Jump to content

Trenger jeg å dekke til hele båten?


Knallipadden

Recommended Posts

CGM skrev for 6 timer siden:

Ikke for å spore av trådstarter, men spørsmål som dreier seg om tilldekking :-) Har plastbåt med endel teak på dekk, badeplattform osv..  Hvordan tåler dette vinteren uten tilldekking? Er vel noen her med erfaring

Jeg måtte bytte noen staver på plattformen vinteren 2015/2016, da det hadde vært frostspreng. Hvis natene er 100% tette, bør det ikke være noe problem, men det var det mest sannsynlig ikke hos meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å høre på råd og dekker den til. Fikk satt opp stativet alene i dag men det var litt krevende. Var redd et par ganger for å ødelegge nabobåten. Jeg monterte sammen mønet først også tok jeg støtte bena på til slutt. Tok på et og et element for å lettere få stativet på plass. Presenningen må jeg ha hjelp til. Får ikke kommet til mønet bak på båten så blir litt vanskelig ut å trekke presenningen bak alene uten å rive den.

 

Så for resten at snø og is alt har laget en liten skade. Gjennomføringen til lanternen var brukket løs fra glassfiberen. Ikke tvil om at det er lurt å dekke til. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tar opp igjen denne tråden. Var å så til båten i dag da det er meldt storm. Heldigvis at jeg stakk innom for presenningen hadde slitt seg flere steder. Presenningen var bare revet opp der maljene var. Den satt bare fast foran og bak. Jeg fikk heldigvis løsnet presenningen og tok den av slik at den ikke flakset avgårde eller skadet noen andre båter. Masten på båten min var blitt litt bøyd av presenningen som slo, men klarte heldigvis å bøye den tilbake igjen. 

Spørsmålet er hva jeg gjør nå? Det er som sagt en del revner i kanren av presenningen også har det kommet et par hull. Dette er ikke den tykkeste presenningen. Den er vel 180-200g pr. kvm, men det er kjedelig å måtte kjøpe ny hvis jeg kan reparere den. Tror dere den holder hvis jeg får satt inn nye maljer og bruker strikk i stedet for tau til å holde presenningen nede langs siden? Hullene kan man jo eventuelt tape. Ville dere i stedet ha kjøpt ny presenning? 

Link to post
Share on other sites

Har vel samme duk som deg tror jeg.

 

Selv har jeg bygget ett stativ av lekter og rørfester fra biltema med gummibelegg. Skrudd de fast i rekker og kryssholt. 

Lagt presenning over og surret tau rundt hele båten. Strammet opp presenning med tau i maljene som går under båten. 

Så lagt 3 jekkestropper over båten og strammet til, men bare slik at duken ligger fint på uten å klemme hele fenderlisten. 

 

Sitter som ett skudd og har aldri opplevd at det slites noe sted. Har fruens strømpebukse hengende med MG kombi og bøtte under. Stabilt på 57% luftfukt i båten. Tømmer bøtten ca hver 2 uke.

 

Tror det er viktig å surre tau rundt hele båten så vinden ikke får løftet duken opp. Hjalp meg veldig ihvertfall.

Redigert av Dr Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har presennings stativ (bakke). Presenningen hadde jeg festet som på bildet under. Endene var sydd sammen for at vinden ikke skal få så mye tak og tauet gikk under skroget for at presenningen skulle ligge tett mot skroget slik at duken er stram som mulig og for at vinden ikke skal ta. 


Bilde er lånt fra maritim.no

Skjermbilde 2018-01-14 kl. 20.41.00.png

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5a5bad666d3b7_Skjermbilde2018-01-14kl_20_19_47.png.a3e82db68fd4af404678b3ea8dbd72b9.png

Samtlige fester (rød prikk nede) var bare revet av på den ene siden. Foran og bak (gavler) var presenningen på plass, men den var helt løst på langsiden. Når jeg kom så jeg at tauene lå på bakken og tenkte at kanskje det hadde vært folk i båten, men når jeg så på andre siden så jeg at alle festene bare var revet løs. Det er gavlene som er mest utsatt for vind, men de hadde holdt. Kan det være at jeg har hatt for stor lufting slik at det har blåst gjennom presenningen også har vinden som har blåst rundt båten presset presseningen ut fra innsiden slik at festene har blitt slitt? 

 

Ser at en del folk bruker strikk i stedet for tau når de fester presenningen. Vil det fungere? Beste strikket jeg fant er 8mm og har en bruddstyrke på 80 kilo. Syns det høres svakt ut. Det er mye vindfang i 70 kvm med presenning. Jeg har brukt denne presenningen før på samme måte og da har jeg ikke hatt problemer. Har riktig nok måtte skifte noen maljer da de bar blitt ødelagt, men aldri opplevd at den har revnet. Har blåst mer tidligere. Kan jo være at presenningen har vært for gammel også? Vil det eventuelt være bedre med plastkanner som lodd på langsiden i stedet for å la tauet gå under kjølen på båten? Eventuelt kombinasjon av strikk under kjølen og plastkanner? 

IMG_20180115_083701.png

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Søppelbilen tok ikke med seg presenningen når de var å hentet plast avfall i dag, så da fant jeg ut at jeg vil prøve å reparere den slik at den kanskje holder til den skal av om et par md. Kjøpte lerret tape og en malje tang. Tapet der den var revnet og laget nye fester der presenningen var "frisk". Forsterket også med litt tape for at det skal være litt mer solid rundt maljene. Jeg tapet der det var hull, så nå er den bort i mot tett. Nå får jeg bare vente på at vinden gir seg slik at jeg kan få den på plass igjen. Jeg tenkte å feste presenningen likt som før siden det har fungert greit i "alle år", men jeg tenkte å kjøpe noen meter med tørkesnor til å hive over presenningen og under båten for å hindre at vinden løfter duken ut. Tenker at tørkesnor må holde bra siden det ikke er så stor belastning å holde presenningen inntil som det er å holde den på plass. Tenker også at tørkesnor fungerer bedre en tau da det er en silikon liknende overfalte på snoren. Kanskje det hindrer at tauet gnager på presenningen. Har tidligere brukt tau og lastestropper for å holde den inntil, men da har jeg opplevd at det kommer stygge merker i duken og nesten hull etter en stund. Derfor har jeg sluttet med det, men etter denne episoden tror jeg det er nødvendig. Spesielt når det er meldt slik vind som dette. Hva tror dere?

Altså at jeg syr den sammen i endene slik at det er et lite luftehull. På siden lar jeg tauene gå gjennom maljene og under båten. Så tar jeg noen lengder med tørkesnor og kaster over presenningen på utsiden og fester det under båten for å pressen duken inn til båten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...