Håvard Wold Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Hei Jeg har en langstammet Suzuki 9.9/15 hk stående i boden. Er på utkikk etter en enkel jolle for korte fisketurer o.l.. Har i den anledning prikket meg ut GH14 som en kurant kandidat. Ettersom jeg forstår skal de eldre GH14'ene ha kort stamme. Men er dette egentlig veldig avgjørende om stammen er kort eller lang, hva er i så fall "konsekvensene" av å ha lang stamme? Jeg ønsker jo helst å få brukt motoren jeg allerede har stående.. Setter stor pris på eventuelle innspill :) mvh. Håvard Quote Link to post
LuckyFalls Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Det vil gå helt greit. Du vil miste litt på toppfart og akselerasjon opp i plan i forhold til en motor med kort stamme, men til bruken du beskriver er det vel ingen krise. Quote Link to post
MegaTrondy Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Kjenner ikke så godt til denne båten, men lang stamme øker også belastningen på akterspeilet. Hvis du har skiftet dekk på bil noen ganger vet du sikkert at det er lettere å få av boltene med en lang nøkkel enn en kort. Er ikke sikkert at det blir en issue her, men bare lurt å være obs hvis båten ikke er så sterk i hekken. Hadde en langstammet 20 hk på en 14 fot askeladden en gang og akterpseilet flekset veldig under akselrasjon. Når jeg satt på en 10(15) hk motor gikk båten 1-2 knop saktere, men akterpseilet likte det bedre. Quote Link to post
LuckyFalls Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Akterspeilet på en GH14 tåler godt 30-40Hk med kort stamme, så jeg tror nok ikke 10-15Hk med lang stamme er noe problem. Quote Link to post
MegaTrondy Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Da er det greit, men lurt å ha i bakhodet hvis ikke :) Quote Link to post
jadalber Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 (edited) Kan bli mye sprut bak, og du risikerer å treffe ting under vann i større grad enn ellers da den stikker mye dypere enn båten Edited November 23, 2017 by jadalber (see edit history) Quote Link to post
ivar Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 en slektning av meg kjørte i mange år med 30hk lang på sin GH. Vel å merke oppbygd til korrekt høyde med trekloss oppå , og aluplater på begge sider. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Håvard Wold Posted November 23, 2017 Author Share Posted November 23, 2017 Takk for gode svar. Oppsummert tolker jeg det slik at toppfarten og akselerasjon vil bli noe redusert, det kan sprute litt mer. Men så lenge båten går greit i plan/marsjfart med to mennesker, så er jeg egentlig fornøyd. Og det forstår jeg at den sannsynligvis vil gjøre? Evt. kan jeg se på muligheten for å bygge den opp litt, som jeg ser det kommer tips om :) mvh. Håvard Quote Link to post
Hulda Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Gamle GH 14 var godkjent med 28 Hk. Vet de som hadde 60 Hk og båten holdt. Med lang stamme får du mer sprut, og mindre fart. Tar du høyde for de to mindre ulempene, så fungerer det helt greit. Men det blir ingen vannskibåt. Quote Link to post
WGM36 Posted November 24, 2017 Share Posted November 24, 2017 Løft motoren maks på akteispeilet, bor hull og bruk bolthullene på motoren din til å sette den fast med. Da vil du knapt merke forskjell på kort stamme og lang stamme. Quote Link to post
aileenll Posted November 24, 2017 Share Posted November 24, 2017 Jeg har en GH14 med 20 hk lang stamme. Den funker helt greit, har lagt en 23*48mm lekt på toppen av akterspeilet og boltet med gjenomgående bolter. Har fungert i 5 år++.. Quote Aileen ll Link to post
Napoli Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 (edited) Tillater meg å foreslå at du tar en titt på "Fun 3" og. Veldig lik båt som GH 14, litt kortere, men bygget for lang stamme. Fun 3 er også lettere enn GH 14. http://batboka.batmagasinet.no/fun-3/ Edited November 25, 2017 by Napoli (see edit history) Quote Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Hebbe Posted December 3, 2017 Share Posted December 3, 2017 Foreslår at du selger motoren din og kjøper en med kort stamme om du vil ha en GH. Da kan du jo også få en på 25 eller 30hk som passer godt til denne båten. 15 hk med 2voksne kan være vanskelig å få i plan på det i tillegg er med litt utstyr. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts