Jump to content

Nytt glass til vindskjerm

Ttor

Recommended Posts

Fikk meg en liten overraskelse i dag da jeg skulle se til båten. Ruten i vindskjermen på styrbord side var pulverisert. Det har vært noen dager med litt snø, men alt så bra ut sist jeg var innom. Det har nok lagt noe snø på kalesjen over vindskjermen som har blitt tyngre når regnet kom. Har vurdert vridning av glasset som eneste sannsynlige årsak. Rutene er hengslet i bunn, og kan legges ned utover. Dette gjør at øverste del av ruten lett kan beveges på. Ser for meg trykk på midten av rutene oppe. Kan minusgrader ha en medvirkende årsak? Ruten var av herdet glass, og hadde nye pakninger i motsetning til alle de andre. Kanskje den har vært byttet tidligere. Jeg trodde det var vanlig med laminert glass i båt. Nå er jeg usikker på hvilken type glass jeg skal bruke som erstatning, herdet eller laminert. Det er også et hull til vindusvisker i glasset. Jeg vurderer IKKE plexi eller lexan.

DSC_0394.jpg.b876bcd79cc7e8b82201b1dedc6246a3.jpg

Herdet glass tåler utrolig mye, men har et par svake punkter. Slag på et hjørne er det samme som pulverisering, og direkte kontakt med metall som f.eks en skrue, aksel til vindusvisker el.l som går gjennom glasset er ikke bra. Det er derfor veldig viktig at det er en solid plast eller gummipakning imellom. Blir dette gjort riktig skal det mye til før det knuser. 

Jeg kan ikke finne noen sannsynlig årsak for at glasset har blitt truffet av slag. Men jeg ser at hele vindskjermen lett kan bøyes ned på midten foran. Da står ruten med konstant vridning.  Tror dette må ha vært årsaken. Har nok vært litt vekt av snøen over frontvinduene. Vindusviskeren går gjennom glasset, men der er en alu plate på begge sider av glasset som henger sammen med rammen. Får lage meg en støtte ned på kartbordet eller en ekstra list i toppen av begge rutene.

Å avlaste vinduet så det ikke blir stående i spenn er viktig. Du reduserer da også faren for at et hjørne på glasset kan komme i kontakt med noe metall i enten selve ramma eller akselen til visker. Har du et glass som står i spenn og samtidig er i kontakt med metall, er du nesten garantert at glasset vil pulveriseres før eller siden.