Jump to content

Hvordan beskytte aluminiumtank mot korrosjon


"Mathilde"

Recommended Posts

Har nettopp fått tilbake en aluminium bensintank som har vært til reparasjon (sveising) pga korrosjon. Årsaken til korrosjonen er tankens plassering helt i bunnen av båten, der den opp gjennom årene vært i kontakt med vann. Hvorfor ikke tanken var beskyttet for korrosjon av produsert syntes jeg er litt rart. Ubeskyttet aluminium korroderer, og bensin-lekkasje i båt er ikke heldig - for å si det mildt!

 

Nå ønsker jeg selvfølgelig å forebygge korrosjon på de nye aluminiumsplatene.  Jeg har vurdert tokomponent "antipest" fra Jotun som brukes til grunning av alubåter under vannlinjen, men kanskje noen har et bedre tips/råd?

 

 

 

 

 

 

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Ja vel.

Verkstedet opplyste at de hadde sveiset "flere hundre" aluminiumstanker for båteiere opp gjennom årene. Så dette var tydeligvis  ikke et ukjent problem for dem. Derfor er jeg litt forundret over at en bensintank,  som absolutt bør holde tett, også  i et maritimt miljø, ikke er bedre beskyttet.

 

Mulig at tanken i båten til Ask er montert slik at den ikke eksponeres for vann/fuktighet(?) Men i min båt ligger den dypt nede i båten med en klaring på kun noen cm fra bunnen, og da er det ikke mye vann som skal til ved litt vugging frem og tilbake før tanken blir fuktig. Denne tanken var bare 11 år gammel. Da jeg tok ut tanken for inspeksjon pga bensinlukt, var den anløpet i bunnplatene over en stor flate. 

 

 

 

 

Link to post

Fant dette på nettet;

Aluminium 

Aluminium kan også korrodere, men det er beskyttet av lag med aluminiumoksid (Al2O3), som er stabilt i vann og gjør at aluminium ikke korroderer. Dette laget har en gråhvit farge, men når vi skraper det vekk ser vi det blanke metallet under. Aluminiumoksidet gjendannes raskt, og fortsetter å beskyttet metallet.

Aluminium blir på grunn av sin egenskap mot korrosjon, brukt mye til å lage kjøkkenutstyr, fly, båter, biler, sykler osv. Det er et materiale som er sterkt, samtidig som at det er lett. Sure løsninger og veldig basiske løsninger burde ikke brukes i aluminiums utstyr, fordi aluminiumoksidlaget vil blir løst opp, og de sterke løsningene vil angripe metallet. Aluminiumoksidlaget tåler et pH-området mellom 4 til 10.

 

Begrensing av korrosjon

Vi kan begrense korrosjon på flere måter, der spesielt de uedle metallene jern, kobber og aluminium. Vi kan beskytte disse metallene mot korrosjon ved å dekke metallet med et belegg, som for eksempel maling og lakk. Dette brukes ofte på biler og båter, men for å dekke over mindre gjenstander kan vi bruke plast eller som på understellet til biler bruker olje og fett.

En annen måte å hindre korrosjon på, er å bruke en offeranode. Da bruker vi et metall med lavere reduksjonspotensiale enn metallet vi vil beskytte. Et eksempel er å sette en zink anode på en jernmaskin, slik at sink “ofrer” seg for jernet, og oksideres først. Metallet magnesium brukes også ofte som offeranode, på grunn av dens lave reduksjonspotensiale. Disse offer anodene må skiftes ut jevnlig, fordi de går i oppløsning når de blir oksidert. 

 

Som det fremgår av denne artikkelen er det mulig å beskytte aluminium mot korrosjon ved å dekke metallet med et belegg. Mitt spørsmål er egentlig hvilket produkt? Ser det nevnes maling og lakk, men vil ikke "antipest" være bedre egnet til mitt formål? 

 

Får litt ulike råd når jeg spør "fagfolk" i fargehandel-forretninger, og det virker ikke som de vet det helt sikkert. Er det noen her med litt erfaring som kanskje kan bidra med noe klokt?

 

 

Link to post

Vanligvis blir tanker laget av såkalt sjøvannsbestandig aluminium. Det er en sveisbar legering, vanligvis aluminium og magnesium. Det finnes andre legeringer også. Man kan allikevel få korrosjon i surt miljø eller i sveiseskjøter. 

Jeg jobber med sea-king helikoptre som er laget for bruk i sjøluft og sjøsprøyt og kan faktisk lande på sjøen og klare seg bra. Der brukes for det meste en legering som er varmeherdet og den tåler ikke mye før det korroderer men platene har et 5% sjikt med ren aluminium på hver side som er mindre utsatt. Platene er så eloksert. Evt reparasjoner behandles med en seksverdig krom oppløsning og deretter blir de grunnet med epoksy og lakkert med polyuretan industrilakk. Evigvarende. 

Når det gjelder tanken din ville jeg brukt vanlig epoksy grunning, to strøk. Som forbehandling anbefaler jeg scotchbrite og rent vann. Ikke bruk løsemidler eller såpe/avfetting. Bruk engangshansker når du padder med scotchbrite og skyll med rent vann mens du jobber. Dette fjerner oksyd og urenheter meget effektivt. Da løsner ikke grunningen. 

Link to post
  • 6 år senere...

Min tank oksiderer fra innsiden, og ikke i sveisen.. Ligger i bunn, så først ut som møkk men etter vask så merket jeg at det ar dype spor. Det har gått hull to steder og ble et samla kaos. Har nå fylt alle "kratere" med J-B weld. Får se hvordan det går, men tenker man burde hatt en offer anode nedi dieselen som kunne ta støyten. Noen med erfaring på det? Utvendig var det ingen merker... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...