Jump to content

Batteritilkobling, skrekk eksempel?


PiperBill

Recommended Posts

Den ser jo blank ut like ved isolasjonen så jeg vinne nok bare ha klippet 1 cm. Ha på noe godstoff etterpå, jeg bruker Tectyl ML eller FluidFilm på slikt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

mi meining er at dette er ikkje ille, men hvis du har råd til å kutta eit par centimeter av kvar ledning og gå laus på kontaktflatene i polskoen og tersane med stålbørste til det blir "so blankpusst og fint at da lyse" og so skru i hop igjen med det so bør det vera heilt greit. Men skulle du no finna på å skifta den kabelen. meiner eg at du vil vera best tent med å føra den heil gjennom denne skoen, og ikkje ha skøyt i kabelen mellom tersane.

Link to post

Jeg synes heller ikke det var så ille. Men en liten kommentar til innlegg 1. Om du skal gå for nye Kabelsko så pass på å få de uten inspeksjonshull i framkant. Om det er et slikt hull så må du gjøre noe for å forhindre oksidering fra den siden. Har sett at noen fortinner kabelen på forhånd og fyller hullet med tinn etterpå, mens andre igjen dypper kabel enden i kontaktfett før pressing. 

Link to post

Skal det fortinnes, skal det gjøres ETTER pressing, ikke før. Å fortinne etter blir på en måte en forsegling mot oksydering på samme måte som bruk av polfett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg skal ha et annet opplegg med godt krympet kabelsko og batteri-polsko med m10 pin og mutter. Jeg har en hydraulisk krympepress med et trykk på 10 tonn som lager perfekte krymper. Presser hele omkretsen på kabelsko i en sekskantet mønster. Så skal jeg ha på krympeplast. Blir bra tror jeg.

 

 

m10pin.jpg

press.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Samme polsko som jeg har og nesten samme tang. De er veldig gode de der. Røde krympestrømper med lim fant jeg på eBay i UK. Det der kommer til å bli kjempebra 

 

LarsH, jeg så bare en video, husker ikke om det var YouTube, hvor han mettet kabelen først med tinn og fylte igjen hullet med tinn etter pressing. Kanskje det er unødvendig å Mette kabelen først?

Link to post

Tinn er så mykt at dersom det blir liggende tinn mellom kabel og kontakt etter krymping, vil dette kunne bevege seg ved vibrasjon og gi dårlig kontakt. Dette er spesielt et problem ved tynnere kabler. Da jeg jobbet i NRK TV lydservice, kjøpte vi en gang en reportasjebuss fra Marconi i England. På den første turen på dårlige Vestlandsveier, løsnet et stort antall lydkabler fra sine rekkekoblinger. Alle disse hundre, tusenvis av kabelender var fortinnet før de ble skrudd fast i rekkeklemmer. Det ble en stor jobb for teknikerne som måtte komme fra England og rette opp fadesen. Selvfølgelig er heller ikke rekkeklemmer et godt valg der det er mye vibrasjoner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 50 minutter siden:

Tinn er så mykt at dersom det blir liggende tinn mellom kabel og kontakt etter krymping, vil dette kunne bevege seg ved vibrasjon og gi dårlig kontakt. Dette er spesielt et problem ved tynnere kabler. Da jeg jobbet i NRK TV lydservice, kjøpte vi en gang en reportasjebuss fra Marconi i England. På den første turen på dårlige Vestlandsveier, løsnet et stort antall lydkabler fra sine rekkekoblinger. Alle disse hundre, tusenvis av kabelender var fortinnet før de ble skrudd fast i rekkeklemmer. Det ble en stor jobb for teknikerne som måtte komme fra England og rette opp fadesen. Selvfølgelig er heller ikke rekkeklemmer et godt valg der det er mye vibrasjoner.

 

Yezz, ser den. Men med så tykke kabler som det her er snakk, og og så sant det brukes samme norm både på kabel, sko og bakker så skal vel ikke problemet være så veldig stort. Min hypotetiske tankegang sier vel egentlig at kabelen er bedre beskyttet om kordellene også er tinnet? Men ser samtidig at tinn og bevegelse er et moment man må ta hensyn til. 

Link to post

Tinnet beskytter mot korrosjon men det er helt dødt så om en tinner først og så presser, enten med crimptang eller skruforbindelse, så oppnår en ikke noe spenn i koblingspunktet. En annen ting med tinn er at det trekker gjerne langt ut i kabelen og gjør at den blir stiv og tåler mindre vibrasjon...

 

En skikkelig presskabelsko, presset med riktig verktøy, gir binding på molekylnivå og det sitter som det skal. Syrefritt fett beskytter i ettertid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Kjellg skrev for 1 time siden:

 

Min hypotetiske tankegang sier vel egentlig at kabelen er bedre beskyttet om kordellene også er tinnet? Men ser samtidig at tinn og bevegelse er et moment man må ta hensyn til. 

 

Helt etter hva jeg etter teori og praksis kan være enig i. Velg kabel med fortynnede enkelttråder. Da er hver enkelt tynne tråd beskyttet.

 

SveinHa skrev 8 minutter siden:

Tinnet beskytter mot korrosjon men det er helt dødt så om en tinner først og så presser, enten med crimptang eller skruforbindelse, så oppnår en ikke noe spenn i koblingspunktet. En annen ting med tinn er at det trekker gjerne langt ut i kabelen og gjør at den blir stiv og tåler mindre vibrasjon... En skikkelig presskabelsko, presset med riktig verktøy, gir binding på molekylnivå og det sitter som det skal. Syrefritt fett beskytter i ettertid.

 

Ja, tinnet er dødt, så om en klemmer til med EKSTRA STORT  press, kommer kabel og kontakt i god kontakt, altså med stor kraft. Ja, - tinnet trekker nok litt ut i kabelen, men med dimensjoner for baugtrustere og andre forbrukere, er nok kabelen mye stivere enn kabelen og dette blir ikke noe problem. Men med en 0,75mm2 kabel, blir det noe annet. 

 

Å snakke om "molekylnivå", er nok langt over mitt kompetansenivå! :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvis kobberen ikke er helt ren må man bruke tinn med flussmiddel, og flussmiddelet er vanskelig å få vekk. Det fremmer korrosjon..

Jeg liker å spraye litt tynn tectyl el på kabelenden før jeg presser på kabelskoen og krymper på strømpe. Tynn tectyl trekker langt inn i kabelen og beskytter godt i svært mange år.

Strømpen blir da mest estetisk, men forhindrer fukt og bevegelse i overgangen mellom kabelsko og isolasjon.

 

Kabelsko slik tråden startet med funker gjerne lenge, men ved hard kinning eller langvarig bruk av truster (altså når du allerede har problemer) risikerer man at det begynner å gå varmt. Da kan det være kort vei til isolasjonen tar fyr.

Mons

Link to post

Jeg har også sett dårligere polsko som har funket lenge, men en 35 år gammel traktor med en liten startmotor og etpar lykter samt ett batteri som bare har stål og masse frisk luft rundt seg er vel ikke helt å sammenligne med relativt langvarige uttak av mye strøm i et lite tett batterirom slik du får med truster, ankervinsj osv. Om polskoen din smelter ned må du måke snø for hånd, men i båten betyr det kanskje å svømme til land.

Et kjapt søk på brann, båt og batteri utpeker det elektriske som synder i mange båtbranner.

Mons

Link to post
Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Som informasjon, hvor mange år har denne pol-skoen vært i bruk?

 

Det vet jeg ikke men båten er fra 98 (Baltic). Jeg har måttet koble inn både start og forbruksbanken for at motoren skulle starte lett. Hadde mistanke om at primaer anlegg trengte litt TLC og dermed har det blitt et vinterprosjekt å oppgradere det meste. Holder på med det og å tegne opp hele anlegg.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
PiperBill skrev 5 minutter siden:

 

Det vet jeg ikke men båten er fra 98 (Baltic). Jeg har måttet koble inn både start og forbruksbanken for at motoren skulle starte lett. Hadde mistanke om at primaer anlegg trengte litt TLC og dermed har det blitt et vinterprosjekt å oppgradere det meste. Holder på med det og å tegne opp hele anlegg.

Er jo synn å se at produsenten har brukt "rimelige" komponenter, men mitt poeng er at hvis det har fungert i 19 år, så er vel det ikke så verst.

Link to post

Uansett, så synes jeg det er et veldig givende vinterprosjekt å gjøre det. En ting er at du får gått over hele anlegget og utbedret eventuelle feil (slik som her) men det andre er at det er veldig lærerikt. Om du i tillegg også legger inn litt perfeksjonisme, så er det veldig moro å holde på med. På meg så høres det ut som om du gjør det :) Skal du trekke det til det helt ytterste og oppgradere det meste som jeg gjorde, så kjøpte jeg et termokamera fra Flir. Med det så ser du med en gang om det er noe som har dårlig kontakt eller skurrer. I tillegg så kan kameraet brukes til mye annet også. Nei jeg er enig, gjør ordentlig arbeid når du først gjør det :yesnod:

Link to post

Jeg spør om en annen ting her istedenfor å starte ny tråd. (Det blir for mange "newbie" spørsmål fra meg :-)

 

Jeg har to batterier på start og to på forbruk. Like batterier (Exide dual purpose). Ønsker å koble nummer 2 fra startbanken over på forbruk slik at jeg har tre på forbruk og bare et på start. De to bankene ligger ca. en meter fra hverandre.

Hvordan best gjøres dette?

PS det er lagt opp slik at jeg kan koble start og forbruk samme via en hovedbryter men jeg har ikke tegnet inn dette da det (kanskje)  er urelevant til spørsmålet.

batterytegn.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...