Fjordgubbe Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Likevel monnar det so forferdeleg lite kva me gjer og ikkje gjer. Me må ha med oss dei store og. Men sjølvsagt skal me stille opp. Og so må det arbeidast internasjonalt. Dette blir tungt! For liten vilje! Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 17.Desember.2017 Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Mouche skrev 22 minutter siden: Og som vanlig kommer argumentet at vi er så få, de er så mange, ja så da får "de" løse problemet slik at "vi" kan holde på som før! Merkelig holdning! Og som vanlig kommer pekefingeren fra han som bor i Osloområdet, har ferieeindom på sørlandet og på Kreta og som selvsagt ikke bidrar til forurensning av noe slag, han har jo el-sykkel må vite, og som bruker argumenter som ikke har noe med tråden og gjøre "Nå mener jeg at begrepet forurensing ikke er begrenset til plast, men allikevel".......... Hvor du fikk med deg at jeg mener "de andre" skal løse problemet uten at vi skal bidra, det må bero på en forutanelse av de sjeldne. Jeg beskrev hvor lite det kunne monne med våre promiller av verdens befolkning og hvor håpløst stort problemet egentlig er. Og hva har det med saken og gjøre hvor mange prosent av plastforbruk som foregår i Europa, når det er resten av verden som forsøpler? Vi snakket om mikroplast i havet, gjorde vi ikke, det var ikke forbrukt plast og energiforbruk som var tema denne gangen? Du hoppet også glatt over mitt argument over hvor godt utbygd infrastruktur (les renovering) vi har og hvor gode vi er på plastretur, nei slike argumenter kan jo ødelegge for din evige svartmaling av egne landsmenns holdninger. Ta en titt i speilet og les opp i hvilken grad du er forbruker av jordas ressurser og bidrar til verdens forurensningsproblemer, før du kommer med denne evige pekefingeren. Hadde det stått "Fremtiden i våre hender" på visittkortet ditt, hadde det kunnet vært troverdig, men fra en med ferieeiendom nær 4000 km unna, blir slik argumentasjon ganske patetisk. Nå, hva tror du om fremtiden? Ser du for deg en god fremtid når ett års produksjon av plastflasker når "halveis til sola" og mesteparten havner i havet? Når Norge er et av få land med pant på plastflasker? Jeg ser du tok opp argumentet jeg fremsatte i en tidligere tråd, om skurekrem med mikroplastkuler og som forsvinner i kloakken. Hadde du husket hvem som fremsatte den bekymringen, hadde du antagelig forstått at jeg også er bekymret for vår del av forurensning med plast, men fremdeles som en dråpe i havet. For ikke å snakke om samme tråden hvor jeg tok opp forbannelsen med plastembalasje rundt frukt og grønnsaker, da hadde du forstått at jeg hater dette som pesten. Ha en riktig God og plastfri Jul. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Selco Racing Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Plast er overalt. Løsningen er å forby all produksjon av plast. Skru tiden tilbake 300 år. Makrell, poteter, trebåter, seil og årer. Det gode liv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 14 hours ago, Shore said: Jeg beskrev hvor lite det kunne monne med våre promiller av verdens befolkning .............. Og jeg tillater meg å nok en gang påpeke at enkeltvis kan vi i vår del av verden bidra mer siden vi forbruker mer både av plast og alt annet som ikke er godt for jorden som sådan. FOrøvrig må da ha det travelt med å føre logg på alle medlemmer her mht hva de har, gjør, bor osv Håper du tar deg tid til en pause fra jobben i julen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Shore Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Jo takk, det går bra, tror jeg har oversikten, du forstår det at det er vanskelig å unngå opplysninger om deg så mange sleivspark du serverer daglig . Du, på din side, kunne nok bidratt med å se hva trådene handlet om, før du i vanlige ordelag kritiserte andre. Ta en titt på innleggene og se om noen mente vi ikke skulle bidra på grunn av at vi var så få. Tror ikke du finner et ord om det. Det er allikevel trygt å kunne gå julen imøte i visshet om at jeg og resten av Norge får slutt på forsøplingen av verdenshavene. Har akkurat vært nede på Rema og satt opp lapp på panteautomaten, hvor jeg beklaget at jeg var tom for returflasker, men at jeg kom sterkt tilbake når jeg hadde drukket opp innholdet i nyinnkjøpt vare. Forresten, send meg gjerne adressen din, så skal jeg sende et par lesebriller til deg, så vi slipper disse dumme misforståelsene. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mouche Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 6 hours ago, Shore said: Jo takk, det går bra, tror jeg har oversikten, ..... SÅ bra. Ellers takk for nok et flott innlegg som i sin helhet jo er svært relevant i forhold til temaet som diskuterers, gratulerer! Ved neste besøk i butikken kan du jo se om de også har et lite speil til salgs? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) Det er så morro å se når "noen" fossror så mikroplasten skvetter, for å prøve å dekke over at han har bommet totalt i denne diskusjonen ? Redigert 19.Desember.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Shore Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Hmm. Nok er nok, beklager om jeg har bidratt til å spore av tråden, det er for viktig tema til å flytte fokus. Skremmende er det at vi for kun få år tilbake knapt hadde hørt ordet mikroplast og nå er det spredt til alle verdenshav og finnes til og med i drikkevann. Finnes det forskning som viser om det er begrensning i dybden man finner store forekomster, eller er det jevnt fordelt? Kystnære/fjerne strøk eller også her jevnt fordelt? Kan virke som det er nær samme kategori som kjernefysisk forurensning mht. tidsperspektiv. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mouche Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Skremmende tall; Vi har produsert 8,3 milliarder ton med plast siden 1950. Som en kuriositet er dett 27 ganger mer enn vekten av verdens befolkning! 79% ender i naturen, 9% blir resirkluert og 12% blir brent. I følge forskere så blir 30% av plasten resirkulert i Europa, 25% (!) i Kina og bare 9% i USA. En plastflaske tar 450 år å bli nebrutt i naturen så drikevann i plastflasker er et stort (globalt) problem og selv her i landet kjøper jo folk vann på plastflaske til 50 kroner per liten, hvorfor det? Tallene nevnt her kommer fra rapport utarbeidet av en gjeng amerikanske forskere fra Universitetet i Georgia, California og Santa Barbara, samt Sea Education Association. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Ja, litt av eit plastberg me etterlet etterkomarane våre! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) Og det berget vi har i dag er for "ingenting" åregne med hva det vil være i 2050 med dagens situasjon/utvikling; 35 millarder ton mot dagens 8,3! Og det er to steder man primært finner avfallet; i havet og langs landeveien. Men interessant å noteres seg at India nå har forbudt bruk av plastposer, og det bruker vel vi 300 hver av i året i gjennomsnitt, eller noe sånt? Redigert 19.Desember.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Forbud mot plastposer er greit, men her til lands ville det vore symbolpolitik. Eit musapiss. Dei landa som vert ramsa opp her har vel andre ting å bruke pengane på. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 19 minutes ago, Fjordgubbe said: Forbud mot plastposer er greit, men her til lands ville det vore symbolpolitik. Eit musapiss. Synes du en milliard plastposer i året er musepiss? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Eg snakkar om handleposar og eit langt mindre tall, og som i etterkant vert brukt opp att. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Brukt opp? Og jeg snakker om handleposer hva antall angår, men du synes jo det er musepiss, vel vel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Finner ingenting om at India har forbudt plastposer, men derimot Frankrike og Kenya har innført dette.. https://www.nrk.no/urix/indias-hellige-kuer-dor-av-soppel-1.7469997 Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Handleposar brukar me opp att til å ha søppel i. Kunne like godt brukt papirposar om dei var litt kraftigare. Sjølvsagt er dei langt å foretrekke miljømessig. Dei må kome i staden for desse plastposane som bør forbys, ingen tvil om det. Og ikkje enten eller som idag. Likevel ser eg lite av desse plastposane ute i naturen. Dei er nok ikkje det største problemet, langt derifrå, men er lett å gjera noko med. Derfor bør me forby dei. Som eit første steg. Men me kan ikkje slå oss til tols med dette. Det må ikkje vere opp til den enkelte å velge, det vil ikkje virke her heller. Nøgd no Mouche? Trur ikkje me er so usamde likevel eg. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Jeg vil gjerne slutte med plastposer. Men søppelhåndteringsystemet, iaffal i Oslo er jo bygd opp rundt plastposer. Man produserer faktisk egne plastposer for å putte plastsøppel i, og det samme med organisk avfall. ubegripelig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 9 hours ago, Ida Marie III said: Finner ingenting om at India har forbudt plastposer, men derimot Frankrike og Kenya har innført dette.. http://www.independent.co.uk/news/world/asia/india-delhi-bans-disposable-plastic-single-use-a7545541.html http://www.newindianexpress.com/nation/2017/aug/09/plastic-carrybags-completely-banned-in-17-states-union-territories-government-1640552.html http://www.independent.co.uk/news/world/single-use-plastic-bags-ban-western-australia-state-2018-a7942366.html https://study.com/blog/which-countries-have-banned-plastic-bags.html 8 hours ago, Fjordgubbe said: Handleposar brukar me opp att til å ha søppel i. Ja, gjør det samme, men det betyr jo ikke at de har blitt borte. Prøver alltid å ha med meg plastposer til butikken og har også fått meg noen sånne gjenburksnett som enkelte butikker selger, men problemet er at jeg glemmer de hele tiden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Shore Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Plastposer, brukt i Norge, tjener flere formål uten de helt store problemene slik jeg ser det, ihvertfall i områder med kontrollert gjenvinning/forbrenning. Jeg har vondt for å tro at det store antall bæreposer forsvinner i naturen. Snakker for egen del, mine går 100% til bruk som søppelpose eller som plastavfall. Slik er det forøvrig også med all annen plast/plastemballasje jeg har. Jeg regner med at mesteparten av plast via søppel i Norge går til gjenvinning eller til forbrenning i miljøvennlige anlegg (mye mer effektivt og rent enn om det blir brent på et bål). De store synderne er nok det som via nevnte skrubbemidler, avflassing fra tauverk, presenninger, emballasje landbruk, sjøfart, annen industri m.m. finner direkte vei til havet og der er det nok mengder. Jeg mener det burde være panteordninger på flere komponenter som er i handelen. Spylevæskekanner, malingsbokser o.l. som etterhvert er i tusentalls og som ofte går utenom vanlig husholdningssøppel. Samt at det burde være forbud mot blisterpakninger som har tatt totalt over i varehandelen. Vi omgås til de grader med så mye plastsøppel at grensen er nådd. Forby også disse hersens heliumballongene som antagelig til nær 100 % forsvinner i naturen. Det er jo ingen stor overraskelse, når det nå har blitt satt fokus på problemet, at det kryr av uønsket plast i havet. Når jeg titter rundt meg så ser jeg et plastprodukt uansett hvilken retning jeg ser, i alle former og farger. Her må det tas grep. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mulligan Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 «Det har så langt ikke vært kjent at slitasje på kunstgresset også kan være en stor kilde til mikroplast. Men skal vi tro en rapport som Mepex Consult har utført på vegne av Miljødirektoratet, kan avrenning fra kunstgressbaner stå for cirka 1.500 tonn mikroplast per år.» Da regnet man bare med avrenning fra gummigranulatet. Men den internasjonale miljøorganisasjonen Kimo regner med at 5–10 prosent av selve gresset slites ned og produserer cirka 2 tonn mikroplast per bane per år. Ifølge beregningene fra Mepex og Kimo skulle cirka 1.300 norske kunstgressbaner derfor produsere omtrent 3.900 tonn mikroplast per år. Dette plasserer kunstgressbaner på en god 2. plass over kilder til mikroplast på land. Av alle utslippskildene er det kunstgressbanene det er lettest å gjøre noe med" https://www.budstikka.no/debatt/kunstgress/eilif-p-tiller/mikroplast-fra-kunstgress/s/5-55-476101 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Mouche skrev for 2 timer siden: http://www.independent.co.uk/news/world/asia/india-delhi-bans-disposable-plastic-single-use-a7545541.html http://www.newindianexpress.com/nation/2017/aug/09/plastic-carrybags-completely-banned-in-17-states-union-territories-government-1640552.html http://www.independent.co.uk/news/world/single-use-plastic-bags-ban-western-australia-state-2018-a7942366.html https://study.com/blog/which-countries-have-banned-plastic-bags.html Ja, gjør det samme, men det betyr jo ikke at de har blitt borte. Prøver alltid å ha med meg plastposer til butikken og har også fått meg noen sånne gjenburksnett som enkelte butikker selger, men problemet er at jeg glemmer de hele tiden! Ja, var nok ikke hele India, men bare hovedstaden... likevel prisverdig... Ser de nevner at det er et stort svart/illegalt marked for plastposer, så vekke blir de nok ikke der på en stund.. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Det kan virke som det vi ser flytende på overflaten er det minste problemet når en ser hva som kommer frem av opplysninger etterhvert. Stakkars kommende generasjoner, hva er det vi etterlater oss? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Ida Marie III Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Men så langt er det ikke blitt påvist noen helserisiko av og ta inn micro plast i kroppen.... Men tviler på det er noen helsekost... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.