Jump to content

Farlig med litt tau på fast aksel?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Var så heldig at jeg fikk et tilfeldig tau inn på akslingen når jeg skulle gå fra kai i dag. Lagde noen stygge lyder akkurat når det skjedde, men så ble alt normalt igjen.

Har skjært vekk det jeg har greid å dratt til meg med langkroken, men som dere kan se i denne videoen så ligger det et par runder rundt innenfor propellen. Jeg lurer på om dette er veldig farlig? Alt fungerer jo normalt, og det er snakk om 5mm tau så det vil vel ikke kunne trenge inn i hylsa. Spørsmålet er kanskje om det kan skape vibrasjoner/ubalanse som kan ta kverken på giret over tid?

Guest Avmønstret#

Ville prøvd å få det av. Biffkniv eller annen taggete kniv på båtsaken eller noe. Så ville jeg sjekket innvendig om du evt har dradd akslingen løs/bakover ut av klemflensen, eller om fester til gear/motor har fått noe medfart. Har selv vært med på å dra aksling ut av klemflens når vi fikk tau i propellen når vi bakka. Og har hørt om folk som har dradd av motorfester. Så ta en sjekk for sikkerhetsskyld. Mener å huske at det er et sladrehull på klemflensen så du kan se om akslingen sitter så langt frem som den skal. Tipper det har gått helt fint, men en vet jo aldri. Det at det kom stygge lyder liker jeg ikke helt. 

Synes det ser ut som en Sabb-propell? I så fall kan det være kjekt å få med deg litt hjelp, slik at en kan rotere svinghjulet på motoren baklengs med maskinen i gir, mens den andre drar i tauet, og evt styrer litt med båtshake. Med litt flaks kan du sveive opp tauet på samme måte som det kom på akselen.

Sikkert best å få bort tauet. Men for et par år siden var jeg under båten i høy sjø i november og skar vekk tienetau med brødkniven. Måtte gi opp da jeg hadde fått vekk nok til at propellen kunne svive fritt. Kjørte med en stor tauklyse rundt akselen i til jeg fikk båten på land noen uker senere. Hadde ellers ingen ulemper med det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det beste er å få bort tauet. skulle du få for lite smøring eller kjøling på cutless lageret og båten må opp blir det en del ekstra kostnader og mye mer jobb. Aksling må ut nytt lager oppretting uff og uff. Jeg hadde ikke kjørt med tauet rundt akslingen, men det er i mitt hode:wink:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

"rotere svinghjulet på motoren baklengs med maskinen i gir, mens den andre drar i tauet"

Glemte å nevne at dette selvsagt går lettest med dekompresjonshendelen nede. Det var slik jeg gjorde det ihvertfall, den gang jeg hadde slik motor. Lykke til uansett.

Greide ikke å få det vekk selv så det ble dykker i dag.

Han sa at jeg aldri i verden hadde klart det selv, da det var surret veldig stramt bak propellen.

Han sa også at hylsa som er vannkjølt hadde kommet til å overopphetet temmelig raskt hadde jeg lagt ut på tur med det, da tauet blokkerte for vannet. Så det var nok smart å la båten ligge og få rensket opp :)

Flott det ordnet seg:thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK