Jump to content

Koble vindusviskere med pluss, minus og S


joelle

Recommended Posts

Er som tidligere nevnt i gang med det elektriske ombord.

litt av en jobb å spore opp hver eneste kabel og få dette korrekt.

 

som ni ser av bilde så har vidusviskene tre koblingspunkter pluss, minus og S.

 

regner ikke med at dette er noen stor hokus pokus, men ble litt forbauset når jeg kikket på biltema sitt koblings skjema. Dem har pryter på S, som ska stå koblet mot minus?

 

min tanke her er at ha S og minus koblet konstant på minus skinna og bryte på pluss.

Er jeg helt ute å kjører i tankeveien her?

 

25-890_man.pdf

 

 

IMG_2686.jpg

Link to post

Enig med Joltus. På biltema sine er det slik :  Du kan sette bryteren på + , men da mister du selvparkering. Bytter du om + og minus på viskermotoren går motoren feil vei. Da vil slepekontaktene i motoren knekke rimelig fort da disse bare er konstruert for at motoren bare går riktig vei.

Det er vel trolig likt som på biltema sin. Da skal du ha batteri minus på ledningen som går til S . Det finner du lett ut med en prøvelampe om du ikke har revet ledningene allerede.

Link to post

Jeg har noen Seaworld vindusviskere som ser ut som de BT selger, kjøpt hos MestMarin. Der skal + gå direkte til batteri pluss, - direkte til batteri minus, og S til batteri pluss via bryter. Disse er selvparkerende. Så det er viktig å bruker koblingsskjemaet som følger med viskerne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vet ikke hvordan du hadde dette fra før, men om du har mer enn en viskermotor koblet til bryteren kan du like gjerne koble bryteren til + og bare kutte ut ledningen til S. Årsaken til det er at du da ikke vil få glede av selvparkeringen uansett da begge viskerene ikke stopper før begge er i selvparkering nøyaktig på samme tidspunkt . Det kan ta laaaang tid før det skjer. Du må altså ha egen bryter for hver visker for og dra nytte av selvparkeringen. Det er irriterende hvis du hadde tenkt og benytte et bryterpanel med bare + brytere på så jeg forstår problemet. Viktig som Lars er inne på, finn ut hvilken polaritet det skal være på S. Det har du vel mulighet til om du ikke har revet ledningene allerede.

Link to post

Må smile litt, mitt oppe i mange gode råd så er det altid noen som lirer av seg litt.

 

utfordringen her er at det ikke finnes koblingsskjema å finne, siden sviskemotorene er fra innen den elektroniske tidsaldere.

 

siden vindussviskere ikke akkurat er høyteknologiske oppfinnelser så begynner en å lete litt på nett, og jeg fant biltema sin først.

 

For at være helt ærlig så lurte jeg p

først på hva S var for kobling. Ser nå at det er giveren. 

 

Hvis noen har koblingsskjema til alfa marine vindussviskere så vill ting bli veldig enkelt.

 

siden S er brukt tidligere så regner jeg med at jeg fortsetter å bruke den. Rent logisk så burde s gå mot pluss siden den er rød. Men med båt elektrisk så vet jeg at ikke alt er logisk.

Link to post

 

Sitat

Årsaken til det er at du da ikke vil få glede av selvparkeringen uansett da begge viskerene ikke stopper før begge er i selvparkering nøyaktig på samme tidspunkt . Det kan ta laaaang tid før det skjer. Du må altså ha egen bryter for hver visker for og dra nytte av selvparkeringen.

 

Nei da, det fikses med en diode hvor hver viskermotor. Hvordan disse kobles inn, finner du ved å søke på viskermotor, selvparkering osv. her på forumet. Selv er jeg nøye på hvordan alt er koblet opp i egen båt, men akkurat dette har jeg glemt å tegne inn. Enten skal det en diode inn på + tilkoblingen, eller på  S tilkoblingen. Men nå er det tid for 2. omgang håndball på TV, så dette får dere søke på selv. Men neste gang jeg er i båten (en gang før jul), skal jeg notere meg min kobling.

 

 

NB! Når det gjelder tilkoblingen til viskerne, leste jeg hos en av leverandørene at det som sto i bruksanvisningen for deres viskere ikke var korrekt, men at to av tilkoblingene var feil og måtte byttes om. Men om det var hos Maritim,  Seasea, Bestmarin eller hvem, husker jeg ikke. Men som sagt: Nå er det noe mer spennende på TV enn noen skarve vindusviskermotorer som en ikke trenger å tenke på før til våren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, går greit slik Lars forklarer hvis du ønsker selvparkering på flere viskere, og likevel bare betjene med en vanlig bryter. Det jeg ville frem til var om du tidligere hadde bryteren på + og nå flytter den over på minus. Da ville du opplevd det jeg beskrev, at de ikke ville stoppe, hvis den er koblet likt biltema sin. Ellers er det bryterpanel hos maritim og andre båtutstyrbutikker som takler mer enn en visker, og til og med har justerbar intervallhastighet i tillegg, for en overkommelig pris.

Koblingsskjema trenger du nødvendigvis ikke. Bare forklar hvordan det fungerte før. Virket selvparkering før ? Hadde du mer enn en visker på bryteren ? Var bryteren på +, minus eller S tidligere? Klarer du og svare på de tre tingene er vi mye nærmere.

Link to post
joelle skrev 1 time siden:

Må smile litt, mitt oppe i mange gode råd så er det altid noen som lirer av seg litt.

Jojo... Var igrunn ikke meningen å lire. Men det blir jo litt som å finne en tilfeldig manual på nett og håpe den passer. Men selvsagt kan man ha flaks... 

 

Om s skal på pluss eller minus har jo med oppbyggingen av visker. 

 

Men når det er sagt. Hvis du kobler pluss på pluss og minus på minus og så kobler du feil på s. Det vil vel neppe føre til noe skade? Da vil jo bare potensialet bli likt på begge sider av bryteren og visker vil ikke gå? 

 

Eller er det noe som tilsier at det skulle bli skade da? 

Link to post
Sitat

Joltus : Eller er det noe som tilsier at det skulle bli skade da? 

Det vil jo kortslutte om du kobler til feil polaritet, men det er jo bare og bruke en ledning med en svak sikring i.

Det er vel to typer selvparkering. Den ene er som stiftene i en gammeldags tenningsfordeler. Når viskeren kommer til parkeringspunktet løftes stiften av en kam på aksel og strømmen blir brutt, og visker stopper.

Den andre kan sammenlignes med en platespiller hvor plata er strømførende, men den har tre stifter, en stift langt ute på plata, en omtrent midt på, og den tredje lengst inne på plata. Den ytre stifta gir strøm til plata som kommer fra bryteren. Den i midten plukker opp strømmen og gir den videre til motoren slik at den går. Når bryter slås av får plata strøm fra den innerste stifta som alltid er koblet til batteriet. Men innerst i plata er det en del som ikke er strømførende, la oss si det er mellom ni og ti om vi tenker oss plata som ei klokke. Der stopper viskeren da det ikke lenger er strøm på plata, og dette er selvparkringsområdet. Først når det kommer strøm til bryteren som er den ytterste stifta starter viskeren igjen da ytterst på plata er strømførende 360 grader rundt.

 

Link to post
  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...