etc0061 Startet 21.November.2017 Link til dette innlegget Startet 21.November.2017 (redigert) Hei! Ikke noe båt-relatert dessverre, men virker som at båtfolk er de som har mest peiling på dette med resin. :) Driver med et prosjekt på skolen som kort sagt går ut på å støpe epoxy/polyester, resultatet skal bli et solid, gjennomsiktig objekt. Objektet skal også innholde ymse gjenstander, foreløpig uvisst hva. Tenk kabaret av aspik, og dimensjonen er ish en liten krakk. Spørsmålet er derfor om noen har erfaring med noe lignende? Tror jeg kommer til å gå for polyester, i og med at det er billigere og har så og si samme egenskaper som epoxy (har jeg blitt informert). Har også hørt at epoxy'en gulner med tiden, noen som kan bekrefte dette? Læreren anbefaler å lage støpeform i silikon (for best mulig finish), for så helle polyesteren oppi. Silikon er som kjent ganske dyrt, og jeg vil trenge en del. Går det for eksempel an å lage en form av laserkutta isopor, for så polstre sidene med plexiglass/akrylplater slik at polyesteren ikke setter seg fast? Er åpen for forslag til hvordan jeg kan lage støpeformen! Sette stor pris på svar! Redigert 21.November.2017 av etc0061 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Polyester er ikke gjennomsiktig ,isopor vil smelte om du bruker polyester Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 (redigert) er dette noen form for kunstverk ? Formen lager du best av forskalingsplater (brune,glatte plater, som smøres inn med slippmiddel). glass kan også brukes Plasseringen på objektene inni formen må låses slik at de ikke flyter opp, dvs. at de må plasseres og låses fast der hvor de skal være i det ferdige produktet. Du må også bli kvitt luftbobler underveis når du støper, det kan kanskje gjøres med en gassbrenner. Produktet skal jo herde også, vet ikke hvordan det vil gå hvis du blander så store mengder det er snakk om, sikkert noen andre som kan uttale seg. Redigert 21.November.2017 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Hvis jeg forstår deg riktig så skal det ferdige objektet være diverse gjenstander som er støpt inn i en massiv klump med resin? Du kan bare glemme å få til det med polyester. For det første er den ikke gjennomsiktig. For det andre vil en massiv klump av polyester sprekke pga. krympespenningene i herdeprosessen. Med den størrelsen du skisserer vil det uansett gå med så mye resin at jeg er skeptisk til hele greia. Epoxy kan funke dersom volumet ikke er for stort, den krymper minimalt under herdeprosessen. For å unngå gulning kan du lakkere med klarlakk til slutt. For å få blank overflate før lakkering kan du slipe, rubbe og polere epoxyen. Denne læreren din som anbefalte deg dette her, hva slags faglig ballast har han/hun? Lage støpeform av silikon???? Jeg vil foreslå å lage formen av akrylplater (plexiglass). De tilpasser du og limer dem sammen med araldite e.l. Forsterk med en stropp rundt det hele. Smør platene med voks før du skal støpe. Med den størrelsen du skisserer vil det vel gå med 10 kg epoxy, og dermed ligger det vel an til total skjæring (spør du meg). Når herdeprosessen først kommer i gang vil varmen fra herdingen akselerere den videre herdingen. Dette vil gi deg misfarging. Med polyester kan du bremse prosessen noe ved å gå ned på herdermengden, men den vil allikevel ikke bli transparent. Med epoxy er blandingsforholdet gitt, men det finnes herdere med ulik herdetid og egenskaper. Vær også obs på at noen epoxyer er transparente, andre er gulaktige. Den billigste epoxyen (tror jeg) får du hos Svas Kjemi. Dette er et enmannsfirma drevet av en hyggelig og meget dyktig kar. Ring til ham hvis du vil ha mer teknisk informasjon om epoxy, men husk å oppdatere her inne med det du får greie på Minste kvantum du får kjøpt er nok 10 kg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 etc0061 skrev 31 minutter siden: Driver med et prosjekt på skolen som kort sagt går ut på å støpe epoxy/polyester, resultatet skal bli et solid, gjennomsiktig objekt. Objektet skal også innholde ymse gjenstander, foreløpig uvisst hva. Tenk kabaret av aspik, og dimensjonen er ish en liten krakk. Å gjøre et slikt stunt med polyester vil jeg sterkt fraråde. Mest sannsynlig vil den herde fortest i kjernen. Kjernen vil forsøke å krympe, og så brer dette seg utover. Du vil sittet igjen med en bombe. Men. Enkelte hobbyforretninger selger flytende plexi til sånn innstøping. Den er helt klar. Sitér dette innlegget Link to post
etc0061 Svart 21.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Takk for svar alle sammen! Innså at jeg kanskje var litt uklar med fremgangsmåten. Jeg vil selvfølgelig gjøre dette lag for lag, maks 1 cm per "herderunde", totaltykkelsen er 5 cm. Objektet er formet som en tredimensjonal "U", med små gjenstander støpt inni. Høres dette fortsatt voldsomt ut? Man kan vel si at dette er en slags krysning mellom kunstverk og møbel, hehe... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Hvis ikke "objektet" ikke skal vare så blir is helt klar når det kjøles ned under høyt trykk:) Sitér dette innlegget Link to post
etc0061 Svart 21.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Er til en utstilling i desember og april, så objektet skal nok være langvarig. Men bra forslag! :) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Det finnes polyester for å støpe type kunstformer, men vil anbefale å bruke casting epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.November.2017 Link til dette innlegget Svart 21.November.2017 Er vel noe sånt du skal ha: https://www.sloyd-detaljer.no/sortiment/skape-dekorere/silikongummi-stopeplast/stope-i-plast-2884 Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 Kan jo prøve vinylester! Mye billigere enn epoxy! Ikke helt klart, men hvertfall gjennomsiktig! Men du kan fort risikere å få litt små bobler i! må for all del ikke legge tykke lag! 1 cm tror jeg må være det absolutte maks! Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 On 11/21/2017 at 1:29 PM, Janoho said: Du må også bli kvitt luftbobler underveis når du støper, det kan kanskje gjøres med en gassbrenner. Har tidligere slitt litt med bobler i epoxy. Hvordan er fremgangsmåte du indikerer her for å unngå det? Gå over med gassbrenner etter at det er lagt ut? Trekker det ut bobler? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 (redigert) Svas Kjemi har helt klar epoksy og gode priser. Nøkkelen til boblefri epoksy er å varme opp epoksyen før blanding, ha god blandeteknikk så man ikke rører inn masse luft, og så la epoksyen stå en stund etter blanding. Mht tykkelse så er det viktig å huske at epoksy er sterkt eksoterm dvs at det utvikles masse varme underveis. Her må man bare følge instruksjonene til produsenten ift maks tykkelse. For tykt så koker støpet og løpet er kjørt. Masse youtube-videoer som forklarer framgangsmåte. Lykke til! Og husk at epoksy ikke er uv-stabilt og må overflatebehandles for å unngå at det gulner og sprekker opp. Redigert 21.Januar.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 22.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 Vesterskog skrev On 21.1.2019 at 22.11: Har tidligere slitt litt med bobler i epoxy. Hvordan er fremgangsmåte du indikerer her for å unngå det? Vacuum fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Dette er hva du trenger. https://www.resoltech.com/en/applications/casting/wwa-range-detail.html Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 26.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2019 (redigert) Hei på deg, etc0061. Jeg går rett på sak: Å støpte kompakte figurer i polyester fungerer ikke - det går varmgang under herdeprosessen, og støpen vil i beste fall krakkelere, i verste fall brenne opp. Dette vet jeg av erfaring, for jeg har støpt et feste for badestigen i polyester på akterspeilet på Fjordgrynt - MEN - det krevde lang tids eksponering med kjølvevann og veldig lite herder - det ble en solid klump til slutt, men ikke noe vakkert syn. Redigert 26.Januar.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2019 Sannsynligvis har trådstarter avsluttet sitt prosjekt for lenge siden, men det finnes mange typer epoxy og polyester. Fellesnevner er at de herder med eksoterm reaksjon, men hastighet/herdetid kan variere. Bruker man støpeepoxy eller polyester som f.eks denne: https://www.gustavsenas.no/easy-composites/121514/epoxy--glassklar-50-5-kg-5kg-glasscast-50 går det greit å støpe opp til 50mm tykke lag. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Og da har jeg et spørsmål om epoxy. Har epoxy stående i garasjen og der har det selvsagt vært rimelig kaldt, er det slik at man kan sette beholderne i varmt vann for å unngå at blandingen krystaliserer seg? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 (redigert) 2 hours ago, M/S AIOLOS said: Og da har jeg et spørsmål om epoxy. Har epoxy stående i garasjen og der har det selvsagt vært rimelig kaldt, er det slik at man kan sette beholderne i varmt vann for å unngå at blandingen krystaliserer seg? Ja, generelt så tåler epoksy kulde, og du kan varme det opp igjen før bruk for å få tilbake egenskapene. Mulig at det kan være ulikheter mellom ulike typer epoksy, så du kan jo også sjekke med produsenten. Epoksy tåler også å lagres lengre enn polyester (som nærmest er som ferskvare å regne). Redigert 27.Januar.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Takk for greit og oppklarende svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.