Jump to content

Autohelm ST1000 autopilot i snekke ?


Fusebox

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har en Autohelm ST1000 autopilot som jeg lurer på om er mulig å bruke i en snekke ?

 

Jeg antar at roret er noe tyngre enn på en seilbåt, men muligens ved å forlenge rorstaget så kan det brukes ?

 

En annen ting er vel kanskje at slike autopiloter må manuellt til-/frakobles roret, da det ikke kan tvinges den ene eller andre veien, men kun kjøres på egenhånd...

 

Hva ellers mht. metaller i nærheten ? Tror egentlig ikke at seilbåter har mere metall rundt roret enn snekker generellt ?

 

Hadde satt pris på tanker om dette. Ellers så ligger den forsåvidt til salgs.

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Vil tro det fungerer veldig greit dersom snekken din har rorkult. Brukte en autohelm st2000 på en motorseiler som kanskje kan sammenliknes litt med en snekke. Fungerte helt bra, men som du sier må den kobles av og på manuelt. Dette fordrer jo litt planlegging.

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Jeg har en Autohelm ST1000 autopilot som jeg lurer på om er mulig å bruke i en snekke ?

 

Jeg antar at roret er noe tyngre enn på en seilbåt, men muligens ved å forlenge rorstaget så kan det brukes ?

 

En annen ting er vel kanskje at slike autopiloter må manuellt til-/frakobles roret, da det ikke kan tvinges den ene eller andre veien, men kun kjøres på egenhånd...

 

Hva ellers mht. metaller i nærheten ? Tror egentlig ikke at seilbåter har mere metall rundt roret enn snekker generellt ?

 

Hadde satt pris på tanker om dette. Ellers så ligger den forsåvidt til salgs.

 

Mvh,

Are

<{POST_SNAPBACK}>

Det går sikkert helt fint.

 

Dessuten er rorpresset på en seilbåt svært varierende fra seilbåt til seilbåt - det avhenger av flere faktorer, men er primært avhengig av hvor mye servoeffekt det er lagt inn i rordesingen.

 

/U

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som gjorde akkurat det der.

Han satte en arm på rorakslingen under dekk, og monterte AP der.

Så åpnet han den og la ut de fire trykknappene på en connector på siden av huset. Strakk deretter en kabel fram til instrumentpanelet og monterte fire knapper der som fjernkontroll. Han brukte aldri annet fordi denne er en servostyring i Standby.

Som nødutkobling kan du leggen en bit sene i ei løkke rundt armen, over ei trinse montert over armen, og føre sena ut i sittebrønn. Røsk i sena, og AP er koblet ut.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...