PiperBill Svart 10.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 (redigert) Tusen takk. Vet ikke om jeg forsto det helt. Ved å koble 1 (start) til 3 (forbruk) så blir nummer 2 til start og truster? Dvs kablene til truster og start på plusspolet på nummer 2. Stemmer det? Trenger jeg ikke gjøre noe med minus kablene? Det med nok strøm til truster.. jeg skal se i brukerhåndbok hva den krever. Men trusteren brukes bare når motoren er i gang så er det noe problem da? Hva hvis jeg fjerner koblingen mellom pluss på 1 og 2 og så strekker en kabel fra pluss på 2 til pluss på 3. Da blir nummer 1 bare til start og nummer 2 (med truster) flyttet over til forbruk.. eller? Redigert 10.Desember.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
mons Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Ja. Thruster og start på samme plusspol. Slik tegningen din viser er alle minuser allerede koblet sammen og trengs ikke å gjøres noe med (hvis du ikke har hovedstrømbrytere på minus) Thrusteren trekker mye strøm, og det er ikke alle batterier som klarer å levere nok strøm fort nok slik at man får spenningsfall og mindre effekt på thrusteren. Gjør du som du skriver nederst får du tre batterier som leverer til thrusteren og startbatteriet er bare til start (og gjerne alle motorfunksjoner/instrumenter). Tror at eneste ulempen med det er lite strøm på forbruksbanken når du skal bruke thrusteren etter ei langhelg uten lading i uthavn. Det er få som har lading nok til å unngå spenningsfall når man kjører thruster. Sitér dette innlegget Mons Link to post
PiperBill Svart 11.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 Er det så enkelt? Dette gir meg 3 x 100ah AGM batterier på forbruk og 1x100ah AGM på start. Hekk og baug truster på forbruk mens ankervinsj er på start (Men det er lett å byte om). Holder det med 70 mm2 kable? Ellers kan jeg montere enda et batteri til på forbruk å la det være 2 på start. Men kan det være nødvendig? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Dinamo Svart 11.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 ja, det er so enkelt som du har tegna her. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 Om jeg hadde vært deg, så hadde jeg fortsatt hatt to batteri til start og thruster, og heller kjøpt et batteri ekstra til forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 Enig med bellen. Husker jeg rett så har du et ‘beist’ av en Deutz på 6-7 liter i Balticen. Ville i alle fall sjekket hva som er minimum CCA/MCA for å starte Deutz’en og sørge for at startbanken tilfredsstiller dette + litt margin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2017 6,2-liter'n til Hulda har i hvert fall ikke noe problem med å starte på 100 Ah. Men det kommer jo litt an på CCA. Nå kjører Hulda belt & bracelets, så minimum 150 Ah for min del. Som egentlig er det minste batteriet om bord. Skader ikke med litt ekstra futt. Men dette 150 Ah-batteriet som ligger i baugen greier å starte motoren via 95 kvadrat kabler. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 12.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 (redigert) Eneste det står om batteri i håndboka til Vetus DT67 er at det skal være på minst 88Ah og maks 176Ah. Hvorfor er det satt en øvre grense her? Med 2 x 100Ah så har jeg over maks allerede. Tja.. nå er alt litt «up in the air». Både start og forbruk har vært koblet sammen før, via «emergency» bryter. Det har fungert bra hos tidligere eier men jeg er skeptisk til å risikere muligheten for å gå tom for startstrøm. Men med 160W solcelle og en 900A powerpack. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-900-A-med-kompressor-2000035161/ så er sjansene ikke veldig store. Vi er også veldig forsiktige med strømbruken ombord. Men er det ok å kjøre de 2 batteribankene som et eller er det bare ikke «the done thing» Redigert 12.Desember.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
nordan family 27 Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Jeg har polsko som ligner på trådstarter sin - men jeg jeg ikke en skjøt i polskoen - har hel kabel som er avisolert akkurat under klem-punktet. Blir mer "hel ved". Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 PiperBill skrev On 9.12.2017 at 18.48: Jeg skal ha et annet opplegg med godt krympet kabelsko og batteri-polsko med m10 pin og mutter. Jeg har en hydraulisk krympepress med et trykk på 10 tonn som lager perfekte krymper. Presser hele omkretsen på kabelsko i en sekskantet mønster. Så skal jeg ha på krympeplast. Blir bra tror jeg. hvor handler du en sik krympetang? og til hvilken pris omtrent? har en krympetang for store kabler selv, men tangen er et stort og tungt utyske å drasse rundt med, som regel er vi to mann på klemmingen på slutten Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
husky dane 85 Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Du får sikkert låna tang av ein el instalatør Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 (redigert) Merk at tangen til PiperBill ikke tar kabler større enn 70mm2 Redigert 13.Desember.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 13.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 (redigert) janet skrev for 1 time siden: hvor handler du en sik krympetang? og til hvilken pris omtrent? har en krympetang for store kabler selv, men tangen er et stort og tungt utyske å drasse rundt med, som regel er vi to mann på klemmingen på slutten Ebay. Bare søk "hydraulic crimping" Tror ikke jeg har mere en 70 mm2 kabler :-) Redigert 13.Desember.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjellg Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 (redigert) janet skrev for 1 time siden: hvor handler du en sik krympetang? og til hvilken pris omtrent? har en krympetang for store kabler selv, men tangen er et stort og tungt utyske å drasse rundt med, som regel er vi to mann på klemmingen på slutten Jeg kjøpte min 16T på eBay. Husker ikke om det var UK eller USA. Tror den kostet rett under 1000 lappen. Husker ikke hvor store kabler min klemmer, men aluminium tok den i alle fall 320mm2. Vær bare obs på å se etter mm2 og ikke AWG. Har ei mekanisk tang fra BT også men denne er mye lettere å jobbe med. Redigert 13.Desember.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 13.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 (redigert) For eks.. https://www.ebay.com/itm/Hydraulic-Crimping-Tool-Kit-16-T-Cable-Crimper-Dies-Wire-Terminal-Crimp-Lug-Set/281741764687?epid=1372262696&hash=item41991e284f:g:fXEAAOSwBLlU5UkA eller. https://www.ebay.com/itm/Presszange-Hydraulisch-fur-Kabelquerschnitte-Crimpzange-10-300mm2-16T-PRAS-16T/152255761855?hash=item2373268dbf:g:2GwAAOSwPCVX6TOE Men de kommer fra china alle sammen så portoen (og ofte prisen) blir mye lavere ved å kjøpe derfra. Min kom med DHL levert på døra etter 5 dager. Kjøpte bare 10T model på Wish.com til a kr 350,- Redigert 13.Desember.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjellg Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Her er noen tenger. Ser jeg ga 38GBP. Fikk min inn uten noen ekstra mva. https://www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_nkw=16+Ton+Hydraulic+Wire+Battery+Cable+Lug+Terminal+Crimper+Crimping+Tool+11+Dies&_id=360798635074&&_trksid=p2057872.m2749.l2658 Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 du verden, takk tittet litt på Amazon, der var det et utvalg slike til under 40 dollar mega tangen jeg har gjør jobben, men er et slit å bruke Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
PiperBill Svart 14.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 Denne typen polsko som (som jeg skal bytte ut) som klemmer kabelen på plass er beregnet til kabel opptil 35 mm2 ifølge Raco sin webside. Mens den med M10 bolt og mutter som jeg bytter til er til 70 mm2. Har dette noe praktisk betydning i «the real world» kan jeg ikke si men det kan vel ikke skader å ha riktige dimensjonene på polskoene. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Dinamo Svart 14.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 PiperBill skrev 8 minutter siden: Denne typen polsko som (som jeg skal bytte ut) som klemmer kabelen på plass er beregnet til kabel opptil 35 mm2 ifølge Raco sin webside. Mens den med M10 bolt og mutter som jeg bytter til er til 70 mm2. Har dette noe praktisk betydning i «the real world» kan jeg ikke si men det kan vel ikke skader å ha riktige dimensjonene på polskoene. I følge Raco si nettside har polskoen som er beregnet til kabel opp til 35 mm2 enkel ters på toppen. Der er ein størrelse polsko på denne nettsida som har dobbel ters, som på ditt bilde, og den går til 92 mm2. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 14.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 Ja "I stand corrected" måtte bare se lengre nede på sida. http://www.raco.dk/index.php/en/raco/battery-terminals Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 22.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Den ene minuskabelen som kobler startbatteriene sammen så slik ut da jeg avisolerte den. Her skal det byttes til fortinnet kabel. Forresten er det noen som trenger Raco polsko? Dumt å bare kaste men jeg kommer ikke til å bruke de. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.