"Mathilde" Startet 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2017 (redigert) Har nettopp fått tilbake en aluminium bensintank som har vært til reparasjon (sveising) pga korrosjon. Årsaken til korrosjonen er tankens plassering helt i bunnen av båten, der den opp gjennom årene vært i kontakt med vann. Hvorfor ikke tanken var beskyttet for korrosjon av produsert syntes jeg er litt rart. Ubeskyttet aluminium korroderer, og bensin-lekkasje i båt er ikke heldig - for å si det mildt! Nå ønsker jeg selvfølgelig å forebygge korrosjon på de nye aluminiumsplatene. Jeg har vurdert tokomponent "antipest" fra Jotun som brukes til grunning av alubåter under vannlinjen, men kanskje noen har et bedre tips/råd? Redigert 3.Desember.2017 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Hei På vår seglkatamaran er tanken av alu. Den er plassert i eit stuerom midtskips akter. Tanken kvilar på to gummilister. Listene gjer at tanken kjem eit par cm over dørken i stuerommet. Båten er 22 år gamal, og tanken er framleis tett. Ask Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2017 Ja vel. Verkstedet opplyste at de hadde sveiset "flere hundre" aluminiumstanker for båteiere opp gjennom årene. Så dette var tydeligvis ikke et ukjent problem for dem. Derfor er jeg litt forundret over at en bensintank, som absolutt bør holde tett, også i et maritimt miljø, ikke er bedre beskyttet. Mulig at tanken i båten til Ask er montert slik at den ikke eksponeres for vann/fuktighet(?) Men i min båt ligger den dypt nede i båten med en klaring på kun noen cm fra bunnen, og da er det ikke mye vann som skal til ved litt vugging frem og tilbake før tanken blir fuktig. Denne tanken var bare 11 år gammel. Da jeg tok ut tanken for inspeksjon pga bensinlukt, var den anløpet i bunnplatene over en stor flate. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Hei Du har nok rett i at vår tank er i eit tørrare miljø enn din tank. Stuerommet er òg drenert, så det kan vanskeleg legga seg mykje vatn der. Var det ukurant form, pris, eller noko anna som gjorde at du ikkje skifta til ein tank av plast? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Det er nok ikkje det at fukt tærar hål i aluminiumen som er problemet, men heller at tanken er laga av ein aluminiumslegering som ikkje tålar fukt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mons Olav Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Skift ut til plastikk. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Eureka Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 -og eventuelt vann i drivstoffer? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Fant dette på nettet; Aluminium Aluminium kan også korrodere, men det er beskyttet av lag med aluminiumoksid (Al2O3), som er stabilt i vann og gjør at aluminium ikke korroderer. Dette laget har en gråhvit farge, men når vi skraper det vekk ser vi det blanke metallet under. Aluminiumoksidet gjendannes raskt, og fortsetter å beskyttet metallet. Aluminium blir på grunn av sin egenskap mot korrosjon, brukt mye til å lage kjøkkenutstyr, fly, båter, biler, sykler osv. Det er et materiale som er sterkt, samtidig som at det er lett. Sure løsninger og veldig basiske løsninger burde ikke brukes i aluminiums utstyr, fordi aluminiumoksidlaget vil blir løst opp, og de sterke løsningene vil angripe metallet. Aluminiumoksidlaget tåler et pH-området mellom 4 til 10. Begrensing av korrosjon Vi kan begrense korrosjon på flere måter, der spesielt de uedle metallene jern, kobber og aluminium. Vi kan beskytte disse metallene mot korrosjon ved å dekke metallet med et belegg, som for eksempel maling og lakk. Dette brukes ofte på biler og båter, men for å dekke over mindre gjenstander kan vi bruke plast eller som på understellet til biler bruker olje og fett. En annen måte å hindre korrosjon på, er å bruke en offeranode. Da bruker vi et metall med lavere reduksjonspotensiale enn metallet vi vil beskytte. Et eksempel er å sette en zink anode på en jernmaskin, slik at sink “ofrer” seg for jernet, og oksideres først. Metallet magnesium brukes også ofte som offeranode, på grunn av dens lave reduksjonspotensiale. Disse offer anodene må skiftes ut jevnlig, fordi de går i oppløsning når de blir oksidert. Som det fremgår av denne artikkelen er det mulig å beskytte aluminium mot korrosjon ved å dekke metallet med et belegg. Mitt spørsmål er egentlig hvilket produkt? Ser det nevnes maling og lakk, men vil ikke "antipest" være bedre egnet til mitt formål? Får litt ulike råd når jeg spør "fagfolk" i fargehandel-forretninger, og det virker ikke som de vet det helt sikkert. Er det noen her med litt erfaring som kanskje kan bidra med noe klokt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Vanligvis blir tanker laget av såkalt sjøvannsbestandig aluminium. Det er en sveisbar legering, vanligvis aluminium og magnesium. Det finnes andre legeringer også. Man kan allikevel få korrosjon i surt miljø eller i sveiseskjøter. Jeg jobber med sea-king helikoptre som er laget for bruk i sjøluft og sjøsprøyt og kan faktisk lande på sjøen og klare seg bra. Der brukes for det meste en legering som er varmeherdet og den tåler ikke mye før det korroderer men platene har et 5% sjikt med ren aluminium på hver side som er mindre utsatt. Platene er så eloksert. Evt reparasjoner behandles med en seksverdig krom oppløsning og deretter blir de grunnet med epoksy og lakkert med polyuretan industrilakk. Evigvarende. Når det gjelder tanken din ville jeg brukt vanlig epoksy grunning, to strøk. Som forbehandling anbefaler jeg scotchbrite og rent vann. Ikke bruk løsemidler eller såpe/avfetting. Bruk engangshansker når du padder med scotchbrite og skyll med rent vann mens du jobber. Dette fjerner oksyd og urenheter meget effektivt. Da løsner ikke grunningen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 4.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2017 Sjeldenutpå skrev for 4 timer siden: Det er nok ikkje det at fukt tærar hål i aluminiumen som er problemet, men heller at tanken er laga av ein aluminiumslegering som ikkje tålar fukt. Trur eg og dette er den mest vanlege grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 (redigert) Da får vi prøve litt puss og to strøk med epoksy. Håper det gjør susen. Til dere som mener at legeringen ikke tåler fukt så er jo det tydeligvis korrekt(!) Men dette dreier seg altså om en tank beregnet for båt!! Redigert 5.Desember.2017 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skippern_89 Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Min tank oksiderer fra innsiden, og ikke i sveisen.. Ligger i bunn, så først ut som møkk men etter vask så merket jeg at det ar dype spor. Det har gått hull to steder og ble et samla kaos. Har nå fylt alle "kratere" med J-B weld. Får se hvordan det går, men tenker man burde hatt en offer anode nedi dieselen som kunne ta støyten. Noen med erfaring på det? Utvendig var det ingen merker... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.