Jump to content

Få gjort småjobb på båt, hvor annonserer dere?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Skal ha montert Eber i båten, som ligger på sjøen i Sarpsborg, og lurer på hvor båtfolket annonserer for å få tak i folk til en sånn jobb? Har eberen liggende i båten, ny. En vil jo gjerne ha noen som man vet andre har gode erfaringer med så å legge ut på finn osv vil jeg ikke. Har gjort tilsvarende før og fått en haug med henvendelser som en må bruke mye tid å sile. 

Om noen har konkrete tips så tar jeg gledelig i mot. 

Guest Avmønstret#
Knurrbart skrev 1 minutt siden:

Mittanbud.no  må være plassen å begynne.  Det er attpåtil gratis.

Det er akkurat hva jeg vil unngå, å måtte sile en haug med henvendelser og så ende opp med noen jeg ikke har noen referanser på. 

Så jeg lurer mer på hvilke sosiale media osv en kan bruke. Eller konkrete tips. 

Guest Avmønstret#

Kan jo dele noen erfaringer sålangt. Ett konkret tips med tlf. nr til montør med fagbakgrunn her fra BP som kom med en gang. To konkrete henvendelser i løpet av få minutter etter forespørsel på div FB grupper for salg/kjøp av båtgreier. Finn.no kom opp med tre forslag som var langt utpå jordet, antar annonsen ikke er godkjent så vi får se hva som skjer etterhvert. 

Hva tenker folk er en fair pris? Jeg trenger ingen garantier eller noe sånt på monteringen utover at den er ordentlig gjort. Skal monteres funksjonsferdig eksl trekk av luftrør, det ordner jeg selv. Har lest at det er ca en dags arbeid for noen som kan det. 

Småjobb på finn.no sier at en kan betale inntil 6000 skattefritt. Så dette blir en skattefri jobb. Er 3000,- skattefritt for en dags arbeid innafor? 

Har montert en 3-4 varmere og vet at skal man gjøre ordentlig arbeid så kan det fort gå 1-2 arbeidsdager, alt etter som hvilken båt det er og hvor lett det er å trekke slanger og kabler. Den ene brukte jeg faktisk 15 timer på. Noe av viktigste er faktisk å planlegge jobben og legge en plan over hvor du skal ha alle elementene. Noe av det verste jeg ser er når varmeren ser ut som den er "kastet" på plass. Vet at noen firma fakturerer godt over 20000kr for denne jobben. Men bevares, er det rette båten så kan det gjøres veldig fort. 

Guest Avmønstret#

Det står en Webasto i båten allerede. Den fjerner jeg før Eberen skal inn og det skulle ikke være nødvendig å trekke kabler til feks strøm da det ligger der fra før. Å trekke slange til tanken er svært enkelt, hvis trekket fra webastoen ikke kan gjenbrukes. 

Det er kjempegod plass der den skal monteres. Luftrør ligger ferdig, å montere de mot varmeren gjør jeg selv. 

---

Alt i alt tror jeg ikke det er noen voldsomt stor jobb ifht "nymontering". Den skal rent fysisk festes mot et skott. Strøm og diesel kobles til pluss koble i sammen det elektriske og betjeningspanel. Og montering av eksos. 

Har skrudd mye på webastoen og kunne forsåvidt gjort jobben selv men akkurat nå har jeg så lite lyst. Tenkte det var greit å sette det bort til noen som kan gjøre det enkelt, effektivt og profft med en gang. Jeg får til det meste, men syns det tar for lang tid og syns ikke alltid løsningene mine blir særlig bra selv om det virker ;-)

Mistet litt motet når jeg så nedi boksen med 1001 deler til Eberen... Men om ingen andre vil så kanskje jeg skal ta meg fri et par dager og gjøre jobben selv, har noe ferie som må tas ut før nyttår så... Har jo strøm og varme i båten, noen pils i kjøla, musikk på radioen, da pleier ting å være ok. 

Guest Avmønstret#

Ja det er jo fandens oldemor at de gjør det. Men på varmlufta må det være mulig å få til en løsning med overgang. Eksosen må jeg legge ny. Aner ikke om dieseltilføringa er ulik dim, hadde vært fint å få gjenbruk på det. 

Og så er det tusen andre oppgaver som må gjøres på en, etterhvert, sliten båt. Men varme må på plass først. Hater å jobbe i kulda innendørs. 

Ja, mye arbeid er det. Diesel tror jeg er det samme som går igjen overalt, 4mm?

Eber har vel 28mm på eksos og husker ikke hva webasto har men mener det var en annen dimensjon, ja. Overganger til varmluft finnes, bare husk at om du går ned på dimensjon må du gjerne lage en ventil til slik at ikke luftstrømmen blir strupet totalt sett. Mener å huske at å gå ned på dimensjon ikke er anbefalt direkte etter varmer. Det blir i så fall etter første forgrening. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Som Kjellg sier har det lett for å gå mange flere timer med slike ting enn man kanskje først tror. Det kan jo fort bli litt fram og tilbake etter verktøy, og et par runder i båtbutikker for å få tak i reservedeler osv. Hvis det ikke haster før over jul kan jeg sikkert komme å hjelpe deg en dag, tror jeg har det meste av verktøy, hullsager osv. som man trenger til dette. 

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 10 minutter siden:

Som Kjellg sier har det lett for å gå mange flere timer med slike ting enn man kanskje først tror. Det kan jo fort bli litt fram og tilbake etter verktøy, og et par runder i båtbutikker for å få tak i reservedeler osv. 

Ja det er akkurat det. Mikkemekk og frem og tilbake etter deler osv. Mange tidstyver og plutselig har hele dagen gått uten å ha fått gjort noe særlig ;-) Så da ser jeg for meg en "proff" som har gjort det før og har ting på stell. 

Veldig hyggelig at folk byr på hjelp her inne. Jeg lar forespørselen modne et par dager på FB og finn så får vi ser hvor jeg lander. 

Et par dager fri fra jobben, bruke litt av pengene jeg "sparer" til noen pils og erter og flesk på boks begynner faktisk å virke litt forlokkende kjenner jeg. Kanskje jeg skal rydde plass i kalenderen og få en liten pause fra oppkjøringa til jul ;-)

---

Med båten på sjøen i vinter blir det dessuten påsketur til Koster eller noe i den duren, noe hele familien syns er ett høydepunkt. Er tidlig påske i 2018. Slutten av mars, da må en ha varme i båten. 

10 hours ago, Pinkvin said:

Det er akkurat hva jeg vil unngå, å måtte sile en haug med henvendelser og så ende opp med noen jeg ikke har noen referanser på. 

Det er da masse referanser/rating på mittanbud.no? Om man kan stole på det er en annen sak, men man kan evt. bare ignorere de som har få ratinger i "statistikken" sin. Jeg har i hvert fall blitt fornøyd de få gangene jeg har brukt tjenesten. Man blir ikke nedringt av "kreti og pleti", henvendelsene får man på nettsiden så man kan sortere i ro og fred. 

Nissen som anbefales i havna der jeg ligger er jeg mindre fornøyd med. 

quantumduck skrev for 6 timer siden:

Det er da masse referanser/rating på mittanbud.no? Om man kan stole på det er en annen sak, men man kan evt. bare ignorere de som har få ratinger i "statistikken" sin. Jeg har i hvert fall blitt fornøyd de få gangene jeg har brukt tjenesten. Man blir ikke nedringt av "kreti og pleti", henvendelsene får man på nettsiden så man kan sortere i ro og fred. 

Nissen som anbefales i havna der jeg ligger er jeg mindre fornøyd med. 

Utfordringen er å finne en som gjør det med "ære" og ikke en som gjør det med penger som eneste mål. Selvsagt finnes det de som gjør det for pengene og ønske å ha æren i behold, men dem må du lete godt etter. Som oftest har de så mye å gjøre at de er nesten umulig å få tak i og de er i alle fall ikke på "mitt anbud". Har sett flere titalls varmere, og andre båtting for den saks skyld, som er montert på en slik måte at jeg personlig aldri hadde turt å innrømme det om det var jeg som hadde gjort jobben. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...