Kjellg Startet 19.November.2017 Del på Facebook Startet 19.November.2017 Noen som vet om Seatalk HS er en proprietær protokoll eller ren TCP/IP? Finner lite om det annet en at det er Ethernet og at PC skal kunne tilkobles. Om det er IP så tenkte jeg å prøve å koble kamera til nettverket. Har en HS5 switch med 10/100/1000 porter. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 (redigert) Se svar #25 i denne diskusjonstråden: https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/463152-seatalk-hs-cable-just-ethernet-cable-2.html Jeg har ikke testet dette selv, så jeg gir ingen garanti for at det fungerer... Redigert 20.November.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 Popeye70 skrev for 6 timer siden: Se svar #25 i denne diskusjonstråden: https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/463152-seatalk-hs-cable-just-ethernet-cable-2.html Jeg har ikke testet dette selv, så jeg gir ingen garanti for at det fungerer... Leste den der tidligere, men ble egentlig ikke så veldig mye klokere. Artig å se termineringsrekkefølgen igjen, har det ennå i hodet eller skal man si ømme fingertupper :) Terminerte noen plugger i sin tid. Men det jeg gjør er at jeg kjøper meg en overgangskabel og plugger den i pc'en og ser hva jeg får ut. Synd at de kablene er så sinnsykt dyre og du får vel ikke kjøpt bare pluggen til SeatalkHS løs. Men jeg skal i alle fall sniffe trafikken på nettet, så får jeg se hva som kommer ut. Funker det så kommer jeg tilbake her. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Tror du må skaffe en eller en annen CANbus til USB dings. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Jeg har koblet vanlige IP kameraer inn på Raymarine HS nettverket. Og jeg bruker også en vanlig billig nettverkswitch på 12V. Har ES128 og ES78. Enheten som står som master, er DHCP server.. Virker som standard TCP/IP for meg.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 (redigert) offpist skrev 1 time siden: Jeg har koblet vanlige IP kameraer inn på Raymarine HS nettverket. Og jeg bruker også en vanlig billig nettverkswitch på 12V. Har ES128 og ES78. Enheten som står som master, er DHCP server.. Virker som standard TCP/IP for meg.. Aha, se der ja. Da skjønner jeg hvorfor en MFD skal stå som master. Hvordan kobler du deg mellom Ethernet og HS nettet? Kabel med HS og rj45? Om dette virker så er det jo sinnsykt masse penger å spare seg på kameraene. Om jeg hadde tenkt meg om tidligere, og det er så enkelt, så kunne jeg kanskje spart meg en masse penger på bruke en standard switch i stedet for HS5 Redigert 20.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Det er bare å klippe av Raymarine sin Seatalk HS plugg, og terminere en RJ45, om man ønsker. Du kan lese mer om mine erfaringer med dette i denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 Tusen takk offpist. Da er tingene som jeg håpet. Skal bestille meg en kabel i morgen og terminere plugg på. Har en HS5 switch så jeg får da i utgangspunktet 2 plugger og det burde holde i første omgang. Synd disse kablene er så sinnsykt dyre :( Har et poe kamera som jeg tenkt å teste litt ut med. Funker det så lager jeg noe solid med IR kamera både i motorrom og framover. Har sendt spørsmål til kamera "pusheren" min i Kina og høre hva han har å tilby. Kamera til motorrom burde være greit, men IR ute må jo tåle et ganske så heftig miljø. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Ja, bare pass på at det er ganske begrenset hvilke kamera som faktisk fungerer. Flere som ONVIF, men umulig å slå av autentication. - Must support H.264 video compression - Must support RTSP (Real Time Streaming Protocol)- Must support ONVIF Service Detection (ONVIF User Authentication must be disabled)- Must have DHCP enabled & Dynamic IP set to ON- 720p resolution Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 (redigert) @offpist, vet du om MFD bruker broadcast for å finne kameraene? Har rutet nettverk ombord, så er det broadcast så må jeg gjøre noe.. Var og trykket litt på plotteren i dag og oppdaget til min overraskelse flere IP nett på plotterer, alt etter hva det er som er tilkoblet. Om dette virkelig er ren ip, så er det jo veldig bra og ikke minst moro :) Redigert 21.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 To ord: Dokumenter alt! Tre ord: Publiser det her! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 (redigert) Popeye70 skrev 57 minutter siden: To ord: Dokumenter alt! Tre ord: Publiser det her! I do. Kabel pusheren min var meget skeptisk :) Nesten så han ikke ville selge meg kabelen for han trodde aldri det ville fungere :) Han spurte meg flere ganger i dag om det virkelig er dette jeg skal gjøre :) Hehehe. Joda måtte jeg si, nesten så jeg hørte han riste på hodet gjennom mailen :) Klippe dyre kabelen i to???? Nesten så han daua :) Redigert Når jeg har dette oppe å går så blir det moro å se hva som foregår på dette nettet. Redigert 21.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Du får gå på med Wireshark eller tilsvarende og sniffe pakker til krampa tar deg. Jeg har SeaTalk HS i min båt også, men har aldri tid til å sette meg ned og forske på sånt... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 Popeye70 skrev 26 minutter siden: Du får gå på med Wireshark eller tilsvarende og sniffe pakker til krampa tar deg. Jeg har SeaTalk HS i min båt også, men har aldri tid til å sette meg ned og forske på sånt... Skal gjøre det. Etter at jeg sluttet å jobbe så har man endelig tid til å drive med slikt. Før var det en pest og en plage å sette igang med slike ting, men nå er det bare moro :) Hobby må man ha, og alt dette er virkelig givende. Men jeg har en utfordring - Man holder på med en ting men plutselig så dukker det opp noe som er mere spennende. Så halvferdige ting er ikke uvanlig :) Hehehe Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Til og med fargen på de 8 lederne inne i Raymarine HS kablene er standard Cat 6. Så for å spare noen kr så strakk jeg bare vanlig CAT6 kabel og skjøtet med RJ45 hun/hun skjøtestykke. Og HS5 switcen fordyrer ting bare siden den krever de dyre pluggene. I stedet kan man bruke en 200 kr 12V nettverk switch med vanlige RJ45 plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 (redigert) offpist skrev 54 minutter siden: Til og med fargen på de 8 lederne inne i Raymarine HS kablene er standard Cat 6. Så for å spare noen kr så strakk jeg bare vanlig CAT6 kabel og skjøtet med RJ45 hun/hun skjøtestykke. Og HS5 switcen fordyrer ting bare siden den krever de dyre pluggene. I stedet kan man bruke en 200 kr 12V nettverk switch med vanlige RJ45 plugger. Ser det nå :) Men den ble kjøpt og montert i fjor før jeg visste noe om dette. Men nå ligger det nå der. Det jeg gjør er å bruke en kabel mellom HS5 og sannsynligvis en PoE switch. Da skal jeg ha en ledig port på HS5 samt flere porter på PoE switchen og trenger da ikke å røre noe av det andre som ligger der. Bestillte en A80160 slik at jeg har en "ren" kabel i tilfelle jeg kommer på andre tanker. Egentlig en grei kabel for da kan jeg koble PC direkte i kabelen, om det blir noen problemer. Foreløpig blir jeg vel bare å bruke en RJ45 skjøt inn til PoE. Skjøten holder vel bare 100mb, men det burde holde, men jeg hater disse skjøtene så i tilfelle det ikke funker optimalt så kapper jeg kabelen og setter opp en Krone print av et eller annet slag. Da burde jeg få litt større fart uten pakketap. Men dette må jeg teste først. Slik jeg har forstått det så har HS5 bare 1 gigaport, port 5 og vet egentlig ikke om MFD støtter Giga. Hadde jeg hatt en kabel til så kunne jeg hentet kabeltesteren på "gammeljobben", men jeg oppdager vel egentlig fort om det blir noe tull. Men etter prisen på de originale Raymarine kablene så holder de sikkert mål. I tillegg så er vel både kablene og pluggene skjermet. Redigert I og med at dette er i båt så bruker jeg ikke innstallasjonskabel i det hele tatt. Kommer til å bruke patche kabler med flere kordeller. De tåler mye mere bevegelse. Redigert 21.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 22.November.2017 Del på Facebook Svart 22.November.2017 De fleste POE switcher fungerer kun på 230V fordi de skal gi 44V ut. Jeg ønsket en løsning som kunne gå på 12V, derfor jeg har brukt disse power incerter/extractor pluggene da mange kamera`r kan virke på 12V. 100MB holder, trenger ikke GB. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2017 @offpist, siden du har klippet alle Raymarine pluggene, du har ikke tilfeldigvis liggende et par stykker som jeg kan få låne eller overta? For å tappe signaler på nettet er det mulig jeg må koble meg inn mellom HS5 og plotteren med en HUB. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 22.November.2017 Del på Facebook Svart 22.November.2017 Nei, har ikke noen til overs. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2017 (redigert) Da er det bare å vente på deler. Hadde allerede i bestilling et kamera fra Kina, som oppfyller alle de kravene som stod i den andre tråden. Det eneste er at det jeg venter på er 1024, mens på kravspesifikasjonene er det beskrevet 720. Men det får man testet ut når man får utstyret. Imens så har jeg sett litt på kameraer og kom over dette merket. De er representert også i Norge og de har visst en uhorvelig mengde forskjellige kameraer. Ser solide ut og jeg finner ingenting negativt om dem. Har vært borte mange forskjellige kameraet fra Kina og alle jeg har sett på er veldig lette. flere av disse kameraene er opptil et par kilo. Det fine er at kameraene også finnes på aliexpress, og hos et par forhandlere påkepekes det at dette ikke er kameraer som er beregnet på Kina markedet, men verden forøvrig. Om man tør kjøpe et av disse så finnes det dem som er minst like gode som Raymarine sine egne kameraer. Kanskje bedre. Har sett litt Kameraene deres med omentrent samme spes som Raymarine, disse koster rundt 1/3 - 1/2 av Raymarine (Flir). Men så er det utfordringen med sjø og salt da. De har faktisk kameraer med hus i rustfritt også :) Dere kan gjerne se gjennom hva de har og komme med tips. Det jeg primært er ute etter er en framovervendt Kamera jeg kan se med når det er natt og mørkt ute. Redigert 22.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.