Popeye70 Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Ulovligheter ligger vel i at det er 220v, og det har ikke hvermannsen lov å «leke» med? Jeg ser forøvrig at det på noen bilder er terminaler for kabelsko på de «PC-kontaktene». I en båt med mye vibrasjoner ville jeg vurdert å feste kabelskoene på en måte som gjør at de ikke kan løsne. Ikke hatt strekk i kablene, f.eks, men heller feste fast kabelen mot vegg eller annet så nær kabelskoene som mulig. Da reduserer man risikoen for at kabelskoene glir av og kortslutter mot hverandre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 (redigert) Tror at med å lodde og feste kabelen skikkelig så er man langt på vei. Kanskje det finnes kontakter med skrukoblinger? Ser egentlig for meg av selve kontakten monteres "skjult", altså gjennom et lite hull og at kabelen festes skikkelig på innsiden. Egentlig en løsning som jeg tror kan funger veldig bra. Redigert 2.Desember.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Kjellg skrev 31 minutter siden: Tror at med å lodde og feste kabelen skikkelig så er man langt på vei. Kanskje det finnes kontakter med skrukoblinger? Ser egentlig for meg av selve kontakten monteres "skjult", altså gjennom et lite hull og at kabelen festes skikkelig på innsiden. Egentlig en løsning som jeg tror kan funger veldig bra. En liten skrue gjennom kabelsko og pol fikser mye. Evt en liten touch med loddebolt så det renner lodderogn gjennom hullet i polen. Det viktigste er at det sitter skikkelig hvis det blir montert skjult. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjellg Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Popeye70 skrev 3 minutter siden: En liten skrue gjennom kabelsko og pol fikser mye. Evt en liten touch med loddebolt så det renner lodderogn gjennom hullet i polen. Det viktigste er at det sitter skikkelig hvis det blir montert skjult. Selvsagt, og gjerne en liten krympe strømpe over. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Popeye70 skrev 10 minutter siden: En liten skrue gjennom kabelsko og pol fikser mye. Evt en liten touch med loddebolt så det renner lodderogn gjennom hullet i polen. Det viktigste er at det sitter skikkelig hvis det blir montert skjult. Ja, vi snakker selvsagt om maritimt miljø. Er det den sorte eller røde lodderogna som egner seg best? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Popeye70 Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Lodderogn, ja... Fø*kings autokorrekt! ? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Shore Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Beklager, men ble for fristende Den er tross alt kilde til mange gode historier da. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
JRK Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Jeg er egentlig uenig at det er lurt å lodde en krympet terminering/kabelsko. Begrunnelsen for dette er at en krymp utført med en ordentlig kabelskotang er bedre enn en ren lodding. Begge er gastette så det skal ikke være fare for oksidering. Kabelskoen har en mye bedre strekkavlasting enn en lodding. Overgangen mellom kabel og sko er mykere om man ikke lodder. Ved lodding risikerer man at du får et stivt punkt der tinnet avslutter i ledningen. Dette blir et punkt som knekker lett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Å få et stivt punkt ved slutten av loddingen, er kun aktuelt ved tynne kabler, som 0,2, 0,5mm2 og slike dimensjoner. Kommer en opp i 4mm2 og over, er nok kabelen mye stivere enn det tynne laget av tinn på overflaten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rikki Tikki Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Hva med å koble kabel permanent til stikk og så legge kabel bak panel, fortrinnsvis i rør. Da er det lovlig! Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Blir for stor denne også? https://www.elfadistrelec.no/no/lampekontakt-innfelt-jord-veis-85-85-40-mm-svart-schneider-electric-e18-950-04-00/p/13601838 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Syntes denne var så genial, at jeg kjøpte noen stykker av den. Likte de der :) https://www.aliexpress.com/item/15A-250V-3PIN-05231-AC-IEC-C13-C14-Chassis-Female-Inline-Socket-Plug-Adapter-Mains-Power/32818545548.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.KFzhHi Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Hva med Nautrik powercon de brukes i lydbransjen og er små samtidig som de tåler 220v http://www.neutrik.com/en/powercon-20a/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 "Vanlige" røde og blå kabelsko som man kjøper overalt, tåler de 220V og 10/16A? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2017 Røde kabelsko går opp til 1,5 m2 OK for 10 A b. Blå går opp tl 2,5 m2 OK for 16 A Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.