Jump to content

Tåler Ibiza 20 Touring 200 hk påhengsmotor?


morgull

Recommended Posts

Har kjøpt meg en 1999 Ibiza 20 Touring SE i høst som jeg skal handle påhengsmotor til.

Kunne tenkt meg å satt på en 200 hk på den så jeg oppnår en fart på 40 knop ++.

Tenkte på en nyere Mercury Optimax eller Evinrude e-etc.

 

Er det noen som har erfaring med 200 hk på denne båttypen og om den takler dette greit?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det burde bli en frisk kombo. Vektmessig er vel 150/175/200-hesterne nokså like hos de fleste motorfabrikantene. Jeg hadde selv ikke vært redd for å montere en 175/200 hesters motor på hekken, men det er dog ikke et rendyrket racing-skrog på Ibizaen. Selv savner jeg ikke mer fart enn det jeg får med 150-hesteren (ca. 40-41 knop uten optimalisering). Det skal ikke så mye bølger til før man helst drar litt av på gassen

 

Personlig ville jeg kanskje byttet et par knop i toppfart mot rå akselerasjon og punch i mellomregisteret ved å gå for en bra 4-blads propell hvis jeg skulle hatt såpass frisk motorisering. Du skulle likevel fint klare 45+ vil jeg tro.

 

Et annet moment å være litt obs på, er hvordan forsikringsselskapet stiller seg til "overmotorisering". Greit å sjekke ut før man handler og monterer. Jeg vet ikke hvilken praksis de ulike selskapene har på det området.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Litt seint inne på denne tråden,  men har selv en ibiza20 touring med e-tec g2 150, som jeg vurderer å oppdatere til 200. Får ca 40knop med en viper 3x14.5x21 prop. , fikk 3 knop mer med en ficht ram 150 med tuning point 3x14¼x19. , så propell har mye å si. ,Teoretisk hastighet bør være mer på en 21 pitch, så å få mer turtall med 200hk bør jo være mulig, nå har jeg 5400rpm ved max trim uten for mye slipp, og kan gå opp til 5800rpm (bør ha litt buffer opp mot max turtall på motor pga slipp i bølger) 

At båten ikke er godkjent for mer enn 150hk, bør man tenke litt på , akterspeil burde kanskje forsterkes med xsta avstivning ? 

Morro å høre andres erfaringer,  holder meg foreløpig til 150hk, vurderer heller propellbytte.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...