Gudrun Startet 11.Desember.2017 Del på Facebook Startet 11.Desember.2017 Kom over denne som viser forekomst av mikroplast i 4 av 5 blåskjell som ble testet. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoevern/fant-plast-i-fire-av-fem-norske-blaaskjell/a/24207754/ Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 Ja, kan vel neppe overraske noen dessverre .. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 (redigert) Nok en grunn til at agn er for krabber og fisk... Redigert 11.Desember.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ida Marie III Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 Napoli skrev for 2 timer siden: Nok en grunn til at agn er for krabber og fisk... Vel, du spiser vel krabben ??? som har spist blåskjellet, som..... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 Skrømande. Meir meir redd for dette enn drivhuseffekten, sjølv om den er alvorleg nok. Kva om forskarane finn ut at dette er farleg for folkehelsa? Ingenting å gjera, mat må me ha, og er innresibelt. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Det er nettop det, hjelper lite å ha en planet uten drivhuseffekt, hvis den drukner i annet søppel. Jeg mener at man burde ta kraftiger grep i forhold til direkte forurensning. Men det er kanskje ikke like spennende, eller like lett å tjene penger på? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Også her håper jeg at folk evner å ha (minst) to tanker i hodet samtidig. Og nok en gang må man faktisk begynne med seg selv! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Korsfjord Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Jeg synes også man skal gjøre seg ferdig med å sette klimaendringer opp mot forsøpling. Begge deler er noe vi er nødt til å ta tak i. Plastforsøpling er kanskje det som er lettest å ta tak i, fordi man kan gjøre mye med å endre på dårlige uvaner. Å få folk til å redusere bruken av bil, flyreiser etc er nok en større utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 kloke ord! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fjordgubbe Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 Korsfjord skrev On 12.12.2017 at 8.22: Jeg synes også man skal gjøre seg ferdig med å sette klimaendringer opp mot forsøpling. Begge deler er noe vi er nødt til å ta tak i. Plastforsøpling er kanskje det som er lettest å ta tak i, fordi man kan gjøre mye med å endre på dårlige uvaner. Å få folk til å redusere bruken av bil, flyreiser etc er nok en større utfordring. Eg trur faktisk plastforsøplinga m.m. er svært vanskeleg å gjere noko med, og so er den innreversibelt. Plast inngår i det aller meste me omgir oss med. Kva skulle vi gjort uten den? At me som privatpersonar stiller opp er ikkje nok, her må det til noko meir overordna, som på klima. For største utfordringa er mikroplasten, den me ikkje ser. No sist las me frå oppdrettsnæringa: Mange tusen tonn mikroplast vart slitt laus frå foringsrøyr. Dette er sjølvsagt ein bagatell i høve til mykje anna plast, men vært å nemne. Kva med alle millionar tonn i slitasje frå bildekka? Og alt som går ut i vaskevatnet? Lite let seg fjerne. Og kva veit me om kva påverknad denne har på den menneskelege organismen? Svært lite. Kanskje døyr me av den og? Nei, dette vert ikkje lett! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 28 minutes ago, Fjordgubbe said: At me som privatpersonar stiller opp er ikkje nok, ................. Enig, men det fritar ikke hver og en av oss for ansvar for det vi jo selv kan gjøre noe med. Ser litt for ofte argumentet at det hjelper ike hva jeg, eller vi, gjør for kineserne er flere osv Slike kommentarer er bare forsøk på ansvarsfraskrivelse etter mitt syn uten at jeg med deg peker fingeren på deg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 Mouche skrev for 3 timer siden: Enig, men det fritar ikke hver og en av oss for ansvar for det vi jo selv kan gjøre noe med. Ser litt for ofte argumentet at det hjelper ike hva jeg, eller vi, gjør for kineserne er flere osv Slike kommentarer er bare forsøk på ansvarsfraskrivelse etter mitt syn uten at jeg med deg peker fingeren på deg. Kva er du ikkje samd i? At det ikkje er nok berre å stille opp som privatpersonar? For det skal me sjølvsagt gjere, kven meiner ikkje det, men meiner du det er nok? Det eine fritek ein vel ikkje frå det andre? Kva gjer du som privatperson med mikroplasten t.d? Siller du opp, og korleis? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 Som jeg skrev er jeg enig med deg i at det ikke er nok at vi som privatpersoner stiller opp så litt uklart hva du spør om.Ja, jeg stiller opp i noen grad, men det er jamen ikke lett når alt som er tilgjengelig av mat og annet er pakket i plast. Bruker eksempelvis ikke butikkenes plastposer, men har med egen gjenbrukspose, sørger for at alt vi ikke kan unngå av plast går til resirkulasjon osv Mange små ting vi alle kan gjøre i hverdagen og som bekjent; alle monner drar. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 Klart man må begynne med seg selv, det gjelder uansett. Selvfølgelig må man også klare å ha to tanker i hodet. Men plastforsøpling må få høyere status; husk at reduksjon i bruk og kast av plast, vil alene utgjøre stor reduksjon av co2 utslipp. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hank Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 90 % av all plast i havet kommer fra disse elvene: https://www.dagbladet.no/nyheter/ti-elver-star-for-90-prosent-av-all-plast-i-havet/69083437 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 En undersøkelse utført av Mepex for Miljødirektoratet i fjor fastslår at i Norge ender om lag 8000 tonn mikroplast opp i havet fra landbaserte kilder hvert år. Disse kildene kan være bildekk, kunstgressbaner, marin forsøpling, men også kosmetikk. På verdensbasis tilsvarer dette 950 000 tonn mikroplast – hvert eneste år.– Mikroplast er ørsmå partikler av plast som for eksempel har blitt tilsatt skrubbekremer eller tannpasta for å slipe tennene hvitere, sier Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet. – Det store problemet med disse plastpartiklene, er at de er så små at renseanleggene våre ikke klarer å filtrere dem. Dermed ender de opp i havet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Knut K. Heje, Adm. dir i Mills mener kombinasjonen bærekraft og produktkvalitet vil skape fremtidens bedriftsvinnere. – Forbrukerne er i større grad opptatt av at produkter og tjenester ikke bare leverer kvalitet, men at valgene de tar også er bra i et større perspektiv. Derfor er bærekraft og miljø god business, sier Heje. Se hele intervjuet her. – Mills har et kontinuerlig fokus på å gjøre produktene våre sunnere og mer miljøvennlige. Det siste grepet vårt var å retenke hvordan vi pakker og organiserer Melange margarin for frakt og distribusjon. Dette har effektivisert transporten og ført til 31 færre lastebiler på veien årlig. Den totale avfallsmengden vår ble redusert med over 10% i fjor og vårt samlende CO2-avtrykk ble redusert med 4,5%. Mills miljøtips: 1. Velg et miljøvennlig og resirkulerbart materiale på emballasjen 2. Velg en form på emballasjen som gjør den enkel å pakke. Det er både mer effektivt, miljøvennlig og sparer fraktkostnader. Knut K. Heje oppfordrer alle norske bedrifter som sender varer med emballasje ut på markedet til å ta miljøansvar og være medlem av Grøntpunkt Norge. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 "Mills miljøtips: 1. Velg et miljøvennlig og resirkulerbart materiale på emballasjen 2. Velg en form på emballasjen som gjør den enkel å pakke. Det er både mer effektivt, miljøvennlig og sparer fraktkostnader. Knut K. Heje oppfordrer alle norske bedrifter som sender varer med emballasje ut på markedet til å ta miljøansvar og være medlem av Grøntpunkt Norge." Ja, dette er vegen å gå! Slutt med innpakning i plast og velg gunstig form på emballasje som reduserer transportkostnaden. Og so vidare. Og so må det kraftige avgifter til på bruk av plast som ikkje vert brote ned i naturen. Ja, her er avgifter på sin plass! Plast som vert brote ned i miljøvenlege komponenter er eit mindre problem. (Men her som ved drivhuseffekten, må og befolkningseksplosjonen nemnast, sidan den er eit av dei aller største problema. I alle høve når det gjeld drivhuseffekten, der er den størst.) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Asia og Afrika har snart 6 mrd. innbyggere, mot Europas 3/4 mrd. Som nevnt over, skyldes mye av problemet all plasten som blir ført ut via elver. 90 % av all plasten kommer fra 10 elver, disse 10 mest forurensende elvene ligger alle i Asia og Afrika. Jeg er helt enig i at vi også må gå foran med et godt eksempel, men det blir uanset som et mikroskopisk musepiss i plasthavet. Jeg tror dessverre at kampen er tapt for lenge siden og at vi gjør bedre i å sette inn innsatsen på hvordan vi skal kunne produsere mat uten bruk av havet. I Norge har vi store kystnære landarealer, som kan utnyttes til produksjon av marin mat under kontrollerte forhold. Det er på tide vi løfter oppdrett opp på land. Inntil idag har det stort sett vært fokusert på hvor mye oppdrettsnæringen forurenser ved sjøbaserte anlegg, nå er det på tide å fokusere på hva som tas opp i produktene ved sjøbaserte anlegg. Norge burde kunne være foregangsland i utvikling av landbaserte anlegg. Trist, men antagelig sant. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 "Jeg tror dessverre at kampen er tapt for lenge siden og at vi gjør bedre i å sette inn innsatsen på hvordan vi skal kunne produsere mat uten bruk av havet. I Norge har vi store kystnære landarealer, som kan utnyttes til produksjon av marin mat under kontrollerte forhold. Det er på tide vi løfter oppdrett opp på land. Inntil i dag har det stort sett vært fokusert på hvor mye oppdrettsnæringen forurenser ved sjøbaserte anlegg, nå er det på tide å fokusere på hva som tas opp i produktene ved sjøbaserte anlegg. Norge burde kunne være foregangsland i utvikling av landbaserte anlegg." Mykje klokt her, men lukka anlegg til havs synest eg er greit. Om alt skal på land får me plassproblem. Det kan bli dyrt, skjemmer ut naturen, og me kan bli utkonkurrerte av land som har større forutsettningar for nett dette. Men oppdrettarane må betale for plassen, også til havs. Den høyrer til fellesskapet. Det er ikkje berre å ta seg tilrette. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Ja, enig i ordet " lukka anlegg", som jo selvsagt like gjerne kan være på havet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 3 hours ago, Shore said: Jeg er helt enig i at vi også må gå foran med et godt eksempel, men det blir uanset som et mikroskopisk musepiss i plasthavet. Ja, men nei. Per capita vil jeg TRO at vi forurenser langt mere enn hva de gjør i Afrika og Asia. Med andre ord er det riktig at de forurenser mere og at vi forurenser mere. Uansett må vi alle ta et ansvar og begynne med noe vi selv kan påvirke nemlig oss selv. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Shore Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Ja, men nei, ikke uvanlig at et slikt svar kommer fra den kanten. Jeg sier ikke at vi ikke forurenser og at vi ikke skal ta ansvar, men at forurensningen fra Norge kan regnes som musepiss i en verden hvor vi teller promiller av befolkningen. Vi ligger skyhøyt i retur av plastembalasje i forhold til de landene som nevnes, vi har en infrastruktur som ligger milevis foran de samme, skulle være artig å se hvilken forskning som viser at vi forurenser mere, som du skriver. Uansett var ikke dette kjernen i innlegget mitt, det var hvor langt forurensningen var kommet og hva vi bør satse på i fremtiden. https://www.dagbladet.no/nyheter/n-million-plastflasker-kjopes-hvert-minutt-de-truer-kloden/68379941 Når vi vet hvor mange av disse som havner i havet, ville ikke jeg satset på mirakler for havlevende skapninger i fremtiden. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Ikkje vanskeleg å være samd med dette Shore! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 2 hours ago, Shore said: Vi ligger skyhøyt i retur av plastembalasje i forhold til de landene som nevnes, vi har en infrastruktur som ligger milevis foran de samme, skulle være artig å se hvilken forskning som viser at vi forurenser mere, som du skriver. Gode på plastretur ja, men også skyhøyt i forbruk av plast per capita. Nå mener jeg at begrepet forurensing ikke er begrenset til plast, men allikevel. Forbruket av plast i VestEuropa utgjør 24% av verdens forbruk mens Kina bruker "kun" 15% til tross for at de er langt flere. Alle slike tall er åpent tilgjengelig for de som ønsker å finne svaret på (også) slike spørsmål. Søk og du vil finne? Og som vanlig kommer argumentet at vi er så få, de er så mange, ja så da får "de" løse problemet slik at "vi" kan holde på som før! Merkelig holdning! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.