Jump to content

Problemer med Vakuumtoalett elektrisk

Barnato

Recommended Posts

Hallo godt folket

Har et problem med toalettet i båten og trenger noen tips fra dere.

Det dreier seg om et el betjent vakuum toalett.

Eksempel
*Når toalettet er klart til bruk lyser det grønt. (som det skal )
*Trykker da på knappen for skyld ned (holder inne litt) og det suger ned som det skal.

*Men når den skal lade opp igjen får jeg aldri grønn lampe igjen på at toaletter er klart til bruk som skal gå automatisk.

Det som skjer er at etter det er skylt ned starter vakuum pumpe som den skal, men den stopper aldri å gå. Er det noe trykk føler her som regulerer dette med at den har generert nok vakuum eller hvordan kontroleres denne biten ?  (vet det er nok vakuum til at det fungerer og den holder på vakuum, se eksempel under )

Sitter det noe trykk føler her som kjenner på vakumet ? vis ja, er dette noe som evt kan justeres litt ned, eller er det pumpen selv som føler det i form av motstand, eller går det på en satt tid ?

Slik jeg har brukt toalettet nå

*Når vakuum er ok og panel lyser grønt (alt kllart til bruk)
*Trykker så på kanpp (holder inne litt) og toalett skylder ned. ALT ok

*Toalett begynner og genere vakuum, men vakuum pumpe bare går å går og stopper ikke automatisk som den skal tross bra med vakuum.

*Trikset jeg gjør for å så den i grønn status igjen er at jeg gir et kjemp Raskt klikk på skyld ned knappen som stopper pumpen og panel går så over i grønn og er klart til bruk igjen.

Oppsumering,

Toalett å alt fungerer som det skal bortsett fra akkurat denne automatiske stopp av vakuum pumpe etter generet vakuum, dette fører jo også til at jeg ikke får Grønt lys tilbake til knappe tablå.

Takker for alle svar

Foreslår at du demonterer vakuumbryteren og smører bevegelige deler. Bryteren styrer pumpa og gir rødt lys når den går og grønt når den er stoppet. 

Det kan også være problem med ventilene ( duck valve ) på pumpa. Ventilene sitter i inn og utløps-stuss på pumpa, det er totalt 4 ventiler. Rengjør og sjekk for skade.

hei

var en slik bryter jeg kansje trodde det var noe galt med.

klarer du se den bryteren på oversiktsbildet jeg lastet opp ?

Stemmer det at det er 2 av disse bryterene som er I bruk ? så bare at de henviste til 2 artikkelnummer.

hva styrer disse duckvalve, så mere ut som bare en mekanisk gummi "greie" ?

Tror ikke det er skade på de da jeg kan kjøre opp vakuum på de skru av vakuum pumpe å vakuumet holder seg bra.

Men som du sier så kan det nok være lurt og smøre opp denne vakuum bryteren,

fungerer denne helt maluelt og har bare en NO/NC bryter som blir styrt etter vacumet som er I systemet ?

Ang rødt lys mener jeg å aldri ha sett at det lyser rødt mens pumpen går.

mener å huske at det er enten ingen ting eller grønt når den er klar til bruk

kan dobbelsjekke det når jeg får kontroll på hoved problemet, takk for tips

vikjo skrev for 7 timer siden:

Foreslår at du demonterer vakuumbryteren og smører bevegelige deler. Bryteren styrer pumpa og gir rødt lys når den går og grønt når den er stoppet.

Det kan også være problem med ventilene ( duck valve ) på pumpa. Ventilene sitter i inn og utløps-stuss på pumpa, det er totalt 4 ventiler. Rengjør og sjekk for skade.

Edited by Barnato (see edit history)

hei

var en slik bryter jeg kansje trodde det var noe galt med.

klarer du se den bryteren på oversiktsbildet jeg lastet opp ? 

Er det disse duckvalve som blir styrt av knapp ? 

Tror ikke det er skade på de da jeg kan kjøre opp vakuum på de skru av vakuum pumpe å vakuumet holder seg bra.

eller har disse en annen funksjon ?

Ang rldt lys mener jeg å aldri ha sett at det lyser rødt mens pumpen går.

mener å huske at det er ingen ting eller grønt når den er klar til bruk

kan dobbelsjekke det når jeg får kontroll på hoved problemet, takk for tips 

vikjo skrev for 21 timer siden:

På mitt anlegg som er av samme fabrikat men ser noe annerledes ut er det en vakuumbryter, den ser ut til å sitte øverst til venstre hos deg.

Er det en motorstyrt ventil som sitter midt oppå tanken og hvilken funksjon har den?

Duckvalve er enveisventiler inn og ut av pumpa. Flush knappen åpner ventilen nedi potta og vakuumbryteren starter og stopper pumpa. Hvorfor den stopper etter et hurtig trykk skjønner jeg ikke.

Her er noen tips

http://marinesan.com/v/Vacuflush -SuperTech- Service & Troubleshooting.pdf

Edited by vikjo (see edit history)