Jump to content

Raymarine ST2000 autopilot, må bekrefte ny kurs manuelt

JayBee

Recommended Posts

Min far har en seilbåt med Raymarine ST2000 plus autopilot om bord. Har koblet denne til en Garmin kartplotter via NMEA 0186. Vindinstrumenter er ikke tilkoblet. Vi har en kablet fjernkontroll, men ikke noe eksternt kontrollpanel for autopiloten. 

Hver gang kartplotteren gir autopiloten beskjed om å foreta en kursendring piper det i autopiloten og man må bekrefte ny kurs på autopiloten før den foretar en kursendring. Er man et sekund for sen må man sette autopiloten Er det noen måte å komme unna dette slik autopiloten kan brukes som en fullstendig "autopilot" og ikke bare en kursholder? Når man går på motor er det av og til greit å kunne slippe å måtte sprette bak for å bekrefte en kursendring hvis man holder på med noe annet.  

Noen som vet hva som gjør at autopiloten oppfører seg sånn eller er det bare sånn det skal være?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig Raymarine ST2000 plus - Hjelp!.
Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Vi har en litt eldre Simrad autopilot (AP26). Denne kan settes opp ( og er satt opp) slik at ved små kursendringer kommer det kun et ‘’pip’’, men kursendringen skjer uten manuellt inngrep. Ved større kursendringer kommer det også et’’pip’’, men da må kursendringen bekreftes ved et knappetrykk på autopilot betjeningsenheten. Fungerer veldig greit :thumbsup:

Langedahl skrev On 6.12.2017 at 21.29:

Mener å huske fra "gamledager" at dette er en begrensning i GPS systemet av sikkerhetsmessige årsaker. Ville jo være mulig å sende en Båt avgårde med et bestemt mål lastet med hva det skulle være.

ST 2000 trenger ikke være tilkoblet GPS for å virke. Den fungerer med kun 12 V tilkoblet.

Det er riktig at kursendringer må kvitteres når det er en ekstern enhet som styrer.

Kurskorreksjoner må ikke kvitteres.

Mulligan skrev for 10 timer siden:

ST 2000 trenger ikke være tilkoblet GPS for å virke. Den fungerer med kun 12 V tilkoblet.

Det er riktig at kursendringer må kvitteres når det er en ekstern enhet som styrer.

Kurskorreksjoner må ikke kvitteres.

Det er riktig,men forstår TS slik at det gjelder kvittering ved WP i en rute.

Garmin Reaktor autopilot trenger ikke bekreftelse ved kursendring. Jeg har satt opp Garmin kartplotter sammen med autopilot over nmea 2000, og det fungerer helt fint. Starter systemet og tar ikke i roret før jeg er nesten fremme. Jeg er naturligvis på eller ved førerposisjon og er fører av båten, men jeg behøver ikke å gripe inn med mindre det er eksterne årsaker.

On 13.12.2017 at 7:28 AM, Filmtriks said:

Garmin Reaktor autopilot trenger ikke bekreftelse ved kursendring. Jeg har satt opp Garmin kartplotter sammen med autopilot over nmea 2000, og det fungerer helt fint. Starter systemet og tar ikke i roret før jeg er nesten fremme. Jeg er naturligvis på eller ved førerposisjon og er fører av båten, men jeg behøver ikke å gripe inn med mindre det er eksterne årsaker.

At båten tillates å gjøre brå kursendringer uten at det må kvitteres fra den som står, eller enda verre ikke står til rors, er ikke et bra oppsett.

Det er faktisk veldig bra at båten kan følge en rute. Har hatt Raymarine pilot hvor man måtte bekrefte kursendringer, men nå har jeg Garmin autopilot som kan gå hele ruten selv.  Autopilot betyr ikke at båten bør få seile alene. Jeg følger alltid med enten jeg styrer manuelt eller  går på autopilot. En kursendring kommer ikke brått på når man følger med(noe jeg mener man skal.) Det fine er at jeg kan trimme seil. Gå på dass(når jeg går i åpent hav i 7 knop), sette på kaffen, smøre en brødskive etc. Viktig å også følge med bakover for yrkestrafikken går somregel raskere enn 7 knop. Om man ikke ønsker denne funksjonen er jeg sikker på at man kan programmere bort den. Jeg setter i allefall pris på den.

Hva om du holder på å trimme seil og det tar lengre tid enn du regnet med og så plutselig ga autopiloten beskjed om en endring på la meg si 90gr.? Nå har jeg ikke greie på seiling, men ville ikke det blitt problematisk med deg stående fremme på dekk og ordne med seil?

Og så sier du at du alltid følger med, enten du styrer manuelt eller går på autopilot. Dessverre er det nok mange som ikke gjør det. Noen smeller jo på når de går rett frem!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når man lager en rute på plotteren så er det gjerne fordi man ikke kan gå en kurs pga. hindringer som land og grunner etc. Følger man ikke med vil man gå på grunn eller kollidere med noen/noe uansett før eller siden.  Om autopiloten endrer kurs noen ganger for å unngå å gå på grunn, treffe land så ser jeg det som en god ting.  I 7 knop er det ikke så vanskelig å følge med når plotteren vil at autopiloten skal få en ny kurs. Går man i 25 knop ser jeg at man få følge litt bedre med, men det er ikke så mange turseilere som seiler så fort. Jeg har i alle fall blitt veldig glad i både plotter og autopilot som jobber bra sammen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...