Jump to content

Hvordan unngå/fjerne algevekst på teakdekk?

Mr. Hilde

Recommended Posts

Har en CA med teakdekk som er natet med Sika.  Båten brukes hele året og nå utover høsten opplever jeg at mesteparten av dekket har blitt ganske grønt av alger. Tidligere var dette et mindre  problem som jeg holdt i sjakk med en grønnsåpevask på våren. Har en følelse av at mer regn og fuktig og overskyet vær kan være en medvirkende årsak til denne galopperende utviklingen . I alle fall må det nok "sterkere lut" til for å bli kvitt problemet nå. Er litt redd for å eksperimentere for mye, da det kanskje er en mulighet for at enkelte stoffer kan skade  treverk eller nater. Er det noen som har tips eller råd om hvilke middel og metode som kan brukes på dette problemet?

Enig med Erik. Jeg har ikke noe problem med å fjerne grønske fra teakdekket med kost og saltvann. Skur skånsomt på tvers av fibrene. For ofte og hard skuring og rengjøring med vaskemidler kan ødelegge de fineste teakdekk. En gang i året holder for meg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Erik skrev for 14 timer siden:

Bruk er skånsom men stiv nok kost og vann, så går grønsken av. Gjør det gjerne når det er vått fra før, så er det lett å få av.

Skyll jevnlig med en pøs saltvann så er det preventivt mot grønske 

Smart...at jeg ikke tenkte på et...

Salt tar jo knekken på det meste i planteverden..

Trebåtene vi har i kystlaget er det obligatorisk  og spyle dekket jevnlig med sjøvann, 

for å hindre råte i treet....

• 3 months later...
frank_berger skrev On 22.11.2017 at 9.07:

Er det noen som har erfaring med Teak cleaner fra Biltema? For sterkt?

Noen som har prøvd dette?

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

Dollbordet på Saowanee er laget av teak og lakkert. For et par år siden måtte jeg fjerne lakken og ta det fra grunnen av igjen. Etter at jeg fikk av den gamle lakken var det en del svarte flekker i treverket som ikke ble borte ved å pusse med sandpapir. Men med Teakcleaner ble misfargingen borte. Det virket faktisk over forventning. Men dette var en engangsforeteelse på teak som etterpå ble behandlet med D1 og D2. Jeg ville ikke brukt slike midler på dekket mitt av naturteak. Der er det kun saltvann og børste som gjelder.

Teak Cleaner fra BT er nok Oksalsyre som mange andre sine renseprodukter for teak. For eksempel Hempel sin Teak Cleaner.

Denne tar det meste, inkludert sopp, mose, olje og annen organisk skitt., men også mye av den naturlige oljen i treverket. Jeg mener at slike produkter er for oss som oljer teaken 1 gang eller 2 i året for å få gyllen teak. Forbehandling med Teak Cleaner og etterbehandler med Golden Teak eller tilsvarende produkter. Jeg ville ikke brukt denne fremgangsmåten på en stor seilbåt.

Alger krever næring. Jeg opplever at jeg får alger (har båt på vannet hele året) på badeplattform om høsten/vinter. Dersom jeg vasker (skyller bort møkka) ofte så gror det ingen ting. Mitt råd: skyll båten ofte (da slipper du å bruke børste) Når du først har fått grønske: Grønnsåpe og MYK børste på tvers. Det er utrolig hvor fort teaken blir slitt av børster.

Høne, øl og hornmusikk!

On 3/8/2018 at 10:29 AM, Captain Chaos said:

..............

Grønnsåpe og MYK børste på tvers. Det er utrolig hvor fort teaken blir slitt av børster.

Jeg ville droppet grønnsåpen også. Desverre ser en ofte båtdekk der naturteaken har blitt ødelagt av skuring og hardhendt behandling. Saltvann og myk børste en sjelden gang holder som regel. En gang i året holder for meg.

Edited by NilsPils (see edit history)

Jeg var idiotisk nok til at bruge højtrykspuleren på teaken for et par år siden. Det fjernede godt nok algerne, men gjorde, at jeg næste vår måtte bruge et par dage på knæ med excentersliberen :headbang: