Miss Nudie Startet 20.November.2017 Del på Facebook Startet 20.November.2017 (redigert) Hei dere som har kjøpt seilbåt i utlandet/Spania. vi vurderer kjøp av seilbåt som står i Spania men er registrert i NOR skipsregisteret i Norge. seiler med norsk flagg men ikke momset til Norge. Vi bør i Norge, men jeg vil være mye i båten på vinteren også brukes den i langhelger og ferier på sommeren. EI VAT er betalt. Det vi lurer på er LÅN..... vi søkte 1 sted men fikk beskjed at båten må stå i Norge før å få lån ????? trodde at reg i skipsregisteret NOR holdt vi ?? Erfaringer ???? Redigert 20.November.2017 av Miss Nudie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Hadde jeg vært bank hadde jeg sagt blankt nei. Er jo vanvittige kostnader med å løse inn pantet hvis dette skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Nudie Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 (redigert) Hva mener du med løse inn pantet? Banken tar pant i båten ja? Redigert 20.November.2017 av Miss Nudie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 (redigert) Inndrive pantet dersom lånet blir misligholdt. Det er jo derfor banken tar pant. Spurte banken om hvor båten ligger eller opplyste dere om det uoppfordret? Redigert 20.November.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Nudie Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 Bitteliten skrev 13 minutter siden: Inndrive pantet dersom lånet blir misligholdt. Det er jo derfor banken tar pant. Spurte banken om hvor båten ligger eller opplyste dere om det uoppfordret? Åja ok sånn det mente ja... På første lånet opplyste vi Finn koden og fikk avslag pga sto i utlandet!!! Neste søknad annet sted søkte vi bare på hvilken type båt det var og fikk svar innvilget hvis oppgitte data stemmer....og det gjør det jo. Reg.nr får de selvsagt men inne på skipsregisteret står hjemmehavn som xxx i Norge. Får se hva dette selskapet sier? Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 23.November.2017 Del på Facebook Svart 23.November.2017 Panterett i registrert båt er i utgangspunktet kurant. Som alle sier, det "er som fast eiendom" og regnes som betryggende. Men i det øyeblikk båten forlater Norge, blir det en helt annen sak. Blir det mislighold mens båten er utenlands, er panthaver avhengig av å finne båten, få arrestert den der den er(så detn ikke forsvinner til et annet land så de må begynne forfra), og så få den tvangssolgt der den er. Det sier vel seg selv at bankene neppe har interesse for å ta en slik risiko. Det er en parallell sak fra litt nordenfor -- båtkjøp av en såkalt "båt-megler" i Trondheim, av båt vedkommende megler skulle kjøpe i USA. Kjøper lånte deler av kjøpesummen, banken fikk pant i båten, og mente da at alt var OK og betalte ut lånebeløpet til selgeren. Som ... ikke uventet, stakk av med pengene. Båten er det ikke mange som deretter har sett ... Banken krever selvsagt låntaker for lånebeløpet. Om de får medhold i det, når de burde vite at slik pantesikkerhet knapt er verd papiret den er skrevet på, er fortsatt i det uvisse. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Barnato Svart 29.November.2017 Del på Facebook Svart 29.November.2017 Vis du kjøper en båt som ikke er på finn, opplyser Reg nr , har jeg ikke hørt om at de spør om båten er i Norge ?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2017 Del på Facebook Svart 29.November.2017 Miss Nudie skrev On 20.11.2017 at 16.39: Åja ok sånn det mente ja... På første lånet opplyste vi Finn koden og fikk avslag pga sto i utlandet!!! Neste søknad annet sted søkte vi bare på hvilken type båt det var og fikk svar innvilget hvis oppgitte data stemmer....og det gjør det jo. Reg.nr får de selvsagt men inne på skipsregisteret står hjemmehavn som xxx i Norge. Får se hva dette selskapet sier? En ting er å ikke bli spurt, men.. å ikke opplyse at båten står i utlandet må da være et solid brudd på opplysningsplikt. Vet ikke om jeg skjønner helt hva du gjør.. du spør, med full informasjon, og får et svar du ikke liker. Så spør du noen andre, med mangelfull informasjon, og håper å få et svaret du vil ha. Forstår jeg riktig? Om jeg skjønner dette så vil jeg mene at du er på ville veier, men kanskje jeg misforstod. Tipper det er du som også har spurt på en av FB gruppene og fått samme svar som her. -- Den enkle løsningen er å ringe og høre med ulike banker, med full informasjon om hvor båten befinner seg selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 29.November.2017 Del på Facebook Svart 29.November.2017 Barnato skrev for 5 timer siden: Vis du kjøper en båt som ikke er på finn, opplyser Reg nr , har jeg ikke hørt om at de spør om båten er i Norge ?? Kanskje ikke. Så får du lån på båten. Deretter oppdager banken at den er i utlandet, uten at det var opplyst. Veien til oppsigelse kan da bli kort. Pinkvin skrev for 3 timer siden: Den enkle løsningen er å ringe og høre med ulike banker, med full informasjon om hvor båten befinner seg selvsagt. Eneste meningsfulle måte å gå frem på. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.