Båtvenn Startet 17.Juli.2005 Del på Facebook Startet 17.Juli.2005 Litt klikk med PC'en.....Prøver igjen.... Har nettopp vert på kjøring med tube, har problem under aksellerasjon. Motoren vil slokne når en gir full gass, må ha litt choke for å få "arbeide" opp max turtall, både når varm og kald. Etter dette går motoren for fullt uten problem. Motoren er Yamaha 50 HK -90 mod med autolube. Kva kan vere problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Høres ut som det er noe som ikke stemmer med forgasseren, Så feilkildene kan være slitt dyse, feil justert gasser etc. Det er helt sikkert mulig å få orden på den. Bare lever den inn til en skikkelig service og justering hos ett yamaha verksted, så tenker jeg den er i form igjen. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Båtvenn Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Takk for svar Motoren har jo tre forgassere, finst det noen form for akselerasjonspumpe på desse, kan det vere noe med den skal tro? Motoren er svert lite brukt så slitte dyser er vel lite trolig...Har noen noe enkelt tips? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Vet ikke om det er akselerasjonspumpe, men du sier den er lite brukt. Da det finnes gummidetaljer i forgasserne, så kan jo disse ha sprukket. Noen forgassere har en pumpe bestående av en gummi membran. Men det er også viktig at disse forgasserne er synkronisert for at det skal virke opptimalt. For å få det til så må man kunne måle vakumet på alle tre samtidig, så det er lurt å få hatt den på en skikkelig service. Men kan jo hende at ting har satt seg litt oxo, så den kommer seg med litt bruk. husk på at motorer må brukes gjevnlig for å holde seg i toppform. De kan fort dø av for lite bruk. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Båtvenn Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Kanskje det går bort over litt tid mener du, det hadde vert bra.....Har hatt motoren kun i kort tid, kjenner derfor den litt for lite. Men lite trolig at det har med tenning å gjøre, her er jo tre coiler og forhåpentligvis elektronisk tenning, stemmer det????Neppe noe stiftsett på denne. Finst det noe rensemiddel å kjøre på tanken skal tro? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Prøv med å klemme på blæra på bensinslangen under pådrag. Det kan jo være noe med bensinpumpe f.eks. Hvis det er like ille når dere pumper bensin manuelt er jo bensinpumpa ok. Ellers har jeg mer tro på forgasser trøbbel. Du kan ha et godt turtall på motoren for så å stenge / choke hver enkelt forgasser etter tur. Dette kan åpne hvis det er smådritt som stenger. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Det du kan gjøre selv, og som er enkelt er følgende: 1. rens alle elektriske forbindelser og sjekk at det er god kontakt i dem. 2. sjekk bensin filter, det finnes i en eller annen form i motoren. 3. Sjekk og juster tennplugger. 4. Kabler till tennplugger må ikke ha skader eller brudd i seg. Deretter kan man begynne med en tenningslampe for å sjekke at tenningstidspunktet er korrekt. Hvis dette ikke hjelper så må man begynne å sjekke at bensin kommer greit frem til forgassere, deretter er det kun forgasseren som står igjen i feilkilde lista. Da må man være sikker på hva man gjør når man begynner å skru på disse. Men noe er enkelt å gjøre: 1. drener flotørkammeret for å se om det er vann i dem. 2. ta av flotørkammeret og rens det for rusk. 3. sjekke at forgasserspjeldene åpner likemye når man åpner gassen. Det litt mere vanskelige: 1. kontroll og justering av dyser / nåler 2. justere forgasserne seg i mellom så de gir like mye vakuum på vakummåler. 3. demontere gasserne for å kontrollere membraner og fjerne rusk i systemene. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Båtvenn Svart 17.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Mye bra tips. Tror det med å klype på besinslangepumpa vert å prøve først. Dersom noe gale med selve bensinpumpa ville ikke da motoren fått problem på fullt pådrag, det har han jo ikke, går på 5200 o/min i kanskje 10 - 15 minutter. Virker som problemet vart større når nivået i tanken minket ut på ettermiddagen.....Kan det vere rusk i tomgamgssystemet i forgasserene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2005 Del på Facebook Svart 18.Juli.2005 Min yamaha mekaniker sier at bensinrelaterte problemer har økt radikalt de siste årene, bensinen blir tilsatt div. tilsatser for å forbrenne bedre, disse har veldig lett for å danne avleiringer i dyser og flottørhus. Og desto mindre motoren blir brukt, desto mer utsatt ar man for disse problemene , ser det ut for for meg Sjekk også pluggene for å se at de ser bra ut , at de er relativt like på farge. Dersom den nederste er mye hvitere enn de andre kan det indikere at tetningsringen nederst på veiva begynner å bli slitt, sån at det dras vann inn på den nederste sylinderen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.