Jump to content

Norske SS-Ilanga blir forlatt utenfor New Zealand

ohm

Recommended Posts

Enig i vurderingen. Og legger man til et knekt ribbein, så blir det meget værre. Det vesentligste er hva man gjør før man sitter midt oppi det, og ikke vet hvordan man skal komme seg ut av uføret. Altså planlegging på forhånd. 

Et  annen ting er hvordan man legger opp ruten. Jeg var på et 'sertifiseringskurs' for utaskjærs seilas i regi av SXK. En kompisfamilie av en av kursholderene hadde vært ute ett år. Husker ikke hvor de seilte, men la oss si det var Göteborg-Karibien rundt-Göteborg. De hadde på det året ikke hatt mer enn 15 m/s vind mens de var utpå.

1 hour ago, HansH said:

NZ tidlig november er ikke det verste stedet, men disse to soloseilerne tok åpenbart en for høy risiko i småbåtene sine og ble innhentet av virkeligheten. 

Hvorfor er det åpenbart? Det at det gikk galt er ikke noe bevis på at de tok for høy risiko. Du vet absolutt ingenting om sannsynligheten.  Det skjer ulykker hele tiden som er svært usannsynlige. Hvis man regner på det så kan det godt hende at disse soloseilerne hadde utsatt seg for større sannsynlighet for ulykker ved å kjøre bil til jobb hver dag. 

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/bjorn-seilte-jorden-rundt-alene/s/2-2.952-1.6391395

Denne karen har seilt lengre en de fleste i en mindre båt enn de fleste (om vi ser bort fra folk som Sven Yrvind og en håndfull andre).  Det er ikke størrelsen det kommer an på men at man har en god båt (en langkjølt båt er sannsynligvis å foretrekke av flere grunner) og at man er forberedt på alle  situasjoner som kan tenkes å oppstå. Jeg snakket med Bjørn i Las Palmas nå i høst og han var for eksempel veldig klar på viktigheten av å ha tilstrekkelig seilføring dersom været ble for tøft slik at man måtte seile unna været. Det verste som kan skje er at man mister styrefart og blir kastet på tvers av en brytende sjø. Bjørn klarte seg forøvrig også bra i stormen vest av Azorene i mai 2015 hvor langt større båter fikk problemer og en ung jente dessverre omkom. 

Alt dette sier noe om at det ikke er båtstørrelsen det kommer an på men at båten er egnet og at mannskapet er kompetent og forberedt.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
HansH skrev for 8 timer siden:

Selvsagt er disse folkene som oftest meget erfarne seilere. Likevel må det være lov å påpeke at de ved sin oppførsel tydelig viser at de gjør svært grove feilvurderinger og derved går ting galt. Så enkelt er det, og det er slett ikke overraskende.

Hvis man ønsker å leve et risikofritt liv, kan man det. Hele poenget er at noen av oss er mer eventyrlystne enn andre. Og årsaksforklaringer når ting går galt, er som regel at noe uforutsett skjer. Det kan alle lære av. Men Ingen ønsker å forlise, og folk seiler verden rundt med den risikoen som ligger innebygget.

Det virker på meg som at du synes at "disse folkene"  -som tar slike sjanser, burde vite bedre. Og du går langt i å antyde at de nesten ikke har krav på å bli reddet - siden sannsynligheten for at det går galt er så stor som du påstår? Jeg foreslår at du som har så stor respekt for havet, også har litt respekt for andres valg av livsstil.

Man kan få en takstein i hodet bare av å gå på fortauet også. Slikt skjer det også, faktisk.  Selv de mest erfarne fotgjengere kan bli utsatt for det. Bør hjelm dermed være påbudt for fotgjengere?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hvis man lurer på det med risiko, ring ett forsikringsselskap og be om en pris.  Man kan jo først si at man skal ha en livsforsikring for å seile jorden rundt i en 39 fots seilbåt, og deretter for å reise jorden rundt  å basehoppe. Tipper statistikken alt har regnet ut svaret på diskusjonen. Seileren kan styre risiko med utstyr som nødpeilesender, flåte,gode værvarsler,mannskap, etc. Basehopperen søker risikoen, det er tross alt derfor han hopper. En god seiler og en dyktig basehopper søker det motsatte av hverandre. Likevel er havbunnen full av store og små båter. En av fordelene med å bare ha 39 fot er at det alltid er plass til alle ombord i helikopter og møtende skip. Det er ikke like enkelt å evakuere ett stort brennende cruiseskip langt til havs som en liten seilbåt. Men risikoen ser for mange større ut i seilbåten. Det er jeg ikke like sikker på at er tilfelle med dagens teknologi. 

Trond C skrev for 2 timer siden:

SS Ilanga - betyr ikke forstavelsen SS Steamship? 

Det kan bety Steam Ship, men det kan også bety Sailing Ship, selv om Sailing Vessel (SV) eller Sailing Yacht (SY) nok er vanligere

https://no.wikipedia.org/wiki/Skipstyper

Så er det vel egentlig noe med at SS betyr Steam Ship med én propell, TSS betyr to propeller, og TrSS betyr tre propeller eller noe sånt?

Før man reiser på langtur bør man ha tenkt gjennom hvordan man skal forholde seg til livet om alt går galt. Skal man forvente å bli reddet, eller skal man være forberedt på at andre ikke skal risikere livet sitt for å redde deg. 

Jeg vet min holdning. Jeg stoler på egen båt, eget utstyr, egen kunnskap. Om alt går feil kommer jeg til å be om hjelp. Men ikke forvente å bli reddet. Jeg tror mange som seiler lengre turer har den holdningen. Det betyr ikke at man ikke setter pris på å bli reddet. 

39 fots sjødyktig båt på åpent hav virker «innafor» i min verden. 

Guest Avmønstret#
janet skrev for 8 timer siden:

type kjegle / kremmerhus med toppen av kjeglen kuttet av slik at smeltet iskrem og jordbærsyltetøy kunne renne gjennom

Jeg skjønner. 

Er smeltet iskrem og jordbærsyltetøy noe man fort kan tenke på når man sitter sliten, trøtt og sulten i en båt midt utpå et hav i drittvær med drivankeret ute på langturseillas? :-) 

51 minutes ago, Pinkvin said:

Er smeltet iskrem og jordbærsyltetøy noe man fort kan tenke på når man sitter sliten, trøtt og sulten i en båt midt utpå et hav i drittvær med drivankeret ute på langturseillas? :-) 

Klart det. Å drømme seg bort blant tanker om utilgjengelig mat er en favorittsport på lange overfarter. For viderekomne anbefales lesning av kokebøker fra perm til perm, men i kombinasjon med langvarige perioder uten fersk fisk kan dette etter hvert tære på stemningen.

Da vi i slutten av mars nærmet oss Grenada hadde vi ikke sett en anstendig matbutikk siden vi dro fra Namibia i midten av januar. En dag var hovedaktiviteten ombord å komme opp med en alfabetisert oversikt over alt vi skulle spise når vi kom frem.

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Jeg skjønner. 

min erfaring er at man er ikke sulten når ting er i ferd med å muligens gå i dass i overhendig vær,

men man bør spise av ren nødvendighet for å holde hue i sving,

det med iskrem og jordbær var nevnt for å etterligne Kroneis, som sånn ca var formen på drivankeret

(det blåste stabilt over 50 knop - 60/70 knop i kastene - da er man ikke mye sulten - men man bør spise noe)

V8 rules.

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 48 minutter siden:

Snickers er bra. Da får man i seg proteiner og salt også.

Har tenkt å ha med en god del Real Turmat som "nødmat" ombord også. Mye god mat der - og enkelt å tilberede og spise

Real turmat over 1-2 døgn er ikke kompatibelt med min mage. Og jeg vil kunne garantere at dassen ikke går tett ;-)

HansH skrev On 1.12.2017 at 20.04:

Et yoghurtbeger med mast, vinduer, batterier, motor og en stk naiv skipper alene. Da er det dårlige odds for å overleve de stormene man med overveiende sannsynlighet treffer.

Idiotisk, amatørmessig og til unødvendig belastning og bryderi for redningstjenester som burde slippe å bruke tid og ressurser på slikt, ref basehoppere.

Jeg aner ikke hvem som kommer til å leve lengst, eller hvem som kommer mest til å belaste samfunnet mest på grunn av egne valg. Men jeg kan garantere at hvis jeg skulle levd etter HansH sine regler hadde jeg foretrukket å dø. Ett liv fyllt av bekymringer for alt som kan gå galt, eller ett liv som enkelte omtaler som livsfarlig? Jeg vil leve, så får det heller gå galt til slutt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...