Kapt Skuteløs Startet 19.November.2017 Link til dette innlegget Startet 19.November.2017 Til våren skal jeg hente "ny" båt på Vestlandet, derfor har jeg med stor interesse lest igjennom mange tur- og hentetråder. Veldig mange, hvis du spør samboeren min, men jeg har da overtalt henne til å være med å kjøre den hjem for egen maskin. I den forbindelse er det noe som undrer meg. Hvorfor så opptatt av diesel med EN 590 kvalitet? "Vanlig" diesel funger da fint på bil, iallefall de 30 årene jeg har kjørt dieselbil. De siste årene har jeg også tøffet rundt i en Wikingboat med en Ford/Sabb uten at jeg har tenkt på dieselkvaliteten. Jeg har kanskje bare vært heldig med marinaene jeg har fylt på i Vestfold og Telemark. Er det virkelig så stor forskjell på en bilmotor og en båtmotor som det gis inntrykk av, eller hva er grunnen? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Du skal nok lete litt for å finne en bensinstasjon på land som selger deg noe annet enn diesel som tilfredsstiller EN590. For maritim bruk finnes det også produkter med høyere svovelinnhold i salg. For de fleste motorer er ikke dette noe problem; svovelen har blant annet fine smøreegenskaper. Men det finnes sikkert noen moderne motorer som trives dårlig med høysvoveldiesel. Min relativt enkle motor har svelget unna mye rar diesel rundt omkring i verden med alt fra 10 ppm til 1000 ppm svovel, og den har vært fornøyd hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 19.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Flott, takk, da lærte jeg litt i dag også Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.November.2017 Link til dette innlegget Svart 19.November.2017 Har fartet litt rundt i Nord-Norge. På tankanlegg primært for fritidsflåten finner man ofte EN590, men på plasser hvor yrkesflåten er den primære kundegruppe er det ofte "Marin Gassolje" på tankene. Litt forskjellige egenskaper men 590 har vel svovelinnhold på Max 10ppm, mens marin gassolje har Max 1000ppm. Mener å erindre at det er ikke alle motorer som er så veldig glad i så høyt svovelinnhold. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.November.2017 Link til dette innlegget Svart 20.November.2017 Dette er NATO betegnelser: Vanlig autodiesel har betegnelse F-54. MGO (Marine Gas Oil) som nevnt over har betegnelsen F-76 og er beregnet for tyngere/ større skip. En vanlig fritidsbåt skal ha F-54 slik jeg oppfatter det. Hva som egentlig er forskjellen på de typene kan man finne ut av, men det er mere en bare svovelinnhold. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Roger jo Svart 20.November.2017 Link til dette innlegget Svart 20.November.2017 (redigert) https://www.batliv.no/innhold/?article_id=48732 Det er nok noen ulver i bransjen, etter denne teksten å dømme. Oljeleverandøren As Alle Oljeleverandørens marina-anlegg har farget diesel EN 590. Dette er en dyrere kvalitet enn MGO,men moderne motorer krever EN590.Sjekk at det står farget diesel på pumpene på marina-anlegg, men vet at noen anlegg fortsatt er feilmerket og likevel selger MGO. Spør på det aktuelle anlegg om dieselkvalitet Dette sier Uno-X FARGET DIESEL Uno-X Energi Diesel Farget er en høykvalitets diesel beregnet for drift av dieselmotorer. Den leveres med forskjellige kuldeegenskaper beroende på årstid og lokale klimatiske forhold. Diesel Farget fremstilles og transporteres under strenge kvalitetskrav som sikrer kunden det beste produkt. SPESIFIKASJONER Norsk Bransjestandard for Autodiesel.EN 590: 2009NS EN 590: 2009 http://www.batmagasinet.no/artikkel/i-%C3%A5r-kan-b%C3%A5tfolket-forvente-bedre-informasjon Vet at båtfolket vil ha EN 590 -Alle medlemsselskapene, Shell, Statoil Fuel & Retail, Esso og Uno-X, leverer avgiftsfri autodiesel (EN 590), også kalt "anleggsdiesel" til de salgsledd som selskapene har kontroll over. I tillegg vil det fra oljeselskapene bli informert om at båtleverandørene har et ønske om at det er dieselkvalitet av EN 590 som leveres i det norske markedet, sier Berland. Ser at ESSO ikke har annen avgiftsfri disel enn Anleggsdiesel. ESSO Fyringsolje nr 1 ESSO Fyringsolje nr 1 svovelfri ESSO Anleggsdiesel (avgiftsfri) Esso Auto Diesel Olje (ADO) Esso Blyfri 95 Smøreoljer Statoil sier dette da jeg spurte om hva de solgte. De aller fleste marinaer er kun sommeråpne, men noen helårs ved at de har ubetjent betalingsautomat eller betjent utsalg av annet slag. Når det gjelder produkt som selges så er det Anleggsdiesel (avgiftsfri diesel, farget) godkjenning EN590 på alle våre marinaer, det samme som brukes ellers på "land" av entreprenørbransjen etc. MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer. Diesel er ferskvare og blir den stående lenge på tanken gjerne innblandet vann (som oppstår i alle tanker i mer eller mindre grad) så kan kvaliteten bli dårligere enn normalt - i noen tilfeller oppstår "dieseldyr". Kuldeegenskap på sommerdiesel er også vesentlig forskjellig fra vinterdiesel. Redigert 20.November.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kyrholmen Svart 20.November.2017 Link til dette innlegget Svart 20.November.2017 Denne diskusjonen må da være oppbrukt Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 20.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2017 Kyrholmen skrev 1 time siden: Denne diskusjonen må da være oppbrukt Diskusjon? Det veit jeg ingen tingen om. Jeg ønsket bare info, og det har jeg fått Jeg har iallefall blitt klokere, kanskje flere også. Takk til de som har bidratt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.