Ida Marie III Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 Big Horn skrev 1 time siden: En moderne vedovn uten friskluftskobling drar mellom 20 og 50 m3 inneluft i timen under drift en gammel trekker gjene mer, så det er en betydlig utskiftning av luft. En kjøkkenvifte trekker typisk 700 - 2000 m3. Varmepumpe har du rett i ikke skifter ut noe luft på lik linje med gulvvarme og panelovner. Jeg sammenlignet en båt med resirkulering med å sitte i en bil med ventilasjonsanlegget på resirkulering. Alle vet at det fort oppstår kondens etter noen minutter, men dette ble feid bort med at en båt er mye større enn en bil. Samme kan vel sies om et hus i forhold til en båt....., og konklusjonen må vel bli at jo mindre volum på "kassa" jo fortere blir det dårlig og fuktig luft dersom man ikke får byttet ut luften raskt nok. For meg er frisk luft og god tørk viktigere i en båt enn om varmeren brenner 0,3 eller 0,6 liter i timen de få timene den går. Joda, helt klart, størrelsen på kassa som du sier har stor betydning... Men en varmepumpe i et hus..., gulvvarme, panelovner.. hvordan forklarer du at det funker ?? de henter som kjent ingenting utenfra... Mens en diesel varmer i en båt som henter blåseluften fra salongen henter samtidig forbrennings luften fra salongen, og skaper dermed et undertrykk likt det du referer til med vedovn i huset.. Riktig nok mindre forbruk en vedovnen, men så er jo også båtsalongen betydelig mindre en et hus... Jeg og mange med meg har montert D4 slik, aldri problem med fukt i båten.. og som tidligere nevnt.. også båtprodusentene... At det forskjell på teori og virkelighet er ikke noe nytt i denne verden... Link to post
Roger jo Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 (redigert) Ida Marie III skrev for 1 time siden: , men argumentet mitt med vedovn og varmepumpe i et hus er vel ikke så verst, eller ?? sitat,, men alle med litt sirkulasjon i toppen forstår at en må lufte litt innimellom.. Synes du det ? Og enda vil du ikke ha varm friskluft inn i båten. Har begge deler Leste manualen til Jøtul peis med dører i 81 før vi bygde de anbefalte å legge en luftkanal så stor som mulig uten i fra og opp under peisbunnen. For å få god lufttilgang og oppvarmet friskluft inn, mye, mye mer enn det ovnen forbrenner. Og kjøkkenvifta trekker ut. det ble en 90mm med spjeld. legger en et A4 ark oppe på rista over peisen kjenner en godt varmluften stiger, men arket ligger i ro, når en åpner spjeldet løfter arket seg, og varmen siver ut alle lufteventilene i huset. Fordelen med "rett plassert" varmepumpe er at en kan få " jevn temp" over hele etasjen, men en må lufte. Redigert 1.Desember.2017 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 Roger jo skrev 3 minutter siden: Synes du det ? Har begge deler Leste manualen til Jøtul peis med dører i 81 før vi bygde de anbefalte å legge en luftkanal så stor som mulig uten i fra og opp under peisbunnen. For å få god lufttilgang og oppvarmet friskluft inn, mye, mye mer enn det ovnen forbrenner. det ble en 90mm med spjeld. legger en et A4 ark oppe på rista over peisen kjenner en godt varmluften stiger, men arket ligger i ro, når en åpner spjeldet løfter arket seg, og varmen siver ut alle lufteventilene i huset. Fordelen med "rett plassert" varmepumpe er at en kan få " jevn temp" over hele etasjen, men en må lufte. Mange hus med bare varmepumpe, eller bare gulv varme,eller bare panelovner... De er i live.... At en må lufte ut fra tid til annen er noe alle forstår... Link to post
Lars H. Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 (redigert) Kanskje vi skulle skille mellom å varme opp et rom, ventilere et rom eller en kombinasjon av begge deler? Panelovner i et hus eller båt gir jo minimal ventilasjon og hverken fjerner eller øker den absolutte fuktigheten i rommet. Ren ventilering kan endre den absolutte fuktigheten, alt etter hvordan fuktigheten er inne og ute. Og varmer en opp denne luften en suger enn, får man en kombinasjon av dette. Redigert 1.Desember.2017 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 (redigert) Ida Marie III skrev 3 minutter siden: At en må lufte ut fra tid til annen er noe alle forstår... Det er håp i hengende snøre. Redigert 1.Desember.2017 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 Hei Me har same litt lukt frå vår Eber D4. Varmaren er 10 år gamal, og lite brukt. (Me har pottebrennar òg.) Eg har trudd at problemet skuldast feil ved varmaren. Varmaren står i det eine motorrommet, og tek all luft frå motorrommet. Kanskje skuldast lukta oljelukt frå maskinrommet? Diverre er nesten heile maskinrommet under vasslina, og det er vanskeleg å trekka luftinntaket høgare opp. Ask Link to post
Roger jo Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 Ask skrev 21 minutter siden: Hei. Me har same litt lukt frå vår Eber D4. Kanskje skuldast lukta oljelukt frå maskinrommet? Diverre er nesten heile maskinrommet under vasslina, og det er vanskeleg å trekka luftinntaket høgare opp. Ask Vanskelig , men ikke umulig? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 Ask skrev for 1 time siden: Hei Me har same litt lukt frå vår Eber D4. Varmaren er 10 år gamal, og lite brukt. (Me har pottebrennar òg.) Eg har trudd at problemet skuldast feil ved varmaren. Varmaren står i det eine motorrommet, og tek all luft frå motorrommet. Kanskje skuldast lukta oljelukt frå maskinrommet? Diverre er nesten heile maskinrommet under vasslina, og det er vanskeleg å trekka luftinntaket høgare opp. Ask Å ha D4`en i motorrommet er en dårlig løsning, særlig når maskinen begynner å bli noen år.. Det er faktisk muligens verre en å hente luften utenfra.. Link to post
njal Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 (redigert) Eksempel fra Webasto på hvordan innstalasjonen kan gjøres. Riktig nok i en seilbåt, men blir vel det samme i motorbåt Her ser det ut som forbrenningsluft tas fra inni båten, og luften til oppvarming tas utenfra. Redigert 2.Desember.2017 av njal (see edit history) Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn