Jump to content

Raymarin EV100 u/ rorgiver. Erfaringer ?

løve

Recommended Posts

• 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
riskyrasmussen skrev On 26.5.2018 at 17.38:

Hvordan ble denne installasjonen? Jeg vurdere samme system på min Albin Wicabo 36. :)

Hittil Veldig fornøyd, , testet i alle fartsområder på forholdsvis ,rolIg vann.Morro å se hvordan den takler kulingen ,

tips...har du Volvo må du muligens kjøpe slanger med spesialnipler i begge ender ( blodpris ) spesialnippelen passer ikke inn i pumpen, så her må man kjøpe andre nipper eks Tess. Enden på visa er at jeg sitter igjen med slangesett med volvonipler i den ene enden..

viss noen har brukt for disse blir vi nok enige om en grei pris. Tlf 950 22 703

Jeg har montert raymarine ev 100 på mitt dph drev og er svært fornøyd med installasjon og produktet. Dette er andre gange jeg har monterer den første på ror ev 200 og den siste på drev.

Når man installerer mot dph drev må du ha den minste pumpen 0,5l. Dette fordi dph drevet er servostyrt og AP pumpe i hovedsak kun gir signal at drevet skal endre vinkel. Mesteparten av monteringen går fint men tilkobling til av hydraulisk slanger kan være en utfordring. Jeg søkte her på forumet og det ligger en tråd om hvilke gjenger det er på vp sine tilkoblinger. (fant den ikke i skrivende stund)

Jeg gikk til Tess og fikk laget slanger ca 600kr komplett. Niplene til vp har innvendig konus for terning som ikke er hyllevare hos Tess. Men så lenge du får tak i rett dimensjon på nipler som kobles mot T kobling til VP kan du borre om konusen. Husk bare å bruk tetnigsmiddel når du skrur det sammen eller blir det aldri tett. 

Begynn med å koble retur slange til resovar for styringen og pumpa slik du får fylt slanger og pumpen med olje. Tvangskjør deretter pumpa direkte mot et batteri begge veier slik det kjem olje ut av slangene, da vil du eliminere en del luft problemer senere. (Litt søl blir det greit å legge utover noen absorberende matter før du begynner. Vask med rødsprit etterpå.)Husk å etterfylle olje på den høyeste rattpumpen. 

Rorindikator har jeg montert ved ved begge mine installasjoner og tenker det ikke er noe å spare på om du først bruker 20-30000 på dette. Men den hadde nok styrt like fint ute. Husk at på dph drev må det være montert teleflexkabel på drevet for å få det til. 

Når alt er koblet opp og du har kjørt software oppdatering av alle enheten går du gjennom en hurtig installasjon. Resten av gjøres på første prøvetur. 

Det er en stor fordel å koble ev systemet mot en raymaine mdf som har seatalk NG. Da får du kjørt oppdatering og systemet vil dra nytte av farts fare osv for å styre bedre. Ev systemet styrer bedre og bedre etter en del bruk. Vist du ikke får koblet den mot en mfd kan du be forhandler oppdatere til siste software før du får den levert. 

Noen brukserfaringer jeg har gjort:

Skroget har ulike styringsegenskaper i ulike fartsområde. Min båt med singel drevinstalasjon er svært lite retningsabilt i 5-7knop. Svinger tregt og man må jobbe en del med rattet. I dette farts området må jeg velge "power boat" i menyen under set up for å få den til å styre pent. 

Økes farten til plan og skroget er meget reningstabilt og rorutslag må holdes til et lavt nivå velger "fast turn" i set up. Husk at AP må være i standby når man endrer dette. Responslevel kan endre i auto. 

Har du koblet AP mot et mdf display vil du nå få fram både kurs over grunn cog fra GPS og kurs gjennom vannet hdg fra AP. Normalt sette vil de to vektorene ikke være like men under normale rolig forhold (ikke påvirkning av strøm og vind) vil cog vær tilnærmet lik rettvisende kurs og kan benyttes for å korrigere kompasset. Har du eksempelvis radar overlay på mdf vil ikke radarbildet og kartbildet virke like, radarbildet vil få en drid presentasjon. Jeg korrigert 10grader på kompasset etter montering for å få det til å stemme. Det kan være vanskelig å se helt nøyaktig retningen på skroget vist ev sensoren monteres i et skal eller lignende. Derfor kan man legge båten i en fart hvor den er meget reningstabil og lese av cog og hdg for deretter fine differansen. Fortøyd deretter båten og deretter dreier man kompasset de antall grader man hadde differanse. En litt modifisert gyro kontroll når man ikke nødvendigvis har en oversett å styre etter. 

Jeg installerte Autopilot i en Viksund 340 for et par år siden. D6 og fast aksel. Simrad AP som skulle kunne kjøres uten rorvinkelgiver. (har rorvinkelgiver selv på 2 x DPH).

Jeg var skeptisk, men forsøkte. Ble ikke bra. Vanskelig å tune, og båten slapp kursen i litt sjø. Monterte rorvinkelgiver og da ble det perfekt med en gang.

Ser nå på ny båt og den aktuelle båten har ikke autopilot. Det er en båt med D6 og DPH samme opplegg som jeg har nå. Men det viser seg at EV 100 ikke kan ta kurssignal fra ekstern enhet. I dag har jeg en eldre Raymarin og et GPS kompass som fungerer helt utmerket. Ville jo helst fortsette å benytte dette kompasset men da må jeg kjøpe noe annet en Raymarin autopilot. Dumt da det øvrige i båten radar, plotter, VHF, ekkolodd osv er Raymarin.

Har prøvd Ev sensoren og den er jo bedre en det de hadde før med den fluksgaten og ratesensor. Men den er ikke jo ikke i nærheten av en skikkelig gyro eller GPS kompass. Idiotisk at disse nye autopilotene ikke kan bruke ekstern kursgiver. Får vel kanskje se om jeg finner en brukt Raymarin autopilot av forrige generasjon. Elles får det vel bli en Comnav eller en Simrad.

riskyrasmussen skrev 21 minutter siden:

Jeg gikk for EV-200.

Kjørt i hele helga, men ingen progresjon på "oppdager" magnetisme. Kurssensoren står i lugaren i front. 1m fra ledninger. Båten er en stålbåt.

Enormt avvik mellom kurs på pilot og Gps :)

Gikk noe tid med min også før den var ferdig med registrering av magnetisme. Når du har stort avvik mellom kurs og GPS kurs bør du justere retningen ev sensoren er montert om bord. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...