Jump to content

NIVA: "Funn av mikropast i blåskjell"

Gudrun

Recommended Posts

Når hval blir funnet med magen full av plastposer finnes det nok mindre organismer med magen full av micropartikler. En dag er det stopp, magen er full av plast og dyrene dør uansett hvor giftig det er.

Nå fru Andersen, hva vil du ha fra fiskedisken idag da. Vi har prima sjøldaua torsk med pingpongball,  eller foretrekker du langpint sei med badeand.  ?

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ida Marie III skrev On 20.12.2017 at 12.38:

Men så langt er det ikke blitt påvist noen helserisiko av og ta inn micro plast i kroppen....

Men tviler på det er noen helsekost...

Dagens fra NRK

https://www.nrk.no/nordland/ny-studie_-plasten-som-flyter-rundt-i-havet-gjor-dobbel-skade-pa-dyrelivet-1.13836580

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

• 4 måneder senere...
Fjordgubbe skrev On 11.12.2017 at 22.01:

Skrømande. Meir meir redd for dette enn drivhuseffekten, sjølv om den er alvorleg nok. Kva om forskarane finn ut at dette er farleg for folkehelsa? Ingenting å gjera, mat må me ha, og er innresibelt. 

Selvfølgelig er dette farlig. Det er ikke bare farlig fordi det ikke er spesielt "lett fordøyelig", men også fordi mye plast er ganske mettet med ftalater(mykgjørere). Ftalatene bindes ikke i plasten men "lekker ut" til miljøet hele tiden. Ftalerer er hemmende for reproduksjon og for selve fosteret og er også hormonforstyrrende for både miljøet det havner i og selvfølgelig mennesker. Du finner primært ftalater i PVC(mykgjort), plast, gummi, maling og lim(hvorfor jeg vet litt om dette). Det var for en del år siden fokus på bruk av ftalater i barneleker, noe som ble forbudt. Nå spiser vi det via hele næringskjeden. Dette tror jeg er den største trusselen mot folkehelsa og vi vet alt veldig mye om både utbredelse og effekt. Man påviser til og med ftalater i morsmelk ! 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ida Marie III skrev On 20.12.2017 at 12.38:

Men så langt er det ikke blitt påvist noen helserisiko av og ta inn micro plast i kroppen....

Men tviler på det er noen helsekost...

Tull og tøys. Se mitt innlegg over her. Jeg jobber hver eneste dag med å fase ut lim og fugemasser med ftalater på Skandinavisk nivå.

Det finnes alternativer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...