Guest Avmønstret# Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 pacuare skrev for 7 timer siden: Jeg aner ikke hvem som kommer til å leve lengst, eller hvem som kommer mest til å belaste samfunnet mest på grunn av egne valg. Men jeg kan garantere at hvis jeg skulle levd etter HansH sine regler hadde jeg foretrukket å dø. Ett liv fyllt av bekymringer for alt som kan gå galt, eller ett liv som enkelte omtaler som livsfarlig? Jeg vil leve, så får det heller gå galt til slutt. Tar for gitt at HansH er godt trent, lever sunt og med måtehold, betaler sin skatt med glede, holder all risiko lav og ellers gjør det han kan for å bidra og ikke belaste oss andre skattebetalere siden det er så viktig å ikke ligge andre til byrde, som feks basehoppere gjør ifht redningstjenesten osv. Noe annet ville vel være idiotisk, amatørmessig, naivt og til unødvendig bryderi, som HansH selv sier. Jaja ;-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Bitteliten skrev for 1 time siden: Snickers er bra. Da får man i seg proteiner og salt også. Har tenkt å ha med en god del Real Turmat som "nødmat" ombord også. Mye god mat der - og enkelt å tilberede og spise Man får uante problemer i mye vær. Regelen ombord var å spise ute så lenge det går. Også best hvis noen er sjøsyke. Stormsuppe er standard når det er guffent. Varmt og næringsrikt. Problemet var at suppa blåste ut av skjeen før en fikk den inn i munn. Best å drikke fra kopp. Trykkoker er bra i storm, ikke fordi en trenger trykkokeren, men fordi den er vanntett. Sjøsyke er ikke et stort problem på langtur. En venner seg til bevegelsene. Terskelen blir høy. Spesielt etter de første 3 døgnene er det ikke noe problem å lage mat selv i guffent vær. Motsatsen er å dra rett fra kontoret og gå rett ut i storm, kryss, i nordsjøen. Da strevde jeg med å holde vaktene mine. Har opplevd noe lignende som denne saken. Flere personer ombord slik at en ikke blir utslitt utgjør veldig stor forskjell. Vi hadde heller ingen vinduer som ble slått inn, men det var mye skader ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 On 2.12.2017 at 11:19 PM, Seilars said: […] Seileren kan styre risiko med utstyr som nødpeilesender, flåte,gode værvarsler,mannskap, etc. Basehopperen søker risikoen, det er tross alt derfor han hopper. En god seiler og en dyktig basehopper søker det motsatte av hverandre. Her er jeg uenig, både seiler og basehopper søker naturopplevelse og mestringsfølelse. Basehopper selvsagt mer adrenalinjunkie enn en langturseiler men i utgangspunktet er de opptatt av å gjøre det så trygt som mulig. Konkret til saken så er det enkelt å sitte trygt i sin egen sofa og kritisere en som velger å forlate båten i storm. Det er mye som kan gjøres av forberedelser for å takle dårlig vær og stor bølger, som feks å sikre alt av lokk på stuerom, kjøleboks etc, med en lås, slik at ikke alt blir kaos om båten går rundt. Videre kan man sørge for at det elektriske panelet er i en vanntett koblingsboks etc. Ellers: har heldigvis ikke egen erfaring men kan godt tenke meg at utløser du EPRIBen eller sender du Mayday og skipet eller helikopteret kommer for å redde deg, blir du fort i en tvangssituasjon der du må forlate båten selv om du kunne ha blitt om bord og reddet den. En båt er bare matrielle verdier, du ver heller ikke om forholdene og tilstanden (båten og din egen) vil forværre seg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Denne diskusjonen får meg til å tenke på Kontikiferden med Thor Heyerdahl og mannskapet hans. Over stillehavet i en farkost de ikke visste hvor lenge ville holde seg flytende og mutters alene uten gps, nesten uten kontakt med resten av verden og ingen utsikter til redning hvis noe skulle gå galt. Eller vikingene og Columbus som oppdaget Amerika . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Hei Alle er prega av tida dei lever i. Når det gjeld Kon Tiki kan det nemnast at mannskapsmedlem Knut Haugland var radiotelegrafist under krigen, trent i UK, og var med på førebuingane til sabotasjen mot tungtvatnet på Rukjan. Seinare rigga han seg til med radiosendar på KK i Oslo. Han skaut seg ut, og drap eit par tre mann, då tyskarane overraska han. Eit anna mannskapsmedlem, Torstein Raaby, var undercoveragent i Nord-Noreg, og flykta til Sverige i siste liten. Kompisen blei drept av tyskarane. For folk med slike erfaringar er nok 100 dagar på ein flåte i Stillehavet ganske ok. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 (redigert) nå ser vi på reality-tv, og er imponert/forferdet (stryk det som ikke passer) over de som beveger seg ut i naturen :-) Redigert 5.Desember.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.