Jump to content

Besvimte på dekk under forsøk på å redde fiskeskøyter

MegaTrondy

Recommended Posts

Dramatisk hostorie fra stormens herjinger i natt. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/e18gbl/Besvimte-pa-dekk-da-han-forsokte-a-redde-batene-sine

En kar måtte bare se på at to fiskeskøyter til slutt ble offer for naturkreftene etter å ha kjempet i mange timer for å redde båtene. Brannvesenet kom til stedet men valgte å holde seg i bakgrunnen på grunn av fare for eget liv og helse. 

kilde bt.no

9b4edcb7-25ed-496f-a03e-495c1d828429.jpeg

Besvimte på dekk da han forsøkte å redde båtene sine

Eieren av «Feiegutt» jobbet i flere timer mot vannmassene og stormen.

8. des. 2017 14:25, oppdatert 20:06

AKTUELT

Mens stormen «Aina» herjet langs hele kysten, jobbet Ingvar Finnesand (51) iherdig for å redde de to båtene sine i Tyrnevika på Tofterøy sør på Sotra.

I kraftig vind og høye bølger, forsøkte han å tømme båtene for vann.

Besvimte på dekk

– Jeg jobbet med det hele dagen, men det var så mye vind og bølger at jeg ikke hadde noen sjanse, sier Finnesand.

Han forteller at han var helt alene i stormen og gjorde hva han kunne for å fjerne vann ved hjelp av pumper. Etter hvert ble Finnesand så utmattet at han besvimte på dekk, ifølge hans egen beskrivelse av stormkvelden.

– Jeg er jo 51 år, men sto på som en 20-åring. Det ble åpenbart for mye. Jeg aner ikke hvor lenge jeg var borte. Men da jeg våknet var det mye mer vann i båtene enn det var før jeg forsvant, sier han.

Her ligger «Feiegutt»Slik endte skøytene etter Aina sine herjinger.

Dramatisk

Da han kom til seg selv, forsto han at det ikke var mye mer han kunne gjøre, og at han måtte komme seg i trygghet.

– Plater og takstein fløy rundt hodet på meg, så jeg skjønte jeg måtte dra. Jeg satte i gang to ekstra pumper før jeg dro. Det er ikke mobildekning i viken, så jeg måtte gå et stykke før jeg fikk ringt brannvesenet, sier han.

– Var du redd?

– Det kan du trygt si. Det ble mye mer dramatisk enn jeg hadde forestilt meg.

Da brannmannskapene møtte ham, mente de han burde bli tilsett av helsepersonell.

– Våre folk var bekymret for helsetilstanden hans. Vi vurderte ham til ikke å være i stand til å være der ute lenger, sier Nils Mæland. Han var vakthavende brannsjef ved Sotra brannvern natt til fredag.

Brannmannskapene kontaktet ambulanse, tok med seg Finnesand i bilen og møtte ambulansen på veien.

Båtene gikk til bunns

Fredag formiddag blåste det fremdeles kraftig i Tyrnevika på Tofterøy.

Kun toppen av styrehuset og masten ligger over vannflaten for fiskebåten «Feiegutt». Resten av båten ligger under vann ved kaien.

Ved siden av ligger en annen fiskeskøyte. Men den er ikke mulig å se fra land. Ifølge brannvesenet veltet den på siden i løpet av natten og sank til bunns. Ingvar Finnesand eier begge skøytene.

I ettertid sier Finnesand at han burde ringt brannvesenet tidligere.

– Jeg tenkte det var litt flaut. De måtte nemlig hjelpe meg med å redde «Feiegutt» i fjor også, sier han.

– Ekstremt dårlig vær

Heller ikke brannvesenet hadde mulighet til å redde de to båtene.

De var på plass klokken 03.22 natt til fredag. Selv om de hadde med seg pumper, anså de det ikke som trygt å oppholde seg i båtene på sjøen.

– For å komme til båtene måtte mannskapene gå gjennom et gammelt, falleferdig naust. I det ekstreme været anså vi det rett og slett ikke som trygt å oppholde seg der, sier Mæland.

Brannvesenet ble på stedet helt frem til klokken 08.00 fredag morgen og observerte at de to båtene sank ved kai.

39ceea41-fc11-4d7b-aabd-32de6356926a?fit=crop&q=80&w=980
TO BÅTER TIL BUNNS: Skøyten «Feiegutt» gikk til bunns ved kai i Tyrnevika. En annen båt veltet over på siden og sank til bunns. 
 ØRJAN DEISZ

Fredag formiddag var brannvesenet tilbake for å vurdere skadeomfanget.

– Vi skal bare kikke og observere. Jeg har ingen forhåpninger om at vi får gjort noe med dette i dag, fortalte utrykningsleder Øyvind Sandgolt ved Sotra brannvern.

– Glad det gikk bra med meg

Dagen derpå er Finnesand hjemme i Godvik. Han forteller at han holder sengen for å samle krefter etter den dramatiske natten.

Han vet ikke hvor alvorlig skadene på båtene er, men tror i alle fall at «Feiegutt» er tapt for alltid.

– Men jeg har fått mange telefoner fra folk som ønsker å hjelpe meg, sier han.

– Det er trist at båtene gikk ned, men jeg er glad det gikk bra med meg.

5502ca0b-f813-4623-b69c-00d06db6cff7?fit=crop&q=80&w=980
I BEDRE TIDER: Slik så skøytene ut før møtet med stormen Aina. 
 PRIVAT

BONITA I

Kjenner ikke akkurat denne saken, men ofte er eiere av utrangerte skøyter mer entusiaster enn pengesterke.

Har man ikke tilgang til eller kan leie plass i god havn er det mye arbeid å finne "nødhavn" og flytte skøytene hver gang det blir møkkavær.

Hvis de ikke er i god stand er det et helt prosjekt å flytte de hver gang det blåser opp, og det er kanskje ikke så mange som vil låne ut kai og risikere et vrak liggende utfor kaia etter stormen.

Løsningen ville kanskje vært en god moring som de kunne trekkes ut på før det blåser opp.

Regner med at de ikke er i god stand, for da kunne han bare gått utpå når det begynte å bli rufsete og ligget på været til det ble bra igjen. Ei slik skøyte i god stand har ikke problemer med baugen mot været og maskinen i gang inni en fjord.

Vi får være glad noen vil ta vare på disse minnene fra vår storhetstid på havet, og være ekstra glad for de som kommer igjennom alle nåløyene og klarer å holde skøytene i drift.

Mons

• 9 måneder senere...

Liten oppdatering på denne tråden fra en hissig storm i fjor høst.

Ok, er på betalt, men bilde og overskriften er fullt leselig. Kom til å tenke på været som er meldt fra i ettermiddag av og utover store deler av helgen langs kysten.

https://www.vestnytt.no/nyheter/i/3jboVq/Her-ligger-to-bater-pa-sjobunnen-Det-kan-koste-eieren-millionbelop

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...