Engers Startet 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2017 Jeg har en 33 fot Bavaria sport fra 2008. Der har ankerkjettingen bak blitt så rustenog stygg at jeg vil ha en ny. Den er 8mm mener jeg. Er det noen spesiell type jeg bør gå for? Tenker da på syrefast ( dyrt ) eller galvanisert. Dessuten er det vel noe som sier at kjettingen må være kalibrert? Hva betyr det ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Kalibrert betyr vel at den har visse dimensjoner, viktig at du kjøper en kjetting som passer i kabelaret på winchen din. Sertifisert betyr at den skal være produsert (og testet?) så den holder hva den lover styrkemessig. Tror ikke det er noe å hente styrkemessig på syrefast kjetting, annet enn at den holder seg penere lengre. Flere måter å få en stygg galvanisert kjetting pen igjen, men hvis du vil kaste den så gjerne for meg.... flere tråder om ankerkjetting, ikke alle kjøper på biltema for å si det sånn... Sitér dette innlegget Link to post
Terje 925 Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Jeg hadde problemer med galvanisert kjetting når den etter hvert ble medtatt slik at den bygde seg opp som et »tårn» under vinsjen med den følge at kjettingen glapp i kabelaret. Fikk råd fra Ilas om å skifte til syrefast kjetting. Den flyter som sirup ned i kassen. Gikk også ned en kjettingstørrelse etter anbefaling fra Ilas, måtte skifte kabelar. Null problemer siden. Kaibrert kjetting betyr at dimensjonen løkkene holder seg innenfor gitte toleranser som er viktig for gangen gjennom kabelaret. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 (redigert) Kvaliteten på kjetting kan være avgjørende så kjøp fra en troverdig leverandør. Se etter DIN766 kortlenket som skal ha tilstrekkelig kvalitet og også være kalibrert for europeiske kabelarer. Galvanisert eller syrefast? I praksis spiller det mindre rolle. Syrefast holder lengre, men koster mye mer. Det kan også være lettere å få rent for leire, og det legger seg penere i kjettingkassen. Enkelte typer syrefast kan være litt svakere enn galvanisert, men forskjellene er normalt ikke avgjørende. Er kjettingen bra kan en være heldig og få bra pris, se http://www.stalguiden.com/Galvanisering.htm , men dette blir ikke alltid billigere enn å kjøpe nytt. Sjekk bruddstyrken den varierer veldig fra 1800 kg til 3200 for 8mm galv. Redigert 14.Desember.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Engers Svart 14.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 Sitat Hei dere. Takk for svar. CodeO nevner her at det finnes flere måter å få galvanisert kjetting pen igjen. Hvordan, blir da spørsmålet mitt.. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 14.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 Grustak, hengerfeste og "sliping" er en måte å ta vekk verste rusten. Ellers ville jeg gått for kjemisk behandling (stripping og re-galvanisering). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2017 Roger jo skrev for 9 timer siden: Er kjettingen bra kan en være heldig og få bra pris, se http://www.stalguiden.com/Galvanisering.htm , men dette blir ikke alltid billigere enn å kjøpe nytt. Regalvanisering kan gjøres mange steder Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.