morgull Startet 26.November.2017 Link til dette innlegget Startet 26.November.2017 Har kjøpt meg en 1999 Ibiza 20 Touring SE i høst som jeg skal handle påhengsmotor til. Kunne tenkt meg å satt på en 200 hk på den så jeg oppnår en fart på 40 knop ++. Tenkte på en nyere Mercury Optimax eller Evinrude e-etc. Er det noen som har erfaring med 200 hk på denne båttypen og om den takler dette greit? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Mouche Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 Du oppnår den farten også med 150hk. Har hatt en slik for en del år siden. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 naboen har en 20 touring med 200hk yamaha HPDI, den takler motoren helt fint Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Hansen Svart 26.November.2017 Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 På Hærføl på 90-tallet var det mange Ibiza 19 og 20 med 200hk Yamaha. Var vel også en 20 Spesial Edition med 250hk tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 27.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Takker for info! Da høres det ut som det skulle gå greit. Har en bekjent som vurderer å selge en 2007 Evinrude e-tec 200 H.O med 200 timer på telleverket, så er jeg heldig blir det kanskje den som blir hengende på hekken. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Solseng Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Det burde bli en frisk kombo. Vektmessig er vel 150/175/200-hesterne nokså like hos de fleste motorfabrikantene. Jeg hadde selv ikke vært redd for å montere en 175/200 hesters motor på hekken, men det er dog ikke et rendyrket racing-skrog på Ibizaen. Selv savner jeg ikke mer fart enn det jeg får med 150-hesteren (ca. 40-41 knop uten optimalisering). Det skal ikke så mye bølger til før man helst drar litt av på gassen Personlig ville jeg kanskje byttet et par knop i toppfart mot rå akselerasjon og punch i mellomregisteret ved å gå for en bra 4-blads propell hvis jeg skulle hatt såpass frisk motorisering. Du skulle likevel fint klare 45+ vil jeg tro. Et annet moment å være litt obs på, er hvordan forsikringsselskapet stiller seg til "overmotorisering". Greit å sjekke ut før man handler og monterer. Jeg vet ikke hvilken praksis de ulike selskapene har på det området. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Jeg hadde en Ibiza 20 med 200HK på i flere år.. fungerte helt fint. Veldig morsom å kjøre, toppfarten var lett 45 knop og jeg syntes båten taklet det bra så lenge det var noenlunde flatt vann. Med mye bølger må man naturligvis ta det litt mer med ro.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Min gjorde 45 knop med en 150hk Johsnon totakter og en Raker stålpropell. Mer enn nok fart for dette skroget som ikke er det beste skroget når det er litt sjø. Hva man skal med ytterligere et par knops toppfart på denne båten skjønner jeg for egen del ikke, men vi er alle forskjellige. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Luco Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Jeg hadde en med suzuki 175 hk. Samme blokk som 150 hk, gikk 47 knop. Kjøpt nytt og montert av forhandler.. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza20evinrude Svart 29.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2023 Litt seint inne på denne tråden, men har selv en ibiza20 touring med e-tec g2 150, som jeg vurderer å oppdatere til 200. Får ca 40knop med en viper 3x14.5x21 prop. , fikk 3 knop mer med en ficht ram 150 med tuning point 3x14¼x19. , så propell har mye å si. ,Teoretisk hastighet bør være mer på en 21 pitch, så å få mer turtall med 200hk bør jo være mulig, nå har jeg 5400rpm ved max trim uten for mye slipp, og kan gå opp til 5800rpm (bør ha litt buffer opp mot max turtall på motor pga slipp i bølger) At båten ikke er godkjent for mer enn 150hk, bør man tenke litt på , akterspeil burde kanskje forsterkes med xsta avstivning ? Morro å høre andres erfaringer, holder meg foreløpig til 150hk, vurderer heller propellbytte.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 Med en 200 HO på ca 225 hk så bikker nok trådstarter 50-tallet fartsmessig med rett propell og stammelengde iallefall. Men det ble kanskje ikke noe av den motoren? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eika Svart 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 200ho er 40kg tyngre enn 200 da, spørs hvordan båten trives med 40kg ekstra bak akterspeilet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.