Jump to content

"Vanntett" deksel / cover til nettbrett - hva er best?


mnj0909

Recommended Posts

Jeg har endelig tatt valget - kjøpt nettbrett (Samsung Tab S3) i stedet for kartplotter. Så langt kjempefornøyd med nettbrettet - men har jo ikke fått brukt det i båten enda.... :)

Er derfor på jakt etter et deksel som er tilnærmet vanntett - og der skjermen fortsatt kan brukes uten problemer. Skal monteres i båt med vindskjerm, dvs trenger ikke være fullstendig vanntett, men må tåle litt sprut og regn.

 

Er i samme omgang også på utkik etter en monteringsløsning på båten, enten med tvinger/skruer eller evt sugekopp.

 

Jeg har funnet en type som ser veldig pålitelig ut: Armor-X: https://www.armor-x.com/

men det er vanskelig å finne en butikk som faktisk har disse inne i utstilling for å se nærmere på disse.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med dette merket - eller evt andre produkter som fungerer bra i båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har prøvd zip poser, men syns plasten blir for tykk. Så har endt med blanke vanlige fryseposer og en plastklemme. Pakker inn brettet, setter det i Ram stativet og drar plasten ut i sidene så den ligger fint mot skjermen. Fungerer fint. Og når posen er slitt og begynner å bli uklar så byttes den med en ny pose. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Interessant løsning å bare bruke en frysepose - men tenkte egentlig å koste på meg et ordentlig deksel. Det er vel ikke så veldig mange kr - sammenlignet med hva man ellers bruker på vår kjære båt!. Og sammenlignet med prisen for en 9'' plotter har jeg jo en masse penger å handle utstyr for... :)

Nå har jeg kikket enda litt mer på nettet - men finner fortsatt nesten kun dekslene fra Armor-X som virker pålitelige og skikkelige... Kan dette mon være korrekt?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns det begynte å bli alvorlig mye penger i "tilbehør" for å få en god løsning på brettet. Syns Ram mount fungerer veldig bra, men koster noen kroner. Og i praksis så fungerer frysepose helt fint til vanntetting. Så det blir pose frem til den halvgamle iPadden byttes ut med vanntett brett. Et vanntett brett er egentlig den eneste logisk løsningen, men syns det er litt dyrt altså... og veldig mye dyrere enn en rull fryseposer :-D  

Link to post
Share on other sites

Ville ha sjekket ut om du får tak i Lifeproof til Samsung-brettet ditt. Disse er lagd for å tåle nedsenking en meter i en halvtime/nedsenking en halvmeter i en time. 

 

Har Lifeproof-deksler på iPad og iPhone selv, er fornøyd både med utforming, brukervennlighet og kvalitet. iPhonen ligger og gnikker i lomma til vanlig og brukes ellers aktivt, så noe naturlig slitasje må man regne med (er på mitt 3. deksel nå på fire år), mens iPaden som brukes mindre har fremdeles det første dekselet (5 år). Var uheldig og mistet iPhonen på sjøen for et par år tilbake, den ble liggende på 6 meters dyp i 15-20min. Fikk den opp og tok av dekselet. Helt tørr telefon:thumbsup: I tillegg beskytter dekselet mot støt (uten at du trenger bruke det som hammer av den grunn, men det tåler en del).

Link to post
Share on other sites

Jeg har Galaxy Tab S3 og har sugekopp-feste pluss disse holderne:

 

https://www.armor-x.com/pxt-ss34-armor-x-samsung-galaxy-tab-s3-9-7-t820-t825-protective-case-w-hand-strap-x-mount.html

 

og

 

https://www.armor-x.com/mx-u4x-bk-ipx7-1-meter-waterproof-protective-case-for-ipad-2-3-4-samsung-galaxy-tab-note-10-224.html

 

Førstnevnte er ikke vanntett. Den andre er vanntett, men det gjennomsiktige dekslet foran reflekterer sollys sånn at skjermen blir bortimot uleselig i sollys. Det gjelder også de vanntette poseløsningene jeg har testet.

 

I praksis har jeg brukt den første, og så har jeg pakket vekk brettet når det blir regn eller mye bølger. Jeg lurer på om jeg skal tegne og printe en tilpasning av alternativ 2 som er sprutsikker og som ikke krever plast foran.

 

Redigert av jotto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Knurrbart skrev for 20 timer siden:

Deksel som er vanntett og at brettet kan fint brukes er nok greit tilgjengelig men skjermen er fremdeles ubrukelig  når den er våt mht input. Der er det utelukkende fysiske knapper som gjelder.

 

Frysepose med vann på fungerer sånn passe, ikke optimalt men heller ikke ubrukelig. 

 

Har en vannavstøtende Motorola/Lenovo telefon hvor skjermen fungerer helt perfekt både med vann på og kalde fingre. Det er IPS LCD skjerm, aner ikke hva det betyr men det fungerer. Så teknologien finnes, vet ikke om det har kommet til nettbrett enda. Men det kommer garantert. 

---

Edit: Kan hende det har kommet allerede? Sprutsikkert Lenovo 10" brett for 2 365,-. Det var grådig billig. Snart jul.. :-)

Men mangler 4G, kan kanskje ikke få alt i verden for under 2 500,- 

 

https://www.proshop.no/iPad-og-tablet/Lenovo-TAB3-10-Business-Slate-Black/2558249

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har resistive og kapasitive berøringsskjermer. Førstnevnte reagerer på trykk og fungerer under alle forhold og man kan trykke på skjermen med hva som helst. Sistnevnte reagerer på elektrisk kontakt ved berøring av overflaten. Derav virker de ikkje med hva som helst som trykker på skjermen, typisk penn med egnet myk eletrisk ledende propp i enden- hansker med skjermfinger osv må til  men desverre vil vann gjerne oppfattes som noen trykker på skjermen og den kan brått begynne leve sitt eget liv. Nå går utviklingen fremover der også for å unngå slikt men det er noe å tenke på mht nettbrett til utendørs bruk.  

red. og saltvann gjør ikkje akkurat den problematikken noe bedre pga ledningsevne. 

Et etui der overflaten ikkje berører skjermen annet enn der en trykker burde kansje fungere ?! 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Knurrbart skrev Just now:

 men desverre vil vann gjerne oppfattes som noen trykker på skjermen og den kan brått begynne leve sitt eget liv. Nå går utviklingen fremover der også for å unngå slikt men det er noe å tenke på mht nettbrett til utendørs bruk.  

 

Hadde Sony vanntette telefoner tidligere som led av "dråpeproblemet". Men Motorolaen har det ikke i det hele tatt. Ei heller "kald finger" problemet som mange telefoner har, dvs at den ikke oppfatter fingeren når den er kald. 

 

Dvs fingeravtrykkføleren fungerer ikke med kalde og våte fingre, da må jeg slå kode. Men skjermen fungerer 100%, selv med rennende dråper og kalde fingre. 

 

Skulle likt å vite om brettene til Lenovo også fungerer med vann og kalde fingre. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men hva med datamus som tåler vann? Da slipper man at dekselet må være berøringsfølsomt.

 

Har selv lyst å bytte ut kartplotteren, men synes nettbrett fortsatt blir litt lite og lurer på en stor dataskjerm med mus rett og slett. Blir vel ikke noe bedre enn det i dataverdenen for er jo slik man har det hjemme og på jobb. Har bra lysstyrke også noen av disse.

 

I drømmeverdenen kunne da skjermen vært nedfelt i dashbordet og helt vanntett, og så har man mus (2 for sikkerhet) parkert på en antisklimatte ved siden av en vanlig musematte (som også tåler vann).

 

Med vanlig datamaskin nedenunder har man full fart uten forsinkelse på alt og reserveskjerm er ingen problem å fikse i en fei.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker Ottebox på min iPad som ikke er kjent for å være glad i vann.

I løpet av de siste 2 årene har den overlevd strand og badebasseng i Miami samt båt og badekaret i Norge :-)

Ikke "duppet" den men litt vann har det blitt.

Www.komplett.no har ihvetfall hatt det til iPad og Samsung før.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...