Jump to content

Har nokon kledt inn gummi vinduslist for å pynte

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg lurar på om det kan gå an å skjule de gamle gummi vinduslistene med å lime på aluminiumslist og fuge.  

Det er fleire grunnar for at denne tanken har komme opp. De gamle listene slutter aldri å sverte, de har fått nokre sprekker i nokre bøyer, og eg har tenkt at det vert penare (sjølvsagt dersom eg får til å fuge fint)  

Legg ved snitt skisse sidan det er vanskeleg å beskriva kva eg meinar.  

Eg har hørt from a friend of a friend at liknande har vert gjort med teaklister for å laga pen innramming.   Har nokon vert borti liknande ?  

Eg har ikkje tenkt over kva tjukkelse aluminiumsplate eg skal bruke eller kva fugemasse som kan halda mål. 

15113411020691211825987.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg såg at ein av de siste båtane av samma produsent (osvik) som vår hadde fått aluminiumsrammer, truleg av typen som er skrudd frå innsida.   Men eg har ikkje kjennskap til leverandører.   Eg er også redd at det vert fort dyrare en eg kan stå i, og sjølvsagt heller ikkje aukar verdien på båten tilsvarande utgift. 

Foliering høyrest enkelt ut. Eg kjenner ikkje til slik arbeid men har vondt for å tru at det vert sittjande fast på gummilistene særleg lenge ? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg tror det mest økonomiske og enkleste er å kjøpe nye gummilister. Snakk med en glassmester om hvordan det settes inn, du trenger et wspesialverktøy. -Evt. la ham få jobben. Så når du ser aluminiumslistene på den andre båten, kan du tenke i ditt stille sinn at du var lurere enn han og sparte både tid og penger.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Er du bare i beskyttet farvann skift gummilister.

Lest om alt for mange vinduer med gummilister som var slått inn av en bråttsjø.

Bruk en glassmester så blir det tett førstegangen.

Så jeg byttet til Aluminiums rammer i 1987 og de er tette og fine enda.

http://www.ertec.no/132/vinduer    Gamle Golar

Eller

http://www.dinside.no/bolig/lei-av-a-lakke-og-male/61077094

http://www.plastidip.no/bruksomrader-maritimt

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

En rull eller to med nye gummipakninger er langt rimeligere, og løser problemet for de neste 10-15 årene i alle fall. Og så går det an å ta en rute nå og en da, og etter hvert får man skikkelig sveisen på det. Fersk og myk gummi bør også gi et tett og godt resultat. Noe å tenke på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ein heil del arbeid, ja. Eg har lagt inn eit par ruter i slik list for mange år siden, og klarde det åleine, med mykje pes. Der blei lagt eitkvart slag tetningsstoff, som var sagt ikkje herder heilt, både i lista sitt spor mot skroget, i lista sitt spor mot ruta og mellom endane av lista. Syns ogso å huska at det var sagt at skjøten skal vera på nedsida. So var det låselista - dengang hadde zaloflaska ein tut som stakk sopass fram at det gjekk an å stikka den inni låselistsporet og smørja rundt so det blei glatt. Men so var det dette verktøyet. Syns å huska at eg kjøpte det på Biltema den gangen, men eit raskt søk no, so finn eg det dyrt nok på Seasea og svindyrt på Maritim. Men dette verktøyet til å legga inn låselist er noko som MÅ til. Låselista skal leggast inn med skjøten på motsatt side av skjøten i gummilista, og skal ha nokre centimeter "hale" når den er nylagt. Dette fordi den strekker seg når den blir lagt, og etterkvart so går den seg til, og skal då vera ikkje for kort.

Lykke til

Magne

Jeg skal ta 8 slike vinduer før neste sesong. Har kjøpt inn gummilist og låselist. I tankene innbiller jeg meg at det kan være lurt å varme opp lista i varmt vann før montering, slik at gummien blir mykere. Jeg antar at man da bør kutte riktig lengde mens lista er kald. Jeg tenkte å legge lista rundt glasset først og legge en sterk snor i det ytre sporet som skrogdelen skal inn i. Så, siden jeg er alene om jobben (sannsynligvis), skal jeg bruke en slik sugekopp med håndtak, for å holde på glasset. Mens jeg er på innsiden, skal jeg holde glasset inntil fra utsiden med sugekoppen, og så bruke snora til å vrenge gummien gjennom åpningen. Høres dette ut som en god plan?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Roger jo skrev On 25.11.2017 at 8.58:

""  Propell 1"" det er ikke lurt å ha listene i  vann vis en bruker tetningsmasse

Takk for tipset.  -Jeg tar listene ut av vannet før montering, da.  Bare nevner det  ;-D

M/B Bianca skrev On 24.11.2017 at 23.57:

Vinduet skal inn etter at gumilista er montert,

OK, -Men "SKAL" ? - Forklar gjerne hvorfor.

Kommer ikke det litt an på hva slags list man bruker også? 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Det handler blant annet om at gummilista skal presses maksimalt ut hele veien mot skrogåpningen, tilpasses i lengde med litt overlapp, og slik få en perfekt passform og en tight skjøt. Deretter monteres glasset med zalo, WD40 eller lignende, og et spesialverktøy. Glasset sentreres så inne i gummilista (vil alltid bli littegranne slark), før sprenglista monteres med et annet spesialverktøy. 

Sitat

Vinduet skal inn etter at gumilista er montert,

Sitat

OK, -Men "SKAL" ? - Forklar gjerne hvorfor.

Kommer ikke det litt an på hva slags list man bruker også? 

Gummilista skal monterast i vindusåpningen først, og skal då kuttast med såder 2 cm overlengde. Denne overlenga blir pressa inn, om nødvendig med trusler om evig fortapelse. Sammen med at lista er kutta heilt i vinkel, og kanskje litt tettemasse mellom, er forutsetningen for å få det heile tett, blitt so mykje bedre. Om du strekkjer lista rundt ruta, blir det alltid *litt* strekk i den, når den so går seg til, rekk den ikkje heilt sammen og du har lekkasje.

Får en lekkasje i gummilister er det normalt fordi gummilista er for kort eller det er ujevnheter under lista .
Eller feil dimisjon på gummilist/glass/veggtykkelse.
En må også sjekke at en har lik tykkelse på glassfiberen hele veien rundt og velge rett pakning.
 Noen gummilister å velge i.
4mm glass – 2mm panel
4mm glass – 4mm panel
4mm glass – 6mm panel
4mm glass – 10mm panel
5mm glass – 2mm panel
5mm glass – 5mm panel
5mm glass – 7 mm panel

Varm listene i en velvet pappeske som en vifteovn blåser varmluft inn inni.

Deretter tilpasser du listen i åpningen. Skyv den ordentlig inn i hjørnene, kapp den på "godt overmål" slik at du må tvinge de to endene av listen mot hverandre for å få den på plass. Da sitter den der av seg selv.(noen anbfaler å ha lim på endene ) 

Sett inn Glasset.
 For å få en tett skjøt,bør  låselisten  kappes noen centimeter for lang, så vente et døgn eller tre, til den har trukket seg tilbake, før endekapp gjøres og de siste par centimeter legges inn sporet.

"baatmann" sitat

Etter som eg har arbeidd som glasmaker på karosserifabrikk og montert fleire hundre glasruter etter dette prinsippet, på syttitalet, kan eg gje deg nokre tips, i tilegg til dei som du har fått før. Først må du tre lista på skroget med litt overlapping. Prøv å få så rett kutt som mulig og ha på litt lim. Eg hadde skjøyten nede. Eg brukte bremseveske til "glidemiddel". Bruk ei lita fille som du fuktar med bremseveske og dra den gjennom sporet der ruta skal inn. Du kan gjerne dra over kanten på ruta også. Set så ruta ned i gummilista og bruk kroken og tykk ruta inn i lista etter kvart oppover, litt etter kvart på kvar side. Trykk på ruta litt forsiktig etter kvart som du går oppover. Korleis låselista skal innsettast er beskreve av andre. Til smørring av den også brukte eg bremseveske. Bremseveska har den egenskap at den vert klebrig når den tørkar og ruta står fastare i lista. Sitat slutt..

Verktøy

5a1ab29a45ebd_Verktylist.JPG.dfbb7efc62f8b6829019cf02d956d506.JPG5a1ab28e44eab_laaselist_verkty.jpg.5a682a792385e396788649c33601b2f8.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...