joelle Startet 3.Desember.2017 Del på Facebook Startet 3.Desember.2017 Er som tidligere nevnt i gang med det elektriske ombord. litt av en jobb å spore opp hver eneste kabel og få dette korrekt. som ni ser av bilde så har vidusviskene tre koblingspunkter pluss, minus og S. regner ikke med at dette er noen stor hokus pokus, men ble litt forbauset når jeg kikket på biltema sitt koblings skjema. Dem har pryter på S, som ska stå koblet mot minus? min tanke her er at ha S og minus koblet konstant på minus skinna og bryte på pluss. Er jeg helt ute å kjører i tankeveien her? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Hvis du har visker fra Biltema så kobler du jo slik de sier. Men ser jo ikke lik ut som tegningen? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 3.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 (redigert) Det er ikke Biltema sine, men begge modeller har samme koblingspunkter og logikken burde være den samme Redigert 3.Desember.2017 av joelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Enig med Joltus. På biltema sine er det slik : Du kan sette bryteren på + , men da mister du selvparkering. Bytter du om + og minus på viskermotoren går motoren feil vei. Da vil slepekontaktene i motoren knekke rimelig fort da disse bare er konstruert for at motoren bare går riktig vei. Det er vel trolig likt som på biltema sin. Da skal du ha batteri minus på ledningen som går til S . Det finner du lett ut med en prøvelampe om du ikke har revet ledningene allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Litt offtopic, men 12W (1A) er ikke det ganske så lite? Har bestandig trodd de trekker mye mere strøm. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 3.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 da ser det ut til at på og av bryteren blir på minus da. tenkte at jeg ville ha det likt å bryte på pluss som alt annet i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Jeg har noen Seaworld vindusviskere som ser ut som de BT selger, kjøpt hos MestMarin. Der skal + gå direkte til batteri pluss, - direkte til batteri minus, og S til batteri pluss via bryter. Disse er selvparkerende. Så det er viktig å bruker koblingsskjemaet som følger med viskerne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
joelle Svart 3.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Her var du faktisk inne på min tanke Lars. Må se hvis jeg kan få fatt i original skjema. Ser ju at det er brukt rød ledning til S på mine å da burde logikken være at signalen går på pluss og Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Man kan da ikke finne et vilkårlig koblingsskjema og bruke det. Hjelpe meg.... Finn til den typen du har eller så må du finne en du vet er helt lik. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Vet ikke hvordan du hadde dette fra før, men om du har mer enn en viskermotor koblet til bryteren kan du like gjerne koble bryteren til + og bare kutte ut ledningen til S. Årsaken til det er at du da ikke vil få glede av selvparkeringen uansett da begge viskerene ikke stopper før begge er i selvparkering nøyaktig på samme tidspunkt . Det kan ta laaaang tid før det skjer. Du må altså ha egen bryter for hver visker for og dra nytte av selvparkeringen. Det er irriterende hvis du hadde tenkt og benytte et bryterpanel med bare + brytere på så jeg forstår problemet. Viktig som Lars er inne på, finn ut hvilken polaritet det skal være på S. Det har du vel mulighet til om du ikke har revet ledningene allerede. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 3.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Må smile litt, mitt oppe i mange gode råd så er det altid noen som lirer av seg litt. utfordringen her er at det ikke finnes koblingsskjema å finne, siden sviskemotorene er fra innen den elektroniske tidsaldere. siden vindussviskere ikke akkurat er høyteknologiske oppfinnelser så begynner en å lete litt på nett, og jeg fant biltema sin først. For at være helt ærlig så lurte jeg p først på hva S var for kobling. Ser nå at det er giveren. Hvis noen har koblingsskjema til alfa marine vindussviskere så vill ting bli veldig enkelt. siden S er brukt tidligere så regner jeg med at jeg fortsetter å bruke den. Rent logisk så burde s gå mot pluss siden den er rød. Men med båt elektrisk så vet jeg at ikke alt er logisk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 (redigert) Sitat Årsaken til det er at du da ikke vil få glede av selvparkeringen uansett da begge viskerene ikke stopper før begge er i selvparkering nøyaktig på samme tidspunkt . Det kan ta laaaang tid før det skjer. Du må altså ha egen bryter for hver visker for og dra nytte av selvparkeringen. Nei da, det fikses med en diode hvor hver viskermotor. Hvordan disse kobles inn, finner du ved å søke på viskermotor, selvparkering osv. her på forumet. Selv er jeg nøye på hvordan alt er koblet opp i egen båt, men akkurat dette har jeg glemt å tegne inn. Enten skal det en diode inn på + tilkoblingen, eller på S tilkoblingen. Men nå er det tid for 2. omgang håndball på TV, så dette får dere søke på selv. Men neste gang jeg er i båten (en gang før jul), skal jeg notere meg min kobling. NB! Når det gjelder tilkoblingen til viskerne, leste jeg hos en av leverandørene at det som sto i bruksanvisningen for deres viskere ikke var korrekt, men at to av tilkoblingene var feil og måtte byttes om. Men om det var hos Maritim, Seasea, Bestmarin eller hvem, husker jeg ikke. Men som sagt: Nå er det noe mer spennende på TV enn noen skarve vindusviskermotorer som en ikke trenger å tenke på før til våren. Redigert 3.Desember.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Ja, går greit slik Lars forklarer hvis du ønsker selvparkering på flere viskere, og likevel bare betjene med en vanlig bryter. Det jeg ville frem til var om du tidligere hadde bryteren på + og nå flytter den over på minus. Da ville du opplevd det jeg beskrev, at de ikke ville stoppe, hvis den er koblet likt biltema sin. Ellers er det bryterpanel hos maritim og andre båtutstyrbutikker som takler mer enn en visker, og til og med har justerbar intervallhastighet i tillegg, for en overkommelig pris. Koblingsskjema trenger du nødvendigvis ikke. Bare forklar hvordan det fungerte før. Virket selvparkering før ? Hadde du mer enn en visker på bryteren ? Var bryteren på +, minus eller S tidligere? Klarer du og svare på de tre tingene er vi mye nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 joelle skrev 1 time siden: Må smile litt, mitt oppe i mange gode råd så er det altid noen som lirer av seg litt. Jojo... Var igrunn ikke meningen å lire. Men det blir jo litt som å finne en tilfeldig manual på nett og håpe den passer. Men selvsagt kan man ha flaks... Om s skal på pluss eller minus har jo med oppbyggingen av visker. Men når det er sagt. Hvis du kobler pluss på pluss og minus på minus og så kobler du feil på s. Det vil vel neppe føre til noe skade? Da vil jo bare potensialet bli likt på begge sider av bryteren og visker vil ikke gå? Eller er det noe som tilsier at det skulle bli skade da? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Den viskermotoren som det er bilde av ble etter min hukommelse koblet: S konstant pluss Den med merket + : pluss fra bryter og - konstant minus kabel fargene sier det samme. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
hegra Svart 3.Desember.2017 Del på Facebook Svart 3.Desember.2017 Sitat Joltus : Eller er det noe som tilsier at det skulle bli skade da? Det vil jo kortslutte om du kobler til feil polaritet, men det er jo bare og bruke en ledning med en svak sikring i. Det er vel to typer selvparkering. Den ene er som stiftene i en gammeldags tenningsfordeler. Når viskeren kommer til parkeringspunktet løftes stiften av en kam på aksel og strømmen blir brutt, og visker stopper. Den andre kan sammenlignes med en platespiller hvor plata er strømførende, men den har tre stifter, en stift langt ute på plata, en omtrent midt på, og den tredje lengst inne på plata. Den ytre stifta gir strøm til plata som kommer fra bryteren. Den i midten plukker opp strømmen og gir den videre til motoren slik at den går. Når bryter slås av får plata strøm fra den innerste stifta som alltid er koblet til batteriet. Men innerst i plata er det en del som ikke er strømførende, la oss si det er mellom ni og ti om vi tenker oss plata som ei klokke. Der stopper viskeren da det ikke lenger er strøm på plata, og dette er selvparkringsområdet. Først når det kommer strøm til bryteren som er den ytterste stifta starter viskeren igjen da ytterst på plata er strømførende 360 grader rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 4.Desember.2017 Del på Facebook Svart 4.Desember.2017 Mine er koblet slik som KNUDE sier. Har 3 stk med separate brytere . S er for selvparkering Sitér dette innlegget Link to post
Ytrelei Svart 31.Juli Del på Facebook Svart 31.Juli Koblingsskjema alfa-marine, gammel visker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.