Jump to content

sikringen går når jeg kobler til landstrøm, hva kan være feil?

seilfred

Recommended Posts

Hei,

Har båten liggende på land, og hadde tenkt å lade batteriene litt idag. Kobla til landstrømmen, men det skjedde ingenting. Sjekka sikringsboksen til landstrømmen (altså ikke på båten), og så at bryteren var nede. Satte den på igjen, men da jeg kravla opp i båten igjen så jeg at sikringen på båten var gått istedet. Da jeg satte den på igjen gikk landstrømmen igjen osv osv...

Hva kan være feilen?  og hvordan går jeg frem for å feilsøke?

kunne fint lade på bryggeplassen for noen måneder siden.... 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Ho seilfred 

Ta ut alle stikkontakter til maskiner og komponenter i båten din, slik som lader, varmeovner varmtvannsbereder osv. Slå opp sikringen og sett i en og en stikkontakt til sikringen ryker igjen, så vet du hvor feilen ligger. 

Det kan jo også være en overbelastning? At du har for stort forbruk i forhold til sikringen på landstrømmen :smiley:

Det har jeg prøvd, og det fungerer. Men hva mener du med at det kan være skjøteledningen Code0? Kan den virkelig forårsake at sikringen går?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Kortslutning eller jordslutning på skjøteledningen går fint ja. Hvis kabelen har fått en kraftig trøkk f.eks. Eller et kutt og vann el

Et hav av muligheter. Men da ville selvsagt sikringen foran kabelen gått hele tiden. Du har noe tilkoblet i båten din som har en feil. Gjør som nevnt over. Dra ut alt du har tilkoblet. Og se om sikringen holder da. Så er det å plugge i en og en ting til sikringen går igjen :)

Det kan også være inrush som tar sikringene.

Edited by Joltus (see edit history)

Innrush vet jeg ikke hva er.., men det låter som om at noe blir overbelastet i løpet av kort tid?? 

Noen idé til feilsøking for å finne ut om det er det?

skjøteledningen kan jeg jo bare sjekke ved å plugge i et eller annet apparat..

Nettopp..

Trur det blir en tur ut imorra også og prøve følgende:

-Først sjekke kabel ved å sette et apparat jeg vet fungerer rett i 

-Hvis kabelen er ok,  kobler jeg fra alt jeg kan, og tilslutter en etter en til sikringa går.

Har jeg glemt noe? ev fler tips til feilsøking?

Jeg hører gjerne mer om innrush også hvis det er noe jeg bør tenke på, og da gjerne hvordan jeg finner ut at det evt er det..

Men har du mye mer tilkoblet kursen enn vanlig? F.eks en stor varmeovn?

Det eg tenkte var at si du har en stor varmeovn og lavt batteri. Så kobler du inn laderen og den har en inrush, som mesteparten av elektronikk har. Og denne gangen er det nok...

Men eg heller nok mot at du har en feil på noe du har i båten.

Edited by Joltus (see edit history)

Nei, ikke i det hele tatt. Samma opplegg som jeg alltid har hatt, og alt av apparater var slukket da jeg holdt på idag. Mistenker mer og mer at det enten er kabelen, eller at en av batteriladerne har jordfeil....

Så har jeg vært ute igjen. Denne gangen klarte jeg å lokalisere feilen tror jeg. Det kan virke som om der er noe med båtens sikringsboks, for når jeg kobler meg forbi den, så går det fint. Og der ville vel landstrømmen røket hvis det var jordingsfeil i ledningsnettverket eller?

Isåfall har jeg et muligvis dumt spørsmål, men el er ganske nytt for meg.. kan det i teorien være at landstrømmen leverer med en sånn kraft at min sikring på båten blir slått ut??   

Takk for all hjelp ellers, det var dere som inspirerte meg til å ta turen ut igjen idag...:thumbsup:

Nei, det spiller ingen rolle hva slags kurs det er på land. Utstyret ditt trekker ikke mer strøm selvom det er mange flere ampere tilgjenglig på land.

Sjekk om du ikke har irring i sikringsskapet eller i forbindelse med 220-kontakten i båten. Fuktig høstvær kombinert med salt fra sesongen er god grobunn for irr.

Vet ikke hvordan sikringsboks du har. Om du har en slik med støpsler eller hurtigkoblinger på, så kan du prøve å koble disse fra og se om sikringen fortsatt går. Har du ikke det så prøv å koble fra alle stikkontakter og prøv. Målet er å prøve å isolere hva som gjør at sikringen går. 

seilfred skrev for 2 timer siden:

kan det i teorien være at landstrømmen leverer med en sånn kraft at min sikring på båten blir slått ut??  

Ja, om landstrømmen er sikret med 16A og du har 10A i båten vil sistnevnte slå ut om du bruker over 10A.

Og for å unngå mulige misforståelser, det er sikringen som slår ut, ikke jordfeilbryter?

Inrush er hovedsaklig knyttet til skilletransformator, som bruker svært mye strøm i starten. Samme med kraftige elektromotorer, ispropell etc.

Antar at du ikke har slikt utstyr? Kraftige lyskaster har også inrush, bruker mer strøm før pæren gløder.

Det jeg tenker med en gang her er jordfeil.

det er begrenset av hva du har av strømbrukere, nå på vinteren.

som tidligere sagt så kobler du ut / fra det du har ombord, begynn gjerne med å koble til en enkel lampe.  

Virker sikring da?

jobb deg videre??

...jeg bruker ikke landstrøm ved opplag. Da legger jeg skjøteledning inn i båten, med flere uttak og av/på bryter med lys i.. Varmestav under motor og panelovn står på kontinuerlig, plugger i batterilader noen ganger gjennom vinteren. Da er det lett å feilsøke om noe slutter å virke.

• 2 months later...

Og du har helt rett Petrell! 

Jeg oppdaget feilen for noe tid siden da jeg begynte å følge alt av ledninger på kryss og tvers for å finne ut hva dette var. Viste seg at at jeg hadde en kontakt til vv-berederen (tømt naturligvis!) som jeg ikke trodde jeg hadde. Jeg trodde jeg kun fikk vv fra motorvarme, og hadde ikke en tanke på at det var el tilkoblet. 

Velvel, mysteriet oppklart,

og jeg er noen erfaringer rikere, og muligvis noen hundrelapper fattigere....