Jump to content

Kalesjeknapper, hvilken type er best?

Fjordgubbe

Recommended Posts

Kalesjeknapper

Må vel få sydd meg ei kalesje eg og. Har vegra meg i det lengste. Ser det er minst tre typar kalesjeknapper å velje mellom. Alle har vel sine sterke og svake sider? Men kva vil båtforumet anbefala? Her er det sikkert mange meiningar. Ser det nesten berre er den i midten som vert brukt, og den har eg og brukt i ca 40 år no, men har ikkje erfaring med dei andre.  Den er vel den mest den primitive av dei alle. Har begynt å lura på den til venstre, men må vel vere ein grunn til at den nesten ikkje vert brukt?

image.png.673f5aabc693c5879314faeab1475918.pngimage.png.ee1fc6dc013350a90b2da43357a894a9.pngimage.png.3f406929840a559d9190362e98323627.png

(Norges)Knappen uten låsing brukes der det ikke er behov for låsing f.eks der vinden ikke tar tak og kalesjen har godt spenn. Den brukes også der kalesjen festes med hvite gummi strikker. Den med 2 festeskruer er den gode gamle låseknappen, brukt i en mannsalder av de fleste båtbyggere. Den er designet med et svakt punkt i vrimekanismen og knekker om man bryter for mye. Begge disse variantene fås i enkel og dobbel høyde slik at du kan ha overlapp med 2 kalasjer på en knapp.. Låseknappen med en skrue har jeg bare sett brukt av Sagaboats, men sikker av flere. Fordelen med denne er at denn er flatere og ikke så lett å rive løs om man kommer borti den, når en går forbi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...