PiperBill Startet 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2017 Det her kan vel ikke være bra. Skal bytte polskoene og sette på ordentlige kabelsko som krympes med hydraulisk krympe-press. Men bør jeg bytte selve kabel også? Eller bare klippe bort det som er oksidert? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
boble65 Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Vist kabel ellers er hel og fin så er det vel bare og klippe bort den lille biten ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Den ser jo blank ut like ved isolasjonen så jeg vinne nok bare ha klippet 1 cm. Ha på noe godstoff etterpå, jeg bruker Tectyl ML eller FluidFilm på slikt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Kjellg Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Det der var ikke så ille. Som de andre sier så holder det helt sikkert å bare kappe av en liten bit. Har sett kabler som er mye verre en dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Batteri polfett er enkelt å få tak i, noe "godstoff" må du ihvertfall ha på etterpå alt er rent Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Joltus Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Har sett kabler som ligger dårlig til mtp miljø der metervis inn i kabelen er bortimot irret bort. Den der virker å ha reagert litt mot kabelskoen? Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Dette er ikke bra, og det vil ikke bli bedre ved å gjøre det på samme måte igjen. slike mangetrådede kabler bør kobles til med hylse eller kabelsko som er beregnet for mangetrådet kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 mi meining er at dette er ikkje ille, men hvis du har råd til å kutta eit par centimeter av kvar ledning og gå laus på kontaktflatene i polskoen og tersane med stålbørste til det blir "so blankpusst og fint at da lyse" og so skru i hop igjen med det so bør det vera heilt greit. Men skulle du no finna på å skifta den kabelen. meiner eg at du vil vera best tent med å føra den heil gjennom denne skoen, og ikkje ha skøyt i kabelen mellom tersane. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Jeg synes heller ikke det var så ille. Men en liten kommentar til innlegg 1. Om du skal gå for nye Kabelsko så pass på å få de uten inspeksjonshull i framkant. Om det er et slikt hull så må du gjøre noe for å forhindre oksidering fra den siden. Har sett at noen fortinner kabelen på forhånd og fyller hullet med tinn etterpå, mens andre igjen dypper kabel enden i kontaktfett før pressing. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Skal det fortinnes, skal det gjøres ETTER pressing, ikke før. Å fortinne etter blir på en måte en forsegling mot oksydering på samme måte som bruk av polfett. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 9.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Jeg skal ha et annet opplegg med godt krympet kabelsko og batteri-polsko med m10 pin og mutter. Jeg har en hydraulisk krympepress med et trykk på 10 tonn som lager perfekte krymper. Presser hele omkretsen på kabelsko i en sekskantet mønster. Så skal jeg ha på krympeplast. Blir bra tror jeg. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjellg Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Samme polsko som jeg har og nesten samme tang. De er veldig gode de der. Røde krympestrømper med lim fant jeg på eBay i UK. Det der kommer til å bli kjempebra LarsH, jeg så bare en video, husker ikke om det var YouTube, hvor han mettet kabelen først med tinn og fylte igjen hullet med tinn etter pressing. Kanskje det er unødvendig å Mette kabelen først? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Tinn er så mykt at dersom det blir liggende tinn mellom kabel og kontakt etter krymping, vil dette kunne bevege seg ved vibrasjon og gi dårlig kontakt. Dette er spesielt et problem ved tynnere kabler. Da jeg jobbet i NRK TV lydservice, kjøpte vi en gang en reportasjebuss fra Marconi i England. På den første turen på dårlige Vestlandsveier, løsnet et stort antall lydkabler fra sine rekkekoblinger. Alle disse hundre, tusenvis av kabelender var fortinnet før de ble skrudd fast i rekkeklemmer. Det ble en stor jobb for teknikerne som måtte komme fra England og rette opp fadesen. Selvfølgelig er heller ikke rekkeklemmer et godt valg der det er mye vibrasjoner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Lars H. skrev 50 minutter siden: Tinn er så mykt at dersom det blir liggende tinn mellom kabel og kontakt etter krymping, vil dette kunne bevege seg ved vibrasjon og gi dårlig kontakt. Dette er spesielt et problem ved tynnere kabler. Da jeg jobbet i NRK TV lydservice, kjøpte vi en gang en reportasjebuss fra Marconi i England. På den første turen på dårlige Vestlandsveier, løsnet et stort antall lydkabler fra sine rekkekoblinger. Alle disse hundre, tusenvis av kabelender var fortinnet før de ble skrudd fast i rekkeklemmer. Det ble en stor jobb for teknikerne som måtte komme fra England og rette opp fadesen. Selvfølgelig er heller ikke rekkeklemmer et godt valg der det er mye vibrasjoner. Yezz, ser den. Men med så tykke kabler som det her er snakk, og og så sant det brukes samme norm både på kabel, sko og bakker så skal vel ikke problemet være så veldig stort. Min hypotetiske tankegang sier vel egentlig at kabelen er bedre beskyttet om kordellene også er tinnet? Men ser samtidig at tinn og bevegelse er et moment man må ta hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Tinnet beskytter mot korrosjon men det er helt dødt så om en tinner først og så presser, enten med crimptang eller skruforbindelse, så oppnår en ikke noe spenn i koblingspunktet. En annen ting med tinn er at det trekker gjerne langt ut i kabelen og gjør at den blir stiv og tåler mindre vibrasjon... En skikkelig presskabelsko, presset med riktig verktøy, gir binding på molekylnivå og det sitter som det skal. Syrefritt fett beskytter i ettertid. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Kjellg skrev for 1 time siden: Min hypotetiske tankegang sier vel egentlig at kabelen er bedre beskyttet om kordellene også er tinnet? Men ser samtidig at tinn og bevegelse er et moment man må ta hensyn til. Helt etter hva jeg etter teori og praksis kan være enig i. Velg kabel med fortynnede enkelttråder. Da er hver enkelt tynne tråd beskyttet. SveinHa skrev 8 minutter siden: Tinnet beskytter mot korrosjon men det er helt dødt så om en tinner først og så presser, enten med crimptang eller skruforbindelse, så oppnår en ikke noe spenn i koblingspunktet. En annen ting med tinn er at det trekker gjerne langt ut i kabelen og gjør at den blir stiv og tåler mindre vibrasjon... En skikkelig presskabelsko, presset med riktig verktøy, gir binding på molekylnivå og det sitter som det skal. Syrefritt fett beskytter i ettertid. Ja, tinnet er dødt, så om en klemmer til med EKSTRA STORT press, kommer kabel og kontakt i god kontakt, altså med stor kraft. Ja, - tinnet trekker nok litt ut i kabelen, men med dimensjoner for baugtrustere og andre forbrukere, er nok kabelen mye stivere enn kabelen og dette blir ikke noe problem. Men med en 0,75mm2 kabel, blir det noe annet. Å snakke om "molekylnivå", er nok langt over mitt kompetansenivå! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mons Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Hvis kobberen ikke er helt ren må man bruke tinn med flussmiddel, og flussmiddelet er vanskelig å få vekk. Det fremmer korrosjon.. Jeg liker å spraye litt tynn tectyl el på kabelenden før jeg presser på kabelskoen og krymper på strømpe. Tynn tectyl trekker langt inn i kabelen og beskytter godt i svært mange år. Strømpen blir da mest estetisk, men forhindrer fukt og bevegelse i overgangen mellom kabelsko og isolasjon. Kabelsko slik tråden startet med funker gjerne lenge, men ved hard kinning eller langvarig bruk av truster (altså når du allerede har problemer) risikerer man at det begynner å gå varmt. Da kan det være kort vei til isolasjonen tar fyr. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kjellg Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Lars H. skrev for 3 timer siden: Å snakke om "molekylnivå", er nok langt over mitt kompetansenivå! Hehe, da er vi inne på det kontaktfettet, i en tidligere tråd, hvor jeg så at fettet faktisk inneholdt et relakserende medium. I tillegg heter kopperen vi benytter ikke bare Cu, men Cu+ eller den mest vanlige Cu2+ Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 (redigert) Som informasjon, hvor mange år har denne pol-skoen vært i bruk? Pol-skoen på min traktor så akkurat lik ut, etter 35 års bruk. Jeg kuttet av en tomme, rengjorde, litt vaselin-spray, monterte, regner med det holder opp mot nye 35 år. Redigert 10.Desember.2017 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Jeg har også sett dårligere polsko som har funket lenge, men en 35 år gammel traktor med en liten startmotor og etpar lykter samt ett batteri som bare har stål og masse frisk luft rundt seg er vel ikke helt å sammenligne med relativt langvarige uttak av mye strøm i et lite tett batterirom slik du får med truster, ankervinsj osv. Om polskoen din smelter ned må du måke snø for hånd, men i båten betyr det kanskje å svømme til land. Et kjapt søk på brann, båt og batteri utpeker det elektriske som synder i mange båtbranner. Sitér dette innlegget Mons Link to post
PiperBill Svart 10.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Sørlandet2 skrev for 2 timer siden: Som informasjon, hvor mange år har denne pol-skoen vært i bruk? Det vet jeg ikke men båten er fra 98 (Baltic). Jeg har måttet koble inn både start og forbruksbanken for at motoren skulle starte lett. Hadde mistanke om at primaer anlegg trengte litt TLC og dermed har det blitt et vinterprosjekt å oppgradere det meste. Holder på med det og å tegne opp hele anlegg. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 PiperBill skrev 5 minutter siden: Det vet jeg ikke men båten er fra 98 (Baltic). Jeg har måttet koble inn både start og forbruksbanken for at motoren skulle starte lett. Hadde mistanke om at primaer anlegg trengte litt TLC og dermed har det blitt et vinterprosjekt å oppgradere det meste. Holder på med det og å tegne opp hele anlegg. Er jo synn å se at produsenten har brukt "rimelige" komponenter, men mitt poeng er at hvis det har fungert i 19 år, så er vel det ikke så verst. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Uansett, så synes jeg det er et veldig givende vinterprosjekt å gjøre det. En ting er at du får gått over hele anlegget og utbedret eventuelle feil (slik som her) men det andre er at det er veldig lærerikt. Om du i tillegg også legger inn litt perfeksjonisme, så er det veldig moro å holde på med. På meg så høres det ut som om du gjør det :) Skal du trekke det til det helt ytterste og oppgradere det meste som jeg gjorde, så kjøpte jeg et termokamera fra Flir. Med det så ser du med en gang om det er noe som har dårlig kontakt eller skurrer. I tillegg så kan kameraet brukes til mye annet også. Nei jeg er enig, gjør ordentlig arbeid når du først gjør det Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 (redigert) Jeg spør om en annen ting her istedenfor å starte ny tråd. (Det blir for mange "newbie" spørsmål fra meg :-) Jeg har to batterier på start og to på forbruk. Like batterier (Exide dual purpose). Ønsker å koble nummer 2 fra startbanken over på forbruk slik at jeg har tre på forbruk og bare et på start. De to bankene ligger ca. en meter fra hverandre. Hvordan best gjøres dette? PS det er lagt opp slik at jeg kan koble start og forbruk samme via en hovedbryter men jeg har ikke tegnet inn dette da det (kanskje) er urelevant til spørsmålet. Redigert 10.Desember.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
mons Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Fjern plusskabelen fra startbatteri nr 1 og legg en tykk kabel mellom plussen på 1 og 3. Det kan være du får lite spenning på thrusteren med ett batteri. Da må du vurdere å flytte den over på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.