Jump to content

VP TMD70B ca 1975, hvilken utveksling har giret?


Jernklumpen

Recommended Posts

Lurer på hvilken utveksling giret mitt har? Dette er i forbindelse med propell beregning.  Håper noen greier og tyde platen jeg har tatt bilde av.  Motoren er Volvo Penta tmd 70 B ca 75 mod. Regner med giret er fra samme tid. 20171209_153501.jpg.8a1cb76bdcdd9c7f6e97f47f43c92352.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Takk. Men tolket brukermanual at 6tallet er ratio. Er ikke det utveksling? Der står det jo 3.  Er du sikker på at det er 2:1?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Da skjønner jeg. Leste øvre nummeret serru. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Eg les ogso 401AVR2, og tolker det som nr 2 på lista over mulige utvekslinger, nemlig 1,459:1. Eit gear pleier å vera laga slik at alle tennene i eit hjul går i kontakt med alle tennene i eit anna hjul. Dermed so unngår ein muligheten for at det blir ekstra stor slitasje på ei tann i gearet, og dermed kort levetid. Men dette har med seg at utvekslingstala blir slikt med fleire desimalar. og ikkje sånn enkelt som 2:1.

Link to post

Nei, det er nok ikke helt slik det fungerer, Dinamo. Det er antall tenner (forhold mellom diameter på tannhjul) som bestemmer utvekslingen, det har ingenting med om drevene er rettskåret eller skråstilt. Om inngående aksling for eksempel har 50 tenner på tannhjulet og utgående tannhjul har 100 tenner, så blir forholdet 2:1. Men om inngående har 49 tenner og utgående 100 tenner, så får du et forhold på ca 2,0408:1.

Link to post

Det eg meinte er at om der er 50 tenner på det eine hjulet og 100 tenner på det andre, so vil tann nr 1 på 50tenners hjulet alltid treffa tann nr 1 og 51 på 100 tenners hjulet. Dette kan laga stor lokal slitasje, om ei tann er litt ekstra hard, i motsetning til om hjula har 50 og 101 tenner, der treffpunkta vil heilvariera, og gearet vil gå lenge før samme tann møtes igjen.

Link to post

Fikk også svar fra produsenten i dag. De svarer også 2:1. Og at olje skal byttes min hvert år.  Usikker på om det er byttet siste 45 år. Så da er det vel bare og bytte. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...