sebba2 Startet 28.November.2017 Del på Facebook Startet 28.November.2017 Hei folkens. Og NEI eg ønskar ikkje og laga ein stor krangel om alt for store motorar i gamle snekkar på nåken måte. Alt eg lurer på e kor stor motor som må til for og få ein bedre fart i ein snekke en 7 knop på full pudding med ein sabb 10. Alt fra 12-14 knop er heilt perfekt, sålenge ein ikje trenger ein stor lastebilmotor oppi.. Ka tenker dåke? Såg denne idag, turbodiesel på 50 hk såg ut som den ga litt fra seg? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=107410258 Kommentar fra moderator:"Ka tenker dåke?" Vennligst unngå bruk av dialekt på baatplassen, alle skal ha lik mulighet til å forstå det som skrives. Se etikette. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Fjordgubbe Svart 28.November.2017 Del på Facebook Svart 28.November.2017 Med tomme tankar m.m. og full gass går det vel til nød, men tvilar litt på det. Men med fulle tankar og folk og utrustning kan du godt trekke frå nokre knopp om du ikkje vil pine alt ut av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.November.2017 Del på Facebook Svart 28.November.2017 Alt kommer jo ann på hvilket skrog du har. Å komme opp til 7 knop, så må du gjerne ha 15-20hk. Skal du opp til 12-14 knop, så må du nok ha motor mellom 60-200 hk, som sagt, alt etter hvilket skrog du har. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.November.2017 Del på Facebook Svart 28.November.2017 er det et tradisjonelt snekkeskrog så er det vannlinjelengden som bestemmer farta og ikke antall hk. bytte ut sabben med en 50hk vil nok bare gi marginalt mer fart - de ekstra kreftene lager bare mer bølger. Skal du doble farta, er det nok best å finne seg en annen båt... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kyrholmen Svart 28.November.2017 Del på Facebook Svart 28.November.2017 For ikke å snakke om at du kommer til å bruke mye mer diesel, ellers enig med øvrigheten. Dette har mer med båt enn motor å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.November.2017 Del på Facebook Svart 29.November.2017 Er en formel her som gir en viss pekepinn om sammenhengen mellom motoreffekt og fart. http://maritimstart.no/maritimstart-spesial/regn-ut-ny-toppfart-med-ny-storre-motor/ Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arne Henriksen Svart 29.November.2017 Del på Facebook Svart 29.November.2017 Om du tenker på noe opp mot 'Supersnekke'-løsningene er det ikke bare motor der, det er også store trimflaps som sørger for at båten planer. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
hanto1 Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Det er mulig å oppnå ca 11-13 kn ( maxfart) på flere typer små / mellomstore sjekter med relativt lav motorkraft ( 40-60 hk) Den du linket til blandt annet. Skal du høyere opp i fart er det enkelte skrog som tåler dette også, bla Marex 21( Duckie) men de fleste sjekter med dyp kjøl blir ustabile og lumske i halvplan. Om båten i din signatur ( Roland) er mulig å få opp i halvplan aner jeg ikke, men med nok flapsing og justering kan det meste gå, har sett både gamle Viksund & Taulesjekter i friskt driv nedover fjorden ( selv om de overhode ikke har skrogform som tilsier fart) I medsjø med stor flaps så er det bare å ta på overlevelsesdrakt og håpe at det er makt i de foldede hender & Fadervår Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Min Viksund 27 Columbi klarer 11 knop på fullt med stor motor og ditto flaps, men rir på kjølen og er rimelig uregjerlig da. Så jeg marsjer aldri over 8 knop. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andor Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 index skrev for 2 timer siden: Min Viksund 27 Columbi klarer 11 knop på fullt med stor motor og ditto flaps, men rir på kjølen og er rimelig uregjerlig da. Så jeg marsjer aldri over 8 knop. hvor stor motor har du i den Viksunden, og ja det er det som er faren med for stor fart på snekkene, den begynner å ri på kjølen med dertil slingring å ustabliltet, det værste er jo når en får medsjø og bølger kan det fort hende at snekka skrur seg rundt, men jeg trur ikke det er så mange som virkelig forstår dem her problemene med snekker og fart Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 hanto1 skrev for 5 timer siden: Det er mulig å oppnå ca 11-13 kn ( maxfart) på flere typer små / mellomstore sjekter med relativt lav motorkraft ( 40-60 hk) Den du linket til blandt annet. Skal du høyere opp i fart er det enkelte skrog som tåler dette også, bla Marex 21( Duckie) men de fleste sjekter med dyp kjøl blir ustabile og lumske i halvplan. Om båten i din signatur ( Roland) er mulig å få opp i halvplan aner jeg ikke, men med nok flapsing og justering kan det meste gå, har sett både gamle Viksund & Taulesjekter i friskt driv nedover fjorden ( selv om de overhode ikke har skrogform som tilsier fart) I medsjø med stor flaps så er det bare å ta på overlevelsesdrakt og håpe at det er makt i de foldede hender & Fadervår sant som du sier, dem skrur seg fort rundt i sjøen snekkene da, når sjøen kommer på låringen er det verst og veldig lite som skal til før båten ligger oppned, men problemet er vel og få noen folk til og forstå dette, er en annen ting Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Hvis det er en Roland snekke du har, og drømmer om 14 knop må nok hele "rumpen" på båten bygges om/tillages med flaps. Som en tommelfingerregel på vanlige fortrengerskrog (som er det du har), øker vannmotstanden med kvadratet av sitt eget tall hvis farten dobles. 10 hk sabb, si 6 knop . 12 knop = 100 hk.......? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Klarer 12-13 knop på Saga 27 med 75hk yanmar. Marsjer på 9-10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Jepp, og det er nettopp fordi Saga 17 ikke er et rent fortrengerskrog, men mer som en halvplaner med et akterskrog som slipper vannet, slik at båten ikke graver seg ned på samme måten som Roland vil gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Har du noen ekstra flaps eller greier eysteind? Har selv en saga 27, dog med 44Hp Yanmar, og over 7,5knop er ikke mulig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sebba2 Svart 30.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2017 Takk for svar! Var bare litt filosofi tenking. Og ja, e roland båten eg tenkte på. Ser ut som da e enklere og drita i heila ideen :) tusen takk for raske og utfyldane svar! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
eysteind Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Ingen flaps nei, bortsett fra på roret. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 ...jeg prøver meg på en oppsummering: båten din vil ikke gå stort fortere enn 7 kn. Eneste grunn for større motor er om det er forhold som gjør at du ikke kommer opp i syv kn. Mye motvind, skal brukes til slepebåt, har mye last el lign. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 tb55 skrev for 6 timer siden: Jepp, og det er nettopp fordi Saga 17 ikke er et rent fortrengerskrog, men mer som en halvplaner med et akterskrog som slipper vannet, slik at båten ikke graver seg ned på samme måten som Roland vil gjøre... Vår Risør 27 med 36hk Bukh gjør på full fjøl 7,5 knop. Men ved den hastigheten har vi badeplattformene 10 cm under vann og baugen midt i synet, så god marsjfart er ca 6 knop. Har sett flere andre Risør 27'er med 60-75hk, og de går ikke nevneverdig mye kjappere, snakk om 9-10knop på det meste. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 3.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Etter alle disse gode svarene, må eg berre sei 1000takk for hjelp, har lært mye nå. Då får sabben stå der den alltids har stått oppi båten. Nåken greie anbefalinger te halvplanerbåt/ båt som ein kan gå fortere med? Har hørt mykje bra om scand classic 25 med acterdass :) denne skulle vist gjøra god fart med 50hk volvo/peugeot og flaps? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
hanto1 Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Saga 7000, polar 770, inter og joda har bra skrog for fart. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 (redigert) vi har en Joda 8100 Saloon med lukket overbygg og selvlensende dekk akter, den gjør opp til 17-18 knop med Yanmar 4LH-HTE 140 hk, på ca 2900 rpm marsjer den fint på 14-15 knop med fulle tanker, 250 l diesel, 120 l ferskvann og 70 liter varmtvann og 3 mann i båten, Joda har et utrolig godt og solid skrog som går silkemykt i sjøen, tåler utrolig med sjø før det blir ubehagelig, har vært ute med båten i 2-3 meter bølger og det gikk bare fint Redigert 3.Desember.2017 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 sebba2 skrev for 3 timer siden: Etter alle disse gode svarene, må eg berre sei 1000takk for hjelp, har lært mye nå. Då får sabben stå der den alltids har stått oppi båten. Nåken greie anbefalinger te halvplanerbåt/ båt som ein kan gå fortere med? Har hørt mykje bra om scand classic 25 med acterdass :) denne skulle vist gjøra god fart med 50hk volvo/peugeot og flaps? Jeg hadde classic med 64hk. Nå tok jeg ikke ut så mye turtall på den, men marsjfart var 7kn, så ikke noe fartsbåt det heller. Dog har jeg målepapirer fra da båten var ny, og da ble det målt til 13kn på fult turtall. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 4.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2017 okey takk for tips! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Mons Olav Svart 4.Desember.2017 Del på Facebook Svart 4.Desember.2017 Andor skrev On 3.12.2017 at 14.46: vi har en Joda 8100 Saloon med lukket overbygg og selvlensende dekk akter, den gjør opp til 17-18 knop med Yanmar 4LH-HTE 140 hk, på ca 2900 rpm marsjer den fint på 14-15 knop med fulle tanker, 250 l diesel, 120 l ferskvann og 70 liter varmtvann og 3 mann i båten, Joda har et utrolig godt og solid skrog som går silkemykt i sjøen, tåler utrolig med sjø før det blir ubehagelig, har vært ute med båten i 2-3 meter bølger og det gikk bare fint Joda det er en vakker båt... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.