Jump to content

Tåler Ibiza 20 Touring 200 hk påhengsmotor?


morgull

Recommended Posts

Har kjøpt meg en 1999 Ibiza 20 Touring SE i høst som jeg skal handle påhengsmotor til.

Kunne tenkt meg å satt på en 200 hk på den så jeg oppnår en fart på 40 knop ++.

Tenkte på en nyere Mercury Optimax eller Evinrude e-etc.

 

Er det noen som har erfaring med 200 hk på denne båttypen og om den takler dette greit?

 

 

 

 

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Takker for info!

Da høres det ut som det skulle gå greit.

Har en bekjent som vurderer å selge en 2007 Evinrude e-tec 200 H.O med 200 timer på telleverket, så er jeg heldig blir det kanskje den som blir hengende på hekken.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Det burde bli en frisk kombo. Vektmessig er vel 150/175/200-hesterne nokså like hos de fleste motorfabrikantene. Jeg hadde selv ikke vært redd for å montere en 175/200 hesters motor på hekken, men det er dog ikke et rendyrket racing-skrog på Ibizaen. Selv savner jeg ikke mer fart enn det jeg får med 150-hesteren (ca. 40-41 knop uten optimalisering). Det skal ikke så mye bølger til før man helst drar litt av på gassen

 

Personlig ville jeg kanskje byttet et par knop i toppfart mot rå akselerasjon og punch i mellomregisteret ved å gå for en bra 4-blads propell hvis jeg skulle hatt såpass frisk motorisering. Du skulle likevel fint klare 45+ vil jeg tro.

 

Et annet moment å være litt obs på, er hvordan forsikringsselskapet stiller seg til "overmotorisering". Greit å sjekke ut før man handler og monterer. Jeg vet ikke hvilken praksis de ulike selskapene har på det området.

Link to post

Min gjorde 45 knop med en 150hk Johsnon totakter og en Raker stålpropell. Mer enn nok fart for dette skroget som ikke er det beste skroget når det er litt sjø. Hva man skal med ytterligere et par knops toppfart på denne båten skjønner jeg for egen del ikke, men vi er alle forskjellige.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
  • 5 år senere...

Litt seint inne på denne tråden,  men har selv en ibiza20 touring med e-tec g2 150, som jeg vurderer å oppdatere til 200. Får ca 40knop med en viper 3x14.5x21 prop. , fikk 3 knop mer med en ficht ram 150 med tuning point 3x14¼x19. , så propell har mye å si. ,Teoretisk hastighet bør være mer på en 21 pitch, så å få mer turtall med 200hk bør jo være mulig, nå har jeg 5400rpm ved max trim uten for mye slipp, og kan gå opp til 5800rpm (bør ha litt buffer opp mot max turtall på motor pga slipp i bølger) 

At båten ikke er godkjent for mer enn 150hk, bør man tenke litt på , akterspeil burde kanskje forsterkes med xsta avstivning ? 

Morro å høre andres erfaringer,  holder meg foreløpig til 150hk, vurderer heller propellbytte.. 

Link to post

Med en 200 HO på ca 225 hk så bikker nok trådstarter 50-tallet fartsmessig med rett propell og stammelengde iallefall.

Men det ble kanskje ikke noe av den motoren?

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...