Rolf Skjelvan Startet 21.November.2017 Del på Facebook Startet 21.November.2017 Har en Rana 20 med Volvo penta 3000T som ladder for mye. Det er 2 12volts batterier på 62at i den som er parallell-koblet. Det hele startet i sommer da et av batteriene kokte! Trodde det var batteriet som var gåent, men nytt batteri begynte å koke også etter en stund! Var ute en tur i går og da ble det ene batteriet varmt. Hva kan være feil? Plussledningene går til en sort sak som sitter ved siden av hovedbryteren, kan det være denne det er noe galt med ettersom det er bare det ene batteriet som blir varmt? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Spenninger i Volt? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Rolf Skjelvan Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 Har ikke målt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 (redigert) Det må du nok gjøre, ellers kan jo ingen svare på det. Men: Hvis det bare er 1 av 2 batterier som blir varm da tyder det nok på feil på bare dette batteriet. redigert her: Gjelder selvfølgelig så sant du ikke kjører med høy spenning "uten ende". Hvis du koker batteriene så lenge at den tømmes for vann blir det nok først bare den ene og senere andre batteriet som også blir for varm. Jørg Redigert 21.November.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Rolf Skjelvan Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 Hei og takk for svar! Det er kun det ene batteriet som koker! En vekselstrømsdynamo har vel ikke spenningsregulator? Jeg tenkte at det kanskje kunne være den boksen ved siden av hovedbryteren som forårsaket varmgangen, men det tyder nok på at spenningen er for stor. Skal måle neste gang jeg skal til båten! Har den liggende i en båthavn på kysten! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Alle dynamoer blir regulert, ellers ville de jo koke batteriene. Hvis det bare er et batteri som kokes må du nesten undersøke først om de er "virkelig" koblet i parallell. Det du skisserer kunne ellers gjelde for et større batteribank, eller 24V system (serie). Men du burde også sjekke dette batteriet som koker ikke. Finnes det cellebrudd der da kan også det andre batteriet bli kokt i hel. Lykke til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.