denne historien til Brumle. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Hej Jag hade tidigare en Perkins 4.108 och där fanns bara ett nät och det räcker säker i den rena luften. Jag satte dock dit ett stort filter på ett skott som jag aldrig bytte insats i men det gjorde en hel del på ljudet från motorn. En sugmotor har mycket insugningsljud. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.November.2017 Del på Facebook Svart 22.November.2017 Hos meg taper jeg fort turtall hvis jeg ikke skifter filtre. Vet ikke helt hva de fylles med, men oljedamp fra veivhusventilasjonen kombinert med litt pollen, kanskje? Har sett på de fra Biltema som kan vaskes, men det var utsolgt når jeg var innom. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 22.November.2017 Del på Facebook Svart 22.November.2017 Hej Jag känner till ett fall med en ny båt där den efter en tur mellan Onsala och Laesö 30 M enkel väg, på hemvägen började gå dåligt. Orsaken, tätt luftfilter, det visade sig att det blev baksug så att avgaserna gick in i motorrummet via motorventilationen och satte igen filtret. Avgaser sätter fort igen ett pappersfilter. Man fick göra en ombyggnad på båten. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.November.2017 Del på Facebook Svart 22.November.2017 (redigert) Luftfilteret på min Yanmar 4JHE er bare en boks med finmasket netting. Men den nettingen blir oljet og møkket, så jeg pleier å vaske det med white spirit sammen med olje- og dieselfilterbytte. Det er vel oljedamp fra veivhusventilasjonen som føres via en slange til filterboksen som avgir en del olje i nettingen. Den kaller forresten Yanmar for lyddemper også. Redigert 22.November.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 23.November.2017 Del på Facebook Svart 23.November.2017 Om man ikke bytter et papirfilter I tide, vil ikke motoren begynne å ryke pga manglende luftilførsel? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 23.November.2017 Del på Facebook Svart 23.November.2017 Hej Jo det var just den nya båten som jag skrev om tidigare gjorde och ännu värre blev det. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.