Jump to content

Borg Varner gir til besvær


Ludde30

Recommended Posts

Sitter på en øy i Kragerø-skjærgården, og en av båtene vi reiser sammen med har trøbbel med Borg Varner giret sitt. Først gikk reversen, og oljen luktet svidd (er riktig olje). Oljen har blitt byttet. Båten har nå revers, men gjør maks 2 knop fremover. Motoren er en 120 hk Ford, som går som ei klokke.

 

Noen forslag til nødhjelp på giret?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Løfter den opp slik at dere kan får hjelp. Har selv ingen erfaring, men da jeg hadde problem med eget mekaniske gear, ville den slure da da det sannsynligvis var for høyt turtall. Etter at jeg hørte gearet gikk på?, så trakk jeg gasshendelen sakte, sakte tilbake. Like før gearet skulle til å smette i nøytral, slo clutchplaten inn og jeg fikk da pådrag fremover.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Høres ikke godt ut, vil tippe det er lamell platene som er utslitt. Slipper disse blir det takras dvs. sluringen bli bare verre og verre, oljen svartere og svartere helt til du har 0 fremdrift.

Kassa må vanligvis splittes og hele multi-disk clutch pakken må sannsynligvis byttes. Kurant jobb, men kassa må ut av båten. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Det du selv kan sjekke er at gearhandelen på selve gearet beveger seg slik den skal. Det hender at gearwiren svikter og da kobler ikke gearet helt inn, men slurer.

 

Uansett har nok lamellplatene tatt skade. Oljetrykket i gearet bør også sjekkes. Et verksted har vanligvis et manometer som kan brukes til å måle med.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for alle gode svar i denne tråden!

 

Girkassen til vedkommende er nå i full drift igjen. det som viste seg å være problemet var at det var kommet sand/finkornet grus inn i girkassen. Girkassen ble renset, testet og funnet iorden. Vedkommende er fremdeles på ferie.

 

Det interessante er jo hvordan i all verden det kan komme grus inn i en girkasse?!?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode svar i denne tråden!

 

 

Det interessante er jo hvordan i all verden det kan komme grus inn i en girkasse?!?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det kan man lure på. Man kan også lure på hvordan en mann på 78 år klarte, med sin egen bil, å kjøre over sin egen fot, slik at han ble påført store bruddskader i foten......

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan man lure på.  Man kan også lure på hvordan en mann på 78 år klarte, med sin egen bil, å kjøre over sin egen fot, slik at han ble påført store bruddskader i foten......

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du sier noe. Et slikt kunststykke fortjener jo nesten medalje :flag:

Redigert av Fram25 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg glemte å komme med den endelige diagnosen i denne saken i fjor. Det som faktisk hadde skjedd var at propellen var feil (og hadde vært det i lang tid). Forrige eier hadde montert en propell hvor bladene gikk feil vei, slikk at girkassen faktisk sto i revers når han kjørte forover!!! Et kunststykke av dimensjoner spør du meg. Hvertfall når det i tillegg var slik at han også dyttet gasshendelen forover for å kjøre forover. Altså, gasshendelen forover satte girkassen i revers og båten gikk forover :crazy:

 

Er det rart vi drekker :cheers:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde, i mitt innlegg #2 her, problemer med gear-wiren ( trodde jeg). Da problemene ble bare verre, besluttet jeg å ta opp båten på slipp. Da viste det seg at at propellen var helt løs! I.o.m. at akslingen er konet, satte propellen seg noen ganger fast. :crazy:

 

Må vi alltid ha noen grunner til å drikke? :lol:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei,,

 

Hvis du har Borg Warner velvet drive er dette konstruert for at forover skal være en vei.

Jeg overhalte mitt velvet gear i fjor, og clutchpakken for forovergange var mye kraftigere enn for revers.

Det står også helt klart i installasjonsmanualen at gearet ikke er konstruert for kontinuerlig drift i revers.

Så hvis du har en propell med "feil" rotasjonsretning kan den ikke brukes på velvet.

For de fleste gear har imidlertid dette ingen betydning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...