løve Startet 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2017 I startgropa for kjøp av autopilot EV 100 u / rorgiver. Targa 27.1 med D6.drev Noen som har erfaring og tips.? hilsen Løve Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Monterte en slik i en Arvor 215 og den fungerte vel for så vidt greit. Men tror nokk jeg ville spandert en rorvinkelgiver i din båt. Tror ikke servostyringen til Volvo er helt glad for å bli kjørt helt i bore for å bli stående der når du glemmer å slå av autopiloten og setter motoren i fri. Og der vil komme til og skje tro meg. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 Pass på at du får den minste pumpen på 0,5, som skal brukes på DPH Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Hvordan ble denne installasjonen? Jeg vurdere samme system på min Albin Wicabo 36. :) Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Hællæ. kjøpt, men ikke montert. Forhørt meg rund omkring. En som har montert flere mener det fungerer veldig bra uten. Tilbakemelding kommer Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 riskyrasmussen skrev On 26.5.2018 at 17.38: Hvordan ble denne installasjonen? Jeg vurdere samme system på min Albin Wicabo 36. :) Hittil Veldig fornøyd, , testet i alle fartsområder på forholdsvis ,rolIg vann.Morro å se hvordan den takler kulingen , tips...har du Volvo må du muligens kjøpe slanger med spesialnipler i begge ender ( blodpris ) spesialnippelen passer ikke inn i pumpen, så her må man kjøpe andre nipper eks Tess. Enden på visa er at jeg sitter igjen med slangesett med volvonipler i den ene enden.. viss noen har brukt for disse blir vi nok enige om en grei pris. Tlf 950 22 703 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 (redigert) Ev100 har vel 0,5L pumpe. Sikker på at den ikke blir for liten? Det du ikke ønsker er at den blir stående å jage og gå varm. Har en NB 820 og vurderte pumpa for liten, så jeg holder fortsatt på å spare til en 200. Dett var etter anbefaling fra forhandler. Redigert 23.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Jeg har montert raymarine ev 100 på mitt dph drev og er svært fornøyd med installasjon og produktet. Dette er andre gange jeg har monterer den første på ror ev 200 og den siste på drev. Når man installerer mot dph drev må du ha den minste pumpen 0,5l. Dette fordi dph drevet er servostyrt og AP pumpe i hovedsak kun gir signal at drevet skal endre vinkel. Mesteparten av monteringen går fint men tilkobling til av hydraulisk slanger kan være en utfordring. Jeg søkte her på forumet og det ligger en tråd om hvilke gjenger det er på vp sine tilkoblinger. (fant den ikke i skrivende stund) Jeg gikk til Tess og fikk laget slanger ca 600kr komplett. Niplene til vp har innvendig konus for terning som ikke er hyllevare hos Tess. Men så lenge du får tak i rett dimensjon på nipler som kobles mot T kobling til VP kan du borre om konusen. Husk bare å bruk tetnigsmiddel når du skrur det sammen eller blir det aldri tett. Begynn med å koble retur slange til resovar for styringen og pumpa slik du får fylt slanger og pumpen med olje. Tvangskjør deretter pumpa direkte mot et batteri begge veier slik det kjem olje ut av slangene, da vil du eliminere en del luft problemer senere. (Litt søl blir det greit å legge utover noen absorberende matter før du begynner. Vask med rødsprit etterpå.)Husk å etterfylle olje på den høyeste rattpumpen. Rorindikator har jeg montert ved ved begge mine installasjoner og tenker det ikke er noe å spare på om du først bruker 20-30000 på dette. Men den hadde nok styrt like fint ute. Husk at på dph drev må det være montert teleflexkabel på drevet for å få det til. Når alt er koblet opp og du har kjørt software oppdatering av alle enheten går du gjennom en hurtig installasjon. Resten av gjøres på første prøvetur. Det er en stor fordel å koble ev systemet mot en raymaine mdf som har seatalk NG. Da får du kjørt oppdatering og systemet vil dra nytte av farts fare osv for å styre bedre. Ev systemet styrer bedre og bedre etter en del bruk. Vist du ikke får koblet den mot en mfd kan du be forhandler oppdatere til siste software før du får den levert. Noen brukserfaringer jeg har gjort: Skroget har ulike styringsegenskaper i ulike fartsområde. Min båt med singel drevinstalasjon er svært lite retningsabilt i 5-7knop. Svinger tregt og man må jobbe en del med rattet. I dette farts området må jeg velge "power boat" i menyen under set up for å få den til å styre pent. Økes farten til plan og skroget er meget reningstabilt og rorutslag må holdes til et lavt nivå velger "fast turn" i set up. Husk at AP må være i standby når man endrer dette. Responslevel kan endre i auto. Har du koblet AP mot et mdf display vil du nå få fram både kurs over grunn cog fra GPS og kurs gjennom vannet hdg fra AP. Normalt sette vil de to vektorene ikke være like men under normale rolig forhold (ikke påvirkning av strøm og vind) vil cog vær tilnærmet lik rettvisende kurs og kan benyttes for å korrigere kompasset. Har du eksempelvis radar overlay på mdf vil ikke radarbildet og kartbildet virke like, radarbildet vil få en drid presentasjon. Jeg korrigert 10grader på kompasset etter montering for å få det til å stemme. Det kan være vanskelig å se helt nøyaktig retningen på skroget vist ev sensoren monteres i et skal eller lignende. Derfor kan man legge båten i en fart hvor den er meget reningstabil og lese av cog og hdg for deretter fine differansen. Fortøyd deretter båten og deretter dreier man kompasset de antall grader man hadde differanse. En litt modifisert gyro kontroll når man ikke nødvendigvis har en oversett å styre etter. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Jeg installerte Autopilot i en Viksund 340 for et par år siden. D6 og fast aksel. Simrad AP som skulle kunne kjøres uten rorvinkelgiver. (har rorvinkelgiver selv på 2 x DPH). Jeg var skeptisk, men forsøkte. Ble ikke bra. Vanskelig å tune, og båten slapp kursen i litt sjø. Monterte rorvinkelgiver og da ble det perfekt med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Ser nå på ny båt og den aktuelle båten har ikke autopilot. Det er en båt med D6 og DPH samme opplegg som jeg har nå. Men det viser seg at EV 100 ikke kan ta kurssignal fra ekstern enhet. I dag har jeg en eldre Raymarin og et GPS kompass som fungerer helt utmerket. Ville jo helst fortsette å benytte dette kompasset men da må jeg kjøpe noe annet en Raymarin autopilot. Dumt da det øvrige i båten radar, plotter, VHF, ekkolodd osv er Raymarin. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Jeg ville gått for raymarine når du i hovedsak har dette utstyret fra før. Ev sensorern til raymarine er mye mer en et kompass. Den registrer bevegelse i flere akser slik den vil kunne kompansere på helt annen måte ved rulling i tung sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Har prøvd Ev sensoren og den er jo bedre en det de hadde før med den fluksgaten og ratesensor. Men den er ikke jo ikke i nærheten av en skikkelig gyro eller GPS kompass. Idiotisk at disse nye autopilotene ikke kan bruke ekstern kursgiver. Får vel kanskje se om jeg finner en brukt Raymarin autopilot av forrige generasjon. Elles får det vel bli en Comnav eller en Simrad. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Jeg gikk for EV-200. Kjørt i hele helga, men ingen progresjon på "oppdager" magnetisme. Kurssensoren står i lugaren i front. 1m fra ledninger. Båten er en stålbåt. Enormt avvik mellom kurs på pilot og Gps :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 riskyrasmussen skrev 21 minutter siden: Jeg gikk for EV-200. Kjørt i hele helga, men ingen progresjon på "oppdager" magnetisme. Kurssensoren står i lugaren i front. 1m fra ledninger. Båten er en stålbåt. Enormt avvik mellom kurs på pilot og Gps :) Gikk noe tid med min også før den var ferdig med registrering av magnetisme. Når du har stort avvik mellom kurs og GPS kurs bør du justere retningen ev sensoren er montert om bord. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Virker bra. Mulig en 2-3˚ ellers fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.