Ludde30 Startet 17.Juli.2005 Del på Facebook Startet 17.Juli.2005 Sitter på en øy i Kragerø-skjærgården, og en av båtene vi reiser sammen med har trøbbel med Borg Varner giret sitt. Først gikk reversen, og oljen luktet svidd (er riktig olje). Oljen har blitt byttet. Båten har nå revers, men gjør maks 2 knop fremover. Motoren er en 120 hk Ford, som går som ei klokke. Noen forslag til nødhjelp på giret? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Løfter den opp slik at dere kan får hjelp. Har selv ingen erfaring, men da jeg hadde problem med eget mekaniske gear, ville den slure da da det sannsynligvis var for høyt turtall. Etter at jeg hørte gearet gikk på?, så trakk jeg gasshendelen sakte, sakte tilbake. Like før gearet skulle til å smette i nøytral, slo clutchplaten inn og jeg fikk da pådrag fremover. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 17.Juli.2005 Del på Facebook Svart 17.Juli.2005 Høres ikke godt ut, vil tippe det er lamell platene som er utslitt. Slipper disse blir det takras dvs. sluringen bli bare verre og verre, oljen svartere og svartere helt til du har 0 fremdrift. Kassa må vanligvis splittes og hele multi-disk clutch pakken må sannsynligvis byttes. Kurant jobb, men kassa må ut av båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 18.Juli.2005 Del på Facebook Svart 18.Juli.2005 Ta kontakt med Halaas & Moen på Mørekysten. De har mye greie på hydrauliske gear. Evt. Rogaland Lystbåtservice AS i Stavanger- spør etter Rosland. XD3P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 18.Juli.2005 Del på Facebook Svart 18.Juli.2005 Det du selv kan sjekke er at gearhandelen på selve gearet beveger seg slik den skal. Det hender at gearwiren svikter og da kobler ikke gearet helt inn, men slurer. Uansett har nok lamellplatene tatt skade. Oljetrykket i gearet bør også sjekkes. Et verksted har vanligvis et manometer som kan brukes til å måle med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 7.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2005 Takk for alle gode svar i denne tråden! Girkassen til vedkommende er nå i full drift igjen. det som viste seg å være problemet var at det var kommet sand/finkornet grus inn i girkassen. Girkassen ble renset, testet og funnet iorden. Vedkommende er fremdeles på ferie. Det interessante er jo hvordan i all verden det kan komme grus inn i en girkasse?!? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 7.August.2005 Del på Facebook Svart 7.August.2005 Det interessante er jo hvordan i all verden det kan komme grus inn i en girkasse?!? <{POST_SNAPBACK}> Man kan undres, noen som kan ha gjort dette med hensikt.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 7.August.2005 Del på Facebook Svart 7.August.2005 Kan ikke dy meg med en flåsing: Kan det være strø-sand eller slure-sand. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Takk for alle gode svar i denne tråden! Det interessante er jo hvordan i all verden det kan komme grus inn i en girkasse?!? <{POST_SNAPBACK}> Ja, det kan man lure på. Man kan også lure på hvordan en mann på 78 år klarte, med sin egen bil, å kjøre over sin egen fot, slik at han ble påført store bruddskader i foten...... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 8.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2005 (redigert) Ja, det kan man lure på. Man kan også lure på hvordan en mann på 78 år klarte, med sin egen bil, å kjøre over sin egen fot, slik at han ble påført store bruddskader i foten...... <{POST_SNAPBACK}> Ja du sier noe. Et slikt kunststykke fortjener jo nesten medalje Redigert 8.August.2005 av Fram25 (see edit history) Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 En kompis av meg klarte å kjøre over sin egen fot med truck.. Slå den.. Han skulle bare............................. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 8.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Jeg glemte å komme med den endelige diagnosen i denne saken i fjor. Det som faktisk hadde skjedd var at propellen var feil (og hadde vært det i lang tid). Forrige eier hadde montert en propell hvor bladene gikk feil vei, slikk at girkassen faktisk sto i revers når han kjørte forover!!! Et kunststykke av dimensjoner spør du meg. Hvertfall når det i tillegg var slik at han også dyttet gasshendelen forover for å kjøre forover. Altså, gasshendelen forover satte girkassen i revers og båten gikk forover Er det rart vi drekker Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Nei det er ikke rart vi drekker Men si meg en ting, kommer det sand inn i gearkassen når propellen går feil vei? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Jeg hadde, i mitt innlegg #2 her, problemer med gear-wiren ( trodde jeg). Da problemene ble bare verre, besluttet jeg å ta opp båten på slipp. Da viste det seg at at propellen var helt løs! I.o.m. at akslingen er konet, satte propellen seg noen ganger fast. Må vi alltid ha noen grunner til å drikke? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Steve Cooling Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Hei,, Hvis du har Borg Warner velvet drive er dette konstruert for at forover skal være en vei. Jeg overhalte mitt velvet gear i fjor, og clutchpakken for forovergange var mye kraftigere enn for revers. Det står også helt klart i installasjonsmanualen at gearet ikke er konstruert for kontinuerlig drift i revers. Så hvis du har en propell med "feil" rotasjonsretning kan den ikke brukes på velvet. For de fleste gear har imidlertid dette ingen betydning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.