Jump to content

eksoslukt ved start og stopp av Eberspächer D4


Gunda

Recommended Posts

Roger jo skrev for 2 timer siden:

 

 

Nå passe det å ta en tur i båten og fyre opp Eberen  og fylle varmeveksleren med kald ute-luft.

Ha en trivelig dag.

 

Bare pass på at du ikke drar inn den kalde uteluften med eksos fra brenneren din..

Eller naboen sin eksos...så får du vel lunk etter hvert... :rolleyes::giggle:

Link to post
19 hours ago, Ida Marie III said:

 

Det er nok bare overtro, jeg har slik installasjon selv, og er overhodet ikke plaget med fuktighet på verken vinduer eller ellers..

Båtfabrikantene monterer varmerne slik, de må jo ha litt greie på hva de deriver med...

Stor forskjell på en liten bilcupe og en større båt..

En vedovn i et hus funker jo på samme prinsipp ..

Hva slags istallasjon du har påvirker ikke det faktum at et lukket system ikke transportrer vekk fuktigheten. Det kan være andre grunner til at en produsent velger å lage et lukket system fremfor å bytte ut luften. Grunner til dette kan være at det kan være vanskelig å opprettholde et evt. krav til vanntett skott om de må gå gjennom dette med tilluften, at de sparer penger på å intallere en underdimensjonert brenner/anlegg (ja, det blir litt mer varmesvinn med tilført frisk luft), eller rett og slett mangel på kompetanse fra konstruktør / verft.

 

Link to post
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

 

Bare pass på at du ikke drar inn den kalde uteluften med eksos fra brenneren din..

Eller naboen sin eksos...så får du vel lunk etter hvert... :rolleyes::giggle:

 

Morsom er du:giggle:...

Luftinntakene til motor og Eber virker helt til en er ubåt og naboen og jeg kan fyre så mye vi vill uten at det skjer.

 

Tok en uvidenskapelig test når jeg først var ombord

Ute +1 ºC 50% RF.

Inne 3 ºC 98% RF. vann i kjølen i  maskinrimmet og lensebrønn fra kjettingskassa. 

Saltposene er tomme.

Startet opp Eber vannvarmer og defroster 10KW på inne luft, RF på luften fra  defroster datt raskt til 80% RF så ut som den stoppet der, Svitsjet over til uteluft og RF datt til 29% ut fra deftoster

Nå var det blitt  18 ºC  61% RF på 1 1/2 time inne i båten.

Svisjet til bake til inneluft  og  målte nå 40/41% RF på luft fra defroster kjørte slik en 1/2  time.

Tilbake på uteluft og RF 29% ut av defrosteren.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Big Horn skrev 1 time siden:

Hva slags istallasjon du har påvirker ikke det faktum at et lukket system ikke transportrer vekk fuktigheten. Det kan være andre grunner til at en produsent velger å lage et lukket system fremfor å bytte ut luften. Grunner til dette kan være at det kan være vanskelig å opprettholde et evt. krav til vanntett skott om de må gå gjennom dette med tilluften, at de sparer penger på å intallere en underdimensjonert brenner/anlegg (ja, det blir litt mer varmesvinn med tilført frisk luft), eller rett og slett mangel på kompetanse fra konstruktør / verft.

 

 

Sikkert det siste, båtbyggere har ikke peiling på å bygge båt...:rolleyes:

 

 

 

Roger jo skrev 54 minutter siden:

 

Morsom er du:giggle:...

Luftinntakene til motor og Eber virker helt til en er ubåt og naboen og jeg kan fyre så mye vi vill uten at det skjer.

 

Tok en uvidenskapelig test når jeg først var ombord

Ute +1 ºC 50% RF.

Inne 3 ºC 98% RF. vann i maskinrimmet og lensebrønn fra kjettingskassa. 

Saltposene er tomme.

Startet opp Eber vannvarmer og defroster 10KW på inne luft, RF på luften fra  defroster datt raskt til 80% RF så ut som den stoppet der, Svitsjet over til uteluft og RF datt til 29% ut fra deftoster

Nå var det blitt  18 ºC  61% RF på 1 1/2 time inne i båten.

Svisjet til bake til inneluft  og  målte nå 40/41% RF på luft fra defroster kjørte slik en 1/2  time.

Tilbake på uteluft og RF 29% ut av defrosteren.

 

 

 

98 % luftfuktighet inne i båten !!!! 

Har du lekkasje i båten ??

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Ida: Du har altså aldri betalt for en vare eller tjeneste som ikke har hatt mangler eller løsninger med forbedringspotensial?

Skal vi kunne føre en givende diskusjon, så må du må ikke la det gå prestisje i at siden du har et lukket system, så er det nødvendig vis det beste. 

Som tidligere skrevet har jeg erfaring med begge løsninger fra en og samme båt, men det kan godt tenkes at Targa og andre lignende styrhusbåter er mer utsatt for kondens da de har store uisolerte vindusflater i forhold til volum. 

Før jeg fikk flyttet luftinntaket ut av lugaren var det nødvendig med sprekk på skyvedøren på begge sider av hytta om vi ville unngå dugg og kondens. Etter at inntaket ble flyttet ut forsvant problemet.

Link to post
Guest Avmønstret#

Og med  185 m3 i timen bak øret så er min påstand at en får mer en nok utskiftning av luft i båten ved å kun ta forbrenningslufta fra innsiden. Og gjør man det så er det ikke snakk om å "resirkulere" iom at lufta blir byttet ut i relativt greit tempo. 

--

Å hente oppvarmingslufta fra utsiden er jo nesten å bygge båten om til en støvsuger ;-) 

--

Fra spøk til alvor. I en båt av rimelig størrelse med fungerende ventilasjon tror jeg ikke dette spiller noen vesentlig rolle. 

Link to post
Big Horn skrev for 1 time siden:

D4: 60 - 185 m3 tolker jeg det som uten at måleenheten er oppgitt...

www.butlertechnik.com/downloads/Eberspacher_Heater_Airtronic_D4_Operating_Instructions_&_service_manual_(New).pdf

 

 

Regner med at det er volum på oppvarmet luft, ikke luften brennkammeret trekker gjennom. 

Jeg opplevde stor bedring ved å ta oppvarmingsluften utenfra, det anbefales

Link to post
Guest Avmønstret#

Mener det er noen her inne som kan legge i sammen ting og klare å regne ut dette. Vi vet forbruket diesel og varmeffekt, da må det være mulig å regne ut hvor mye luft denne forbrenningen må ha?

 

Jeg tipper det er ganske mye..

Link to post

Det er i hvert fall mye mindre. Holder en hånden fremfor eksosutløpet er det ikke den "stormen" en føler som når en holder hånden fremfor varmlututblåsingen inne i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
2 hours ago, Pinkvin said:

Og med  185 m3 i timen bak øret så er min påstand at en får mer en nok utskiftning av luft i båten ved å kun ta forbrenningslufta fra innsiden. Og gjør man det så er det ikke snakk om å "resirkulere" iom at lufta blir byttet ut i relativt greit tempo. 

--

Å hente oppvarmingslufta fra utsiden er jo nesten å bygge båten om til en støvsuger ;-) 

--

Fra spøk til alvor. I en båt av rimelig størrelse med fungerende ventilasjon tror jeg ikke dette spiller noen vesentlig rolle. 

En standard baderomsvifte suger ut 50-100 m3 i timen, og da snakker vi et rom med typisk volum på 10 - 20 m3. Kan da ikke være helt håpløst å bytte ut 60 - 185 m3 i timen luft i en båt på 30 - 60 m3?

Ha også i mente at moderne kjøkkenvifter fort kan dra 2000 m3 i timen til sammenligning.

Link to post
Guest Avmønstret#
njal skrev 4 minutter siden:

 

Jeg skjønner hvordan du tenker @Pinkvin og det vil sikkert fungere bra, men den optimale løsningen er nok å ta friskluft utenfra.

 

Joda. Helt enig i det. Vil det være mulig å rangere løsninger?

 

1. Optimalt?: Hente oppvarmingsluft og forbrenningsluft fra utsiden= Gir stor utskifting av luft og max overtrykk i båten som presser varme ut i alle krinkelkroker i båten hvor luft kan sige ut/ventileres. Lengre tid å få båten varm pga kald uteluft. Potensielt noe bedre forbrenning pga kald forbrenningsluft og økt oksygentetthet. Potensielt tørrere luft fra utsiden, bra hvis en har fuktig båt. 

 

2. Kun hente oppvarmingsluft fra utsiden, hente forbrenningsluft fra innsiden = Maksimal utskiftning av luft da oppvarmingslufta presses inn i båten og forbrenningslufta dras ut. Litt mindre overtrykk i båten, kanskje den ikke blir like varm i de ytre områdene? Fortsatt ulempen med kald uteluft som må varmes opp. Potensielt tørrere luft fra utsiden, bra hvis en har fuktig båt. 

 

3. Hente all luft fra innsiden: Forbrenningslufta sørger for en relativt grei utskiftning av luft, raskere oppvarming pga delvis resirkulering av oppvarmet inneluft. Ulempe at forbrenningslufta skaper et svakt vakuum som trekker friskluft inn gjennom ordinær ventilasjon. Båten kan bli "kald" i de mer ytre områdene. 

 

4. Kun hente forbrenningsluft fra utsiden: Må være perfekt om en samtidig ønsker å kjøre luftfukter! Men en må da ventilere på ett eller annet tidspunkt. 

---

En får vel i grunnen finne den løsningen som passer best til sin båt. Om en har "fuktproblemer" ved vanlig bruk så vil en vel skifte ut lufta kjappest mulig. Om en vil ha det glodhett raskes mulig kan en hente lufta inne. Vil en kjøre luftavfukter paralellt må en ha "tett båt" og kun hente forbrenningsluft ute, noe annet skaper vakuum/overtrykk og ødelegger hele poenget med avfukting hvis en ligger mye på landstrøm med varmeren og avfukter på. 

 

Båter er konstruert forskjellig og har ulike løsninger ifht ventilasjon, noe som virker i en båt trenger ikke å virke i en annen. Tror ikke det finnes noen universell sannhet om hva som er "riktig" i dette. 

Link to post
Sitat

Potensielt noe bedre forbrenning pga kald forbrenningsluft og økt oksygentetthet.

 

Det er jeg ikke ekspert på, men jeg hadde tidligere en Thermic 2000 varmer med dobbeltrør for brennluft. Her ble brennluften sugd inn mellom det indre og ytre røret, og eksosen ut den indre. Det indre for eksos ble temmelig varmt, og dermed ble også brennluften oppvarmet. Så effekten med kald luft inn til forbrenning, kan vel ikke være så stor? Eller  var dette bare en "lettvint" løsning?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Gunda skrev On 28.11.2017 at 14.55:

Hei ! Jeg merker en ganske kraftig eksoslukt inne i båten ved start og ved stopp av varmeapparatet, en Eberspächer D4... Er dette normalt ?  Dette kommer temmelig sikkert inn gjennom varmluftsdysene og forsvinner etter kort tid.  Noen som har kommentarer ? Takker !

 

Jeg har opplevd det samme og da var det lekkasje på eksosslangen som gjorde at det kom eksos inn i rommet der varmeren står og dette ble med varmluften inn i kabinen. Dette skjedde bare ved oppstart og avstenging av varmeren, ikke ved normal drift. 

 

Feilsøking: observer varmeren ved oppstart (godt lys anbefales) og se om det kommer eksos ut mellom den tykke og tynne delen av eksosslangen mot varmeren. Det kan også være synlig sot dersom det har vært lekkasje en stund. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Big Horn skrev for 5 timer siden:

Ida: Du har altså aldri betalt for en vare eller tjeneste som ikke har hatt mangler eller løsninger med forbedringspotensial?

Skal vi kunne føre en givende diskusjon, så må du må ikke la det gå prestisje i at siden du har et lukket system, så er det nødvendig vis det beste. 

Som tidligere skrevet har jeg erfaring med begge løsninger fra en og samme båt, men det kan godt tenkes at Targa og andre lignende styrhusbåter er mer utsatt for kondens da de har store uisolerte vindusflater i forhold til volum. 

Før jeg fikk flyttet luftinntaket ut av lugaren var det nødvendig med sprekk på skyvedøren på begge sider av hytta om vi ville unngå dugg og kondens. Etter at inntaket ble flyttet ut forsvant problemet.

 

Hadde dette vært det problemet det skisserer, hadde mange båteier klaget på dårlig inneluft fra de fleste

norske båtprodusenter, etter som disse monterer med å ta luften fra salongen i båten...

Hva da med en varmepumpe i et hus ???? den henter luften inne i huset, men alle med litt sirkulasjon i toppen

forstår at en må lufte litt innimellom..

Det samme blir det med en vedovn som har vært brukt i hundrevis av år i hus og hytter...

Logisk tankegang skader ikke ...

Har du 98 % luftfuktighet inne i salongen på båten din, har du større problemer en hvordan D4 er montert...

Link to post
Big Horn skrev for 11 timer siden:

Ida: Den er god. Det er bra med demokrati og muligheten til å velge det som passer en best selv. Kaster inn håndkledet her...

 

Beklager om argumentene mine ble for " kvasse " , men argumentet mitt med vedovn og varmepumpe i et hus

er vel ikke så verst, eller ??

Link to post

En moderne vedovn uten friskluftskobling drar mellom 20 og 50 m3 inneluft i timen under drift en gammel trekker gjene mer, så det er en betydlig utskiftning av luft. En kjøkkenvifte trekker typisk 700 - 2000 m3. Varmepumpe har du rett i ikke skifter ut noe luft på lik linje med gulvvarme og panelovner. Jeg sammenlignet en båt med resirkulering med å sitte i en bil med ventilasjonsanlegget på resirkulering. Alle vet at det fort oppstår kondens etter noen minutter, men dette ble feid bort med at en båt er mye større enn en bil. Samme kan vel sies om et hus i forhold til en båt....., og konklusjonen må vel bli at jo mindre volum på "kassa" jo fortere blir det dårlig og fuktig luft dersom man ikke får byttet ut luften raskt nok. 

For meg er frisk luft og god tørk viktigere i en båt enn om varmeren brenner 0,3 eller 0,6 liter i timen de få timene den går.

Link to post
Sitat

konklusjonen må vel bli at jo mindre volum på "kassa" jo fortere blir det dårlig og fuktig luft dersom man ikke får byttet ut luften raskt nok

 

Det er vel ingen uenig i? Uten tilgang på luft(oksygen), stryker en med etter en tid pga. kveling av egen utpustet CO2 og oksygenmangel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...