Jump to content

Batteritilkobling, skrekk eksempel?

PiperBill

Recommended Posts

Tusen takk. Vet ikke om jeg forsto det helt. Ved å koble 1 (start) til 3 (forbruk) så blir nummer 2 til start og truster? Dvs kablene til truster og start på plusspolet på nummer 2. Stemmer det?

Trenger jeg ikke gjøre noe med minus kablene?

Det med nok strøm til truster.. jeg skal se i brukerhåndbok hva den krever. Men trusteren brukes bare når motoren er i gang så er det noe problem da?

Hva hvis jeg fjerner koblingen mellom pluss på 1 og 2 og så strekker en kabel fra pluss på 2 til pluss på 3. Da blir nummer 1 bare til start og nummer 2 (med truster) flyttet over til forbruk.. eller?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ja. Thruster og start på samme plusspol. Slik tegningen din viser er alle minuser allerede koblet sammen og trengs ikke å gjøres noe med (hvis du ikke har hovedstrømbrytere på minus)

Thrusteren trekker mye strøm, og det er ikke alle batterier som klarer å levere nok strøm fort nok slik at man får spenningsfall og mindre effekt på thrusteren.

Gjør du som du skriver nederst får du tre batterier som leverer til thrusteren og startbatteriet er bare til start (og gjerne alle motorfunksjoner/instrumenter). Tror at eneste ulempen med det er lite strøm på forbruksbanken når du skal bruke thrusteren etter ei langhelg uten lading i uthavn.

Det er få som har lading nok til å unngå spenningsfall når man kjører thruster.

Mons

Er det så enkelt? Dette gir meg 3 x 100ah AGM batterier på forbruk og 1x100ah AGM på start. Hekk og baug truster på forbruk mens ankervinsj er på start (Men det er lett å byte om).

Holder det med 70 mm2 kable?

Ellers kan jeg montere enda et batteri til på forbruk å la det være 2 på start. Men kan det være nødvendig?

batterytegn.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Eneste det står om batteri i håndboka til Vetus DT67 er at det skal være på minst 88Ah og maks 176Ah. Hvorfor er det satt en øvre grense her? Med 2 x 100Ah så har jeg over maks allerede.

Tja.. nå er alt litt «up in the air». Både start og forbruk har vært koblet sammen før, via «emergency» bryter. Det har fungert bra hos tidligere eier men jeg er skeptisk til å risikere muligheten for å gå tom for startstrøm.  Men med 160W solcelle og en 900A powerpack.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-900-A-med-kompressor-2000035161/

så er sjansene ikke veldig store. Vi er også veldig forsiktige med strømbruken ombord.

Men er det ok å kjøre de 2 batteribankene som et eller er det bare ikke «the done thing»

PiperBill skrev On 9.12.2017 at 18.48:

Jeg skal ha et annet opplegg med godt krympet kabelsko og batteri-polsko med m10 pin og mutter. Jeg har en hydraulisk krympepress med et trykk på 10 tonn som lager perfekte krymper. Presser hele omkretsen på kabelsko i en sekskantet mønster. Så skal jeg ha på krympeplast. Blir bra tror jeg.

m10pin.jpg

press.jpg

hvor handler du en sik krympetang? og til hvilken pris omtrent?

har en krympetang for store kabler selv,

men tangen er et stort og tungt utyske å drasse rundt med, som regel er vi to mann på klemmingen på slutten

V8 rules.

Merk at tangen til PiperBill ikke tar kabler større enn 70mm2

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

janet skrev for 1 time siden:

men tangen er et stort og tungt utyske å drasse rundt med, som regel er vi to mann på klemmingen på slutten

Ebay. Bare søk "hydraulic crimping" Tror ikke jeg har mere en 70 mm2 kabler :-)

janet skrev for 1 time siden:

Jeg kjøpte min 16T på eBay. Husker ikke om det var UK eller USA. Tror den kostet rett under 1000 lappen. Husker ikke hvor store kabler min klemmer, men aluminium tok den i alle fall 320mm2. Vær bare obs på å se etter mm2 og ikke AWG. Har ei mekanisk tang fra BT også men denne er mye lettere å jobbe med. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

For eks..

https://www.ebay.com/itm/Hydraulic-Crimping-Tool-Kit-16-T-Cable-Crimper-Dies-Wire-Terminal-Crimp-Lug-Set/281741764687?epid=1372262696&hash=item41991e284f:g:fXEAAOSwBLlU5UkA

eller.

https://www.ebay.com/itm/Presszange-Hydraulisch-fur-Kabelquerschnitte-Crimpzange-10-300mm2-16T-PRAS-16T/152255761855?hash=item2373268dbf:g:2GwAAOSwPCVX6TOE

Men de kommer fra china alle sammen så portoen (og ofte prisen) blir mye lavere ved å kjøpe derfra. Min kom med DHL levert på døra etter 5 dager. Kjøpte bare 10T model på Wish.com til a kr 350,-

Denne typen polsko som (som jeg skal bytte ut) som klemmer kabelen på plass er beregnet til kabel opptil 35 mm2 ifølge Raco sin webside. Mens den med M10 bolt og mutter som jeg bytter til er til 70 mm2. Har dette noe praktisk betydning i «the real world» kan jeg ikke si men det kan vel ikke skader å ha riktige dimensjonene på polskoene.

PiperBill skrev 8 minutter siden:

Denne typen polsko som (som jeg skal bytte ut) som klemmer kabelen på plass er beregnet til kabel opptil 35 mm2 ifølge Raco sin webside. Mens den med M10 bolt og mutter som jeg bytter til er til 70 mm2. Har dette noe praktisk betydning i «the real world» kan jeg ikke si men det kan vel ikke skader å ha riktige dimensjonene på polskoene.

I følge Raco si nettside har polskoen som er beregnet til kabel opp til 35 mm2 enkel ters på toppen. Der er ein størrelse polsko på denne nettsida som har dobbel ters, som på ditt bilde, og den går til 92 mm2.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...