Hulda Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Enig i vurderingen. Og legger man til et knekt ribbein, så blir det meget værre. Det vesentligste er hva man gjør før man sitter midt oppi det, og ikke vet hvordan man skal komme seg ut av uføret. Altså planlegging på forhånd. Et annen ting er hvordan man legger opp ruten. Jeg var på et 'sertifiseringskurs' for utaskjærs seilas i regi av SXK. En kompisfamilie av en av kursholderene hadde vært ute ett år. Husker ikke hvor de seilte, men la oss si det var Göteborg-Karibien rundt-Göteborg. De hadde på det året ikke hatt mer enn 15 m/s vind mens de var utpå. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 1 hour ago, HansH said: NZ tidlig november er ikke det verste stedet, men disse to soloseilerne tok åpenbart en for høy risiko i småbåtene sine og ble innhentet av virkeligheten. Hvorfor er det åpenbart? Det at det gikk galt er ikke noe bevis på at de tok for høy risiko. Du vet absolutt ingenting om sannsynligheten. Det skjer ulykker hele tiden som er svært usannsynlige. Hvis man regner på det så kan det godt hende at disse soloseilerne hadde utsatt seg for større sannsynlighet for ulykker ved å kjøre bil til jobb hver dag. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 HansH er inne på risiko og lindansere. Sjøfartsverkets statistikk seier at av dødsulykker med norske fritidsbåter er 7% med seibåt, 62% med motorbåt (2006-2015). Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 (redigert) https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/bjorn-seilte-jorden-rundt-alene/s/2-2.952-1.6391395 Denne karen har seilt lengre en de fleste i en mindre båt enn de fleste (om vi ser bort fra folk som Sven Yrvind og en håndfull andre). Det er ikke størrelsen det kommer an på men at man har en god båt (en langkjølt båt er sannsynligvis å foretrekke av flere grunner) og at man er forberedt på alle situasjoner som kan tenkes å oppstå. Jeg snakket med Bjørn i Las Palmas nå i høst og han var for eksempel veldig klar på viktigheten av å ha tilstrekkelig seilføring dersom været ble for tøft slik at man måtte seile unna været. Det verste som kan skje er at man mister styrefart og blir kastet på tvers av en brytende sjø. Bjørn klarte seg forøvrig også bra i stormen vest av Azorene i mai 2015 hvor langt større båter fikk problemer og en ung jente dessverre omkom. Alt dette sier noe om at det ikke er båtstørrelsen det kommer an på men at båten er egnet og at mannskapet er kompetent og forberedt. Redigert 2.Desember.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Muligens dumt spørsmål da det ikke har blitt stilt tidligere i tråden (slikt er alltid en grunn til å tenke seg om en gang til) men; SS Ilanga - betyr ikke forstavelsen SS Steamship? Virker fremmed for meg å bruke denne betegnelsen for en relativt liten privat seilbåt? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 (redigert) Man kan kalle sin båt akkurat hva man vil og det er ikke lovbestemt at SS står for Steam Ship. Redigert 2.Desember.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Mye er ikke lovbestemt, men likevel.............noe orden må det være. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 (redigert) HansH skrev for 8 timer siden: Selvsagt er disse folkene som oftest meget erfarne seilere. Likevel må det være lov å påpeke at de ved sin oppførsel tydelig viser at de gjør svært grove feilvurderinger og derved går ting galt. Så enkelt er det, og det er slett ikke overraskende. Hvis man ønsker å leve et risikofritt liv, kan man det. Hele poenget er at noen av oss er mer eventyrlystne enn andre. Og årsaksforklaringer når ting går galt, er som regel at noe uforutsett skjer. Det kan alle lære av. Men Ingen ønsker å forlise, og folk seiler verden rundt med den risikoen som ligger innebygget. Det virker på meg som at du synes at "disse folkene" -som tar slike sjanser, burde vite bedre. Og du går langt i å antyde at de nesten ikke har krav på å bli reddet - siden sannsynligheten for at det går galt er så stor som du påstår? Jeg foreslår at du som har så stor respekt for havet, også har litt respekt for andres valg av livsstil. Man kan få en takstein i hodet bare av å gå på fortauet også. Slikt skjer det også, faktisk. Selv de mest erfarne fotgjengere kan bli utsatt for det. Bør hjelm dermed være påbudt for fotgjengere? Redigert 2.Desember.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Seilars Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Hvis man lurer på det med risiko, ring ett forsikringsselskap og be om en pris. Man kan jo først si at man skal ha en livsforsikring for å seile jorden rundt i en 39 fots seilbåt, og deretter for å reise jorden rundt å basehoppe. Tipper statistikken alt har regnet ut svaret på diskusjonen. Seileren kan styre risiko med utstyr som nødpeilesender, flåte,gode værvarsler,mannskap, etc. Basehopperen søker risikoen, det er tross alt derfor han hopper. En god seiler og en dyktig basehopper søker det motsatte av hverandre. Likevel er havbunnen full av store og små båter. En av fordelene med å bare ha 39 fot er at det alltid er plass til alle ombord i helikopter og møtende skip. Det er ikke like enkelt å evakuere ett stort brennende cruiseskip langt til havs som en liten seilbåt. Men risikoen ser for mange større ut i seilbåten. Det er jeg ikke like sikker på at er tilfelle med dagens teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 (redigert) Trond C SS Norway var vel heller ikke dampdrevet. Redigert 2.Desember.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Jo, så vidt jeg vet; dampturbinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Pinkvin skrev for 16 timer siden: Var det drivanker type "fallskjerm"? type kjegle / kremmerhus med toppen av kjeglen kuttet av slik at smeltet iskrem og jordbærsyltetøy kunne renne gjennom Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
adeneo Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Trond C skrev for 2 timer siden: SS Ilanga - betyr ikke forstavelsen SS Steamship? Det kan bety Steam Ship, men det kan også bety Sailing Ship, selv om Sailing Vessel (SV) eller Sailing Yacht (SY) nok er vanligere https://no.wikipedia.org/wiki/Skipstyper Så er det vel egentlig noe med at SS betyr Steam Ship med én propell, TSS betyr to propeller, og TrSS betyr tre propeller eller noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 SS? Sunken Ship, Salvaged Ship, Surrendered Ship - have your pick Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Før man reiser på langtur bør man ha tenkt gjennom hvordan man skal forholde seg til livet om alt går galt. Skal man forvente å bli reddet, eller skal man være forberedt på at andre ikke skal risikere livet sitt for å redde deg. Jeg vet min holdning. Jeg stoler på egen båt, eget utstyr, egen kunnskap. Om alt går feil kommer jeg til å be om hjelp. Men ikke forvente å bli reddet. Jeg tror mange som seiler lengre turer har den holdningen. Det betyr ikke at man ikke setter pris på å bli reddet. 39 fots sjødyktig båt på åpent hav virker «innafor» i min verden. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 innafor? javisst er det innafor, helt innafor og vel så det ved slike situasjoner kommer jeg nesten alltid i hug J Andhøys; stor båt store problemer - liten båt mindre problemer Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 janet skrev for 8 timer siden: type kjegle / kremmerhus med toppen av kjeglen kuttet av slik at smeltet iskrem og jordbærsyltetøy kunne renne gjennom Jeg skjønner. Er smeltet iskrem og jordbærsyltetøy noe man fort kan tenke på når man sitter sliten, trøtt og sulten i en båt midt utpå et hav i drittvær med drivankeret ute på langturseillas? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 51 minutes ago, Pinkvin said: Er smeltet iskrem og jordbærsyltetøy noe man fort kan tenke på når man sitter sliten, trøtt og sulten i en båt midt utpå et hav i drittvær med drivankeret ute på langturseillas? :-) Klart det. Å drømme seg bort blant tanker om utilgjengelig mat er en favorittsport på lange overfarter. For viderekomne anbefales lesning av kokebøker fra perm til perm, men i kombinasjon med langvarige perioder uten fersk fisk kan dette etter hvert tære på stemningen. Da vi i slutten av mars nærmet oss Grenada hadde vi ikke sett en anstendig matbutikk siden vi dro fra Namibia i midten av januar. En dag var hovedaktiviteten ombord å komme opp med en alfabetisert oversikt over alt vi skulle spise når vi kom frem. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Pinkvin skrev for 3 timer siden: Jeg skjønner. Er smeltet iskrem og jordbærsyltetøy noe man fort kan tenke på når man sitter sliten, trøtt og sulten i en båt midt utpå et hav i drittvær med drivankeret ute på langturseillas? :-) min erfaring er at man er ikke sulten når ting er i ferd med å muligens gå i dass i overhendig vær, men man bør spise av ren nødvendighet for å holde hue i sving, det med iskrem og jordbær var nevnt for å etterligne Kroneis, som sånn ca var formen på drivankeret (det blåste stabilt over 50 knop - 60/70 knop i kastene - da er man ikke mye sulten - men man bør spise noe) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Alltid godt utvalg av hurtige karbohydrater ombord. Blir fort sjøsyke om man må,oppholde seg lenge i byssa under slike forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Sjokolade og knekkebrød fungerer i ni dager når kokeapparatet streiker i stormen, bonus er at det er lite som skal ut igjen/det holder med tisseflaske:) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 sjokolade er visstnok dårlig mhp sjøsyke... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Snickers er bra. Da får man i seg proteiner og salt også. Har tenkt å ha med en god del Real Turmat som "nødmat" ombord også. Mye god mat der - og enkelt å tilberede og spise Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Bitteliten skrev 48 minutter siden: Snickers er bra. Da får man i seg proteiner og salt også. Har tenkt å ha med en god del Real Turmat som "nødmat" ombord også. Mye god mat der - og enkelt å tilberede og spise Real turmat over 1-2 døgn er ikke kompatibelt med min mage. Og jeg vil kunne garantere at dassen ikke går tett ;-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 HansH skrev On 1.12.2017 at 20.04: Et yoghurtbeger med mast, vinduer, batterier, motor og en stk naiv skipper alene. Da er det dårlige odds for å overleve de stormene man med overveiende sannsynlighet treffer. Idiotisk, amatørmessig og til unødvendig belastning og bryderi for redningstjenester som burde slippe å bruke tid og ressurser på slikt, ref basehoppere. Jeg aner ikke hvem som kommer til å leve lengst, eller hvem som kommer mest til å belaste samfunnet mest på grunn av egne valg. Men jeg kan garantere at hvis jeg skulle levd etter HansH sine regler hadde jeg foretrukket å dø. Ett liv fyllt av bekymringer for alt som kan gå galt, eller ett liv som enkelte omtaler som livsfarlig? Jeg vil leve, så får det heller gå galt til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.